اهرام مصر

گشت و گذار در اهرام مصر و تصاویری از هرم بزرگ جیزه

در کشورهای مختلفی نظیر مصر، سودان، مکزیک، پرو و چین، اهرام مختلفی وجود دارد. هرم بزرگ جیزه (Giza) در مصر یکی از مهم‌ترین هرم‌های تاریخی است که جزو عجایب هفتگانه جهان به حساب می‌آید. هرم جیزه یکی از بهترین نمایشگاه‌های نبوغ بشر در هر نقطه از این سیاره است. این هرم حدود 482 فوت ارتفاع داشته و بیش از 4500 زمستان را به خوبی تحمل کرده است. همیشه این سوال مطرح بوده که این هرم با چنین عظمتی چگونه توسط گذشتگان بدون هیچ تکنولوژی پیشرفته‌ای ساخته شده است. در واقع این موضوع پس سال‌ها تحقیقات دانشمندان همچنان یک راز است. با این حال جزییاتی تازه‌ای از این اهرام مصر در سال ۲۰۱۷ توسط دانشمندان کشف شده که برای همگان جذاب بوده است. در ادامه قصد داریم این جزییات را در اختیارتان قرار دهیم و گشت و گذاری در اهرام مصر داشته باشیم. پس اگه به این حوزه علاقه دارید، در ادامه با ما همراه باشید.

رمز و راز فضای داخلی اهرام مصر

هنوز چیزهای زیادی در مورد اهرام مصر وجود دارد که کشف نشده است. با اینکه مناطق وسیعی از اهرام به طور گسترده کاوش و مطالعه شده، اما برخی از مناطق اهرام توسط باستان شناسان و دانشمندان دست نخورده باقی مانده است. در سال 2017، محققان بزرگ‌ترین هرم خوفو را بررسی کردند. آن‌ها علاوه بر سه اتاق کشف شده، یک اتاقک مخفی بسیار بزرگتر نیز در پایین هرم کشف کردند. اتاقک هیچ مسیر یا راه ورودی شناخته شده‌ای ندارد در نتیجه این سوال مطرح است که در این اتاق چه رازی نهفته و چه چیزی داخل آن وجود دارد؟ مسیر ورودی آن کجاست و هدف از ساخت آن چه بوده است؟ تا امروز تمام این سوالات بی‌جواب باقی مانده است.

اهرام مصر

همچنین دانشمندان در سال 2017 متوجه فضای خلا و خالی در هرم بزرگ جیزه مصر شدند. در آن زمان، جزئیات کمی در مورد فضای خالی، شکل و اندازه آن و طراحی کلی آن وجود داشت. اما یکی از معدود چیزهایی که دانشمندان توانستند با اطمینان بیان کنند این بود که فضای خالی در قسمت بالای هرم بزرگ بوده و گذرگاه باشکوهی به ارتفاع 30 فوت است که به اتاق پادشاه منتهی می‌شود. به گفته دانشمندان Scan Pyramid، فضای خالی داخل هرم بزرگ شبیه یک راهرو بوده که تقریباً از نظر طراحی شبیه به یک گالری بزرگ است.

اهرام مصر

دانشمندان در این پروژه هنوز در مورد هدف این فضای خالی هرم بزرگ مطمئن نیستند. به عنوان مثال، یک باستان شناس دانشگاه کمبریج که علاقه مند به مصر باستان است، احتمال می‌دهد که فضای خالی داخل هرم برای انتقال بلوک‌های عظیم استفاده شده در سقف اتاق‌های بالا باشد. اگر این فرضیه را درست در نظر بگیریم، فضای خالی ممکن است دارای ساختار شیبدار باشد که برای جابجایی بلوک‌های سنگین استفاده شده و در نهایت خالی مانده است. فرضیه‌ی دیگر این است که فضای خالی در آخرین عجایب باستانی جهان که هنوز پابرجاست، ممکن است به عنوان اتاق دفن مخفی فرعون خوفو عمل کرده باشد. این نظریه خاص به این دلیل معروف است که مردم چیزهای رمزآلود را بیشتر دوست دارند به همین دلیل این نظریه مورد توجه بسیاری از مردم و رسانه‌ها قرار گرفته اما دانشمندان این فرضیه را باور ندارند. فرضیه دیگر این است که فضای خالی هرم بزرگ، یک تکیه گاه ساختاری برای کاهش وزن سازه در نظر گرفته شده است. سایر نظریه‌ها نیز به گذرگاه بودن این فضای خالی اشاره دارند که سازندگان برای رفت و آمد از آن استفاده می‌کردند. در نهایت اطلاعات قطعی برای این مسیر خالی مطرح نشده و تمامی اطلاعات بر پایه‌ی حدس و گمان است.

اهرام مصر

فضای داخلی هرم بزرگ همیشه مردم را مجذوب خود کرده است اما به دلیل محدودیت‌ها نمی‌توان به تمام بخش‌های آن وارد شد. برای مثال درون هرم بزرگ بخش‌هایی وجود دارد که به دلیل قرار داشتن سنگ‌های بزرگ و غیر قابل جابه‌جایی، امکان ورود به این بخش‌ها وجود نداشته است. با این حال دانشمندان موفق شده‌اند به برخی از این بخش های صعب‌االعبور دست یابند. با وجود تحقیقات متعدد در مورد هرم بزرگ جیزه، هنوز سوالات زیادی در مورد این سازه‌ی عجیب وجود دارد و هرچه تحقیقات پیشرفت بیشتری دارد سوالات جزئی‌تر می‌شوند. در نهایت اکتشافات در این هرم از گذشته تا حال همچنان ادامه خواهد داشت تا روزی بتوانیم درک کنیم که انسان‌های آن دوره چگونه این سازه را ایجاد کردند و از چه ترفندهایی برای جابه‌جایی مصالح این سازه‌ی بسیار بزرگ استفاده کرده‌اند؟ اگر تحقیقات با همین روند ادامه یابد اکتشافات تازه‌تری در مورد اهرام مصر که یکی از عجیب‌ترین عجایب هفتگانه جهان است بدست خواهد آمد.

بیشتر بخوانید:‌ انقلاب‌های جهان: مهم‌ترین انقلاب‌های تاریخ که تاثیرات مهمی بر جهان داشتند!
بیشتر بخوانید: شهرهای تاریخی جهان: لیست ۵ مورد از قدیمی ترین شهرهای جهان
بیشتر بخوانید: جزییات و حقایقی که در مورد عجایب هفتگانه نمی‌دانید!

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

یک دیدگاه

  1. Avatar او گفت:

    خیلی جالب بود مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.