سرطان تا حد زیادی قابل پیشگیری است، اما اکثر مردم آن را نمی دانند

سرطان تا حد زیادی قابل پیشگیری است: بسیاری به اشتباه معتقدند که عامل بروز سرطان ژنتیک یا ارثی یا بدشانسی است و این امر خارج از کنترل آن‌هاست. این درست است که برخی از سرطان‌ها از جهش ارثی یا استعداد ژنتیکی ناشی می‌شود اما اکثر متخصصان موافق‌اند که حدود 70 درصد ‌آن‌ها قابل پیشگیری هستند. این می‌تواند یکی از ناشناخته‌ترین حقایق پزشکی باشد.

راه‌ های پیشگیری از سرطان

غذا

استفاده از میوه و سبزیجات

یک مطالعه در سال 2019 توسط موسسه تحقیقات سرطان آمریکا نشان داد که بیش از نیمی از آمریکایی‌ها متوجه نیستند که نوع غذایی که می‌خورند و همچنین میزان الکلی که می‌نوشند، نقش مهمی در ابتلا به برخی سرطان ها دارد. ما به بیماران در مورد افرزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی ناشی از اضافه وزن یا چاقی می‌گوییم اما به ندرت به آنها می‌گوییم که چاقی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

به طور مثال رژیم غذایی بدون میوه و سبزیجات کافی می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. زمان آن فرا‌رسیده که گوشت‌های فرآوری شده و چرب و تنقلات را حذف کنید و در عوض هفته‌ای دوبار ماهی را امتحان کنید. از گیاهان و ادویه‌های متفاوت استفاده کنید و می‌توانید قهوه و چای را به دلیل خواص ضدالتهابی آن‌ به جای آبمیوه شیرین انتخاب کنید.

فعالیت بدنی

فعالیت بدنی برای پیشگیری از سرطان

مردم همچنین باید در مورد رابطه بین عدم فعالیت بدنی و رشد سرطان بدانند. انجام 10000 قدم روزانه چیز بدی نیست اما برای پیشگیری از این بیماری کافی نیست. برای پیشگیری از این امر باید به مت ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت به مدت پنج روز در هفته عرق کنید.

استرس

پیگشیری از استرس مزمن

چگونه استرس مزمن و هورمون‌هایی که ایجاد می‌کند ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را کاهش دهد و چگونه می توان استرسو کاهش داد؟ مدیتیشن مانند تمرینات تنفسی، برای کنترل استرس بسیار موثر است. اگه اضطراب و استرسی را تجربه می‌کنید که برایتان غیرقابل کنترل است از مشاور یا متخصص سلامت روان کمک بخواهید.

خواب

خواب کافی

خواب با کیفیت و کمیت آن را فراموش نکنید. در هنگام خواب بدن شما سموم را دفع می‌کند. برای به حداکثر رساندن خواب اتاق خواب خود را به یک اسپا تبدیل کنید: خنک،آرام و تاریک. برای پیشگیری موثرتر سرطان، داشتن یک خواب خوب شبانه را در اولویت سبک زندگی خود قرار دهید. همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از نخ دندان خطر ابتلا به بیماری‌های لثه که با سرطان ارتباط دارد را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از سرطان

به طور کلی ما باید افراد را با افزایش سطح آگاهی برای کنترل این بیماری، توانمند کنیم. در تحقیقات زیست پزشکی که شده‌است پیشگیری از سرطان در جایگاه دوم، بعد از درمان قرار دارد. عدم توجه در پیشگیری، نرخ سرطان و مرگ و میر را بالا نگه می‌دارد.

جمع آوری کمک‌های مالی و آگاهی رسانی در زمینه غربال‌گری و درمان سرطان مهم است و باید از آن حمایت کنیم اما ما به آگاهی‌رسانی در زمینه پیشگیری از سرطان هم نیاز داریم. شاید نشان دادن رابطه بین کمبود فعالیت بدنی و رشد سلول‌های سرطانی، یا اینکه چگونه استرس مزمن می‌تواند در خطر سرطان نقش داشته باشد، جذاب نباشد، اما این چیزی است که علم به ما می‌گوید.

شما چه راه حلی برای پیشگیری از سرطان دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.