7 دلیل ریختن آب دهان در خواب و جلوگیری از آن

گاهی اوقات از خواب عمیق بیدار می شوید و متوجه می شوید که بالش و صورتتان خیس شده است. ریختن آب دهان در خواب می‌تواند ناخوشایند و یا خجالت‌آور باشد، به‌خصوص اگر در کنار کسی دیگری بخوابید یا در یک مکان نیمه عمومی مانند ترمینال یا فرودگاه چرت بزنید.

ما به شما می‌گوییم که اگرچه ممکن است این عمل آزاردهنده باشد، اما ترشح آب دهان طبیعی است و معمولاً نگران کننده نیست.

با این حال، برخی از مسائل جزئی پزشکی مانند خشکی دهان می‌تواند باعث ریختن آب بیشتر شود و اگرچه نادر است، اما برخی از بیماری‌های جدی مانند بیماری‌های عصبی نیز می‌توانند همین اثر را داشته باشند.

دلایل ریختن آب دهان در خواب و چگونگی کمک به کاهش آن:

ریختن آب دهان در خواب

1. خشکی دهان

وقتی دهان شما خشک است، غدد بزاقی برای روان کردن آن ترشح می‌شوند. بنابراین، اگر کم آب می‌خورید یا با دهان باز می‌خوابید، این غدد می‌توانند بزاق بیشتری تولید کنند که باعث می‌شود در خواب آب دهانتان بریزد.

نحوه درمان: در طول روز به خوبی هیدراته بمانید و یک لیوان آب در کنار تخت خود بگذارید تا اگر در طول شب تشنه شدید از آن بنوشید.

2. آلرژی و عفونت

هنگامی که بیمار هستید و یا عفونت و آلرژی فصلی دارید، بدن شما بزاق بیشتری تولید می‌کند. ترشح آب دهان در خواب می‌تواند به شستشوی میکروب‌ها یا محرک‌ها از بینی، گلو و دهان شما کمک کند، اما می‌تواند ظاهر ناخوشایندی را هم به شما بدهد!

آلرژی می‌تواند باعث انسداد بینی شود و شما را مجبور کند تا از دهان نفس بکشید. در نتیجه دهان شما خشک می‌شود و باعث تولید بزاق بیشتری در خواب می‌شود.

روش درمان: آلرژی فصلی را با آنتی هیستامین‌های بدون نسخه می‌توانید درمان کنید. اگر بیش از یک یا دو هفته طول کشید، برای مشاوره با پزشک خود تماس بگیرید.

3. رفلاکس اسید

افرادی که مبتلا به رفلاکس اسید معده هستند، بزاق اضافی را به عنوان علامت این بیماری تجربه می‌کنند. رفلاکس می‌تواند منجر به آب‌ریزش در هنگام خواب شود، زیرا خوردن یک شام سنگین و دراز کشیدن در رختخواب می‌تواند رفلاکس اسید معده را بدتر کند.

چگونه آن را درمان کنیم: برای درمان رفلاکس اسید می‌توانید از روش‌های خانگی مانند افزایش مصرف فیبر و تغییر سبک زندگی، مانند خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر تمرکز کنید. هنگامی که رفلاکس شما در حال افزایش است، داروهای ضد اسید بدون نسخه می‌تواند کمک کننده باشد، اما اگر مجبور به مصرف منظم آنها هستید، باید با پزشک خود صحبت کنید.

4. آپنه خواب

آپنه خواب وضعیتی است که توانایی تنفس افراد در هنگام خواب مختل می‌شود. تنفس نامنظم باعث می‌شود افراد از طریق دهان نفس بکشند و ترشح آب دهان در هنگام خواب زیاد شود.

افراد مبتلا به آپنه خواب بیشتر به بیماری‌هایی از جمله دندان قروچه مبتلا می‌شوند، که می‌تواند احتمال ریختن آب دهان را افزایش دهد زیرا ترشح غدد بزاقی را تحریک می‌کند.

نحوه درمان: اگر فکر می‌کنید آپنه خواب دارید یا علائم دیگری مانند خستگی یا خروپف را تجربه می‌کنید، با پزشک خود صحبت کنید. درمان‌ها شامل تغییرات سبک زندگی مانند کاهش وزن اگر اضافه وزن دارید، و یا دستگاه‌هایی برای تنظیم تنفس شما است.

5. عوارض دارویی

برخی از داروها تولید بزاق شما را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث افزایش آب دهان در شب شود. مانند داروهای ضد روان پریشی از جمله ریسپریدون یا کلوزاپین.

نحوه درمان: اگر بعد از شروع یک داروی جدید متوجه افزایش ترشح آب دهان شدید، با پزشک خود صحبت کنید.

6. بیماری عصبی

هر شرایطی که بر سیستم عصبی تأثیر بگذارد می‌تواند بر تولید بزاق شما تأثیر‌گذار باشد و بسته نگه داشتن دهان شما را در شب دشوار کند یا بر توانایی بلع شما تأثیر بگذارد.

به همین دلیل، بیماری پارکینسون، فلج مغزی و سکته مغزی همگی می‌توانند خطر ریختن آب دهان را در شب افزایش دهند. اگر یکی از این شرایط را دارید، ممکن است علائم دیگری از بیماری عصبی مانند سردرد، عدم توانایی شناختی خود یا لرزش را نیز تجربه کنید.

نحوه درمان: با پزشک خود در مورد داروهایی که می‌توانند تولید بزاق شما را کاهش دهند صحبت کنید.

7. وضعیت خواب

خوابیدن بر روی شکم یا پهلو می‌تواند باعث شود که به دلیل نیروی جاذبه، بزاق از دهان شما به بیرون بریزد.

نحوه درمان: به پشت بخوابید یا خوابیدن با دهان بسته را تمرین کنید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar محسن گفت:

    برای کسایی مث ما که نصف دهنشون بازه حین خواب، دقیقا باید چیکار کنیم؟! چسپ پهن بزنیم به دهنمون؟! مشکل اینجاست دماغمون هم کامل باز نیست نفسمون میگیره وقتی دهنمون بستس، سه کیلو دماغ داریم یه پُک هوا هم رد و بدل نمیکنه بی خاصیت.
    بهترین راه حل خوابیدن صاف به سمت آسمون هست، فقط خطرش اینه هر موجود زنده ای میتونه بیاد تو غار دهانمون برای 8 ساعت مفید زندگی کنه 😐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.