ایدز

یک دسامبر، روز جهانی ایدز و نکاتی در خصوص آن – با هم بخوانیم

حتما نام ایدز را شنیده‌اید. یک بیماری ویروسی عامل اصلی ایجاد آن، بر اثر رفتارهای پرخطر جنسی بود. اما آیا می‌دانید که امروز روز جهانی این بیماریست؟ چرا باید چنین موضوعی آن‌قدر مهم باشد که بزرگداشتی سالانه داشته باشد؟ با ما همراه باشید.

نکاتی در خصوص روز جهانی ایدز

ایدز

اول دسامبر روز جهانی ایدز نام گرفته است. این روز فرصتی برای مردم سراسر جهان است تا در برابر ایدز با هم متحد شوند، از افراد مبتلا به این ویروس حمایت کنند و یاد کسانی که به علت این بیماری جان خود را از دست داده‌اند، زنده نگه‌دارند. این روز اولین‌بار در سال 1988 تاسیس شد که از اولین روزهای جهانی سلامت به حساب می‌آید.

تاریخچه‌ای در خصوص ایدز:

در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از افراد مبتلا به این ویروس هستند. طبق تخمین‌ها، بیش از 36.7 میلیون نفر از مردم جهان با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. تنها در انگلستان بیش 101 هزار نفر مبتلا به این ویروس هستند. نباید فراموش کرد که در کشور ما آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد.

با وجودی که این ویروس در سال 1984 شناخته شد، بیش از 35 میلیون نفر، جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند. این نکته، بیماری AIDS را به یکی از کشنده‌ترین عوامل تاریخ تبدیل می‌کند.

ایدز

امروزه دانشمندان برای درمان این ویروس، پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند. حتی طبق خبرها و آزمایشات، دارویی مختص این بیماری که بر روی روند درمان این ویروس موثر باشد نیز تولید شده است. نوعی قرص که باید به صورت روزانه آن را مصرف نمود.

نکاتی در خصوص ایدز و وضع کنونی این بیماری:

در کشورهای پیشرفته‌تر، حکومت‌ها قوانینی در خصوص زندگی راحت‌تر برای افراد مبتلا به این ویروس، وضع نموده‌اند. با این وجود، هنوز هم افراد بسیار زیادی در سرتاسر دنیا، بعد از تشخیص ابتلا به این بیماری، با دید شرم‌آور بودن و تبعیضی که سایرین برایشان قائل می‌شوند، درگیر هستند. نیاز است تا سایر مردم، نسبت به این بیماران، دید درستی را در پیش بگیرند و در این خصوص آموزش داده شوند.

ایدز

افراد بسیاری هنوز راه‌های جلوگیری از ابتلا به این بیماری را نمی‌دانند. همین‌طور بسیاری از مبتلایان نیز، نه نسبت به بیماری خود آگاهند و نه شرایط درست زندگی، پس از مطلع شدن نسبت به این موضوع را می‌دانند. همه نکات ذکر شده، دلیلی بر مهم بودن این روز و بزرگداشت آن است.

تکلیفی که بر دوش ما و حکومت است:

با پررنگ نگه داشتن این روز در تقویم هر سال، به جامعه و حکومت‌ها، یادآور می‌شویم که این بیماری هنوز ریشه‌کن نشده است. وظیفه حکومت‌مردان است که در راستای کمک به مبتلایان و حفاظت از سایرین، تدبیراتی را لحاظ کنند.

جمع‌آوری کمک‌های مالی برای هزینه‌های درمانی، رایگان کردن آزمایش ایدز، افزایش آگاهی عمومی در این‌باره، همه و همه بار سنگینیست که بر دوش دولت‌مردان و جامعه است. در کشور‌های خارجه، هر ساله در این روز، کمپین‌های مختلفی در این راستا فعالیت دارند. افراد مختلف، با قرار دادن یک روبان قرمز بر روی لباس‌هایشان، حمایت خود را ازین موضوع ابراز می‌کنند.

در سال 2014 فرماندار ایالت نیویورک آمریکا، از برنامه‌ای برای ریشه‌کن کردن این بیماری تا سال 2020 خبر داد. در این برنامه قرار است تعداد افرادی که به تازگی سالانه به این بیماری مبتلا می‌شوند را به کم‌تر از 750 نفر برسانند. همینطور هدف به صفر رساندن مرگ و میر بر اثر این بیماری و یا به صفر رساندن ابتلا به این بیماری، بر اثر تزریقات آلوده معتادان نیز در این برنامه وجود دارد.

آن‌ها همچنین تمهیداتی را در راستای اطلاع‌رسانی اجتماعی بهتر، رایگان کردن تست ایدز و آموزش راه‌های پیش‌گیری از ابتلا به این بیماری را در این برنامه لحاظ کرده‌اند.

ایدز

با کمک پیشرفت علم، امروزه افراد مبتلا به این بیماری، درست مثل انسان‌های عادی قادر به ادامه حیاتند و اثرات این بیماری بر رویشان بسیار تقلیل یافته است. در صورت در پیش گرفتن به هنگام راه‌های درمانی، این ویروس دیگر مثل گذشته کشنده نیست اما نیاز بر ریشه‌کن کردن آن همواره وجود دارد. این نکته قابل ذکر است که نباید فراموش کنیم بسیاری از این افراد، در خصوص ابتلا به این بیماری هیچ نقشی نداشته‌اند، مثل تزریق خون آلوده، ابتلا مادرزادی به آن و… .

اما فرق HIV و AIDS چیست؟

HIV مخفف Human Immunodeficiency Virus یا ویروس نقص ایمنی بدن انسان است. این ویروس پس از انتقال به بدن فرد، شروع به تکثیر، پرورش و بازسازی می‌کند. این ویروس در بدن افرادر مبتلا، بدون هیچ علائمی از بیماری، تا ده سال و یا حتی بیش‌تر، پرورش می‌یابد. خود افراد هم ممکن است از این موضوع بی‌اطلاع باشند. تنها راه دقیق فهمیدن ابتلا یا عدم ابتلا به این ویروس انجام آزمایش است.

ایدز

وقتی این ویروس به داخل بدن یک فرد راه پیدا کند، به سیستم دفاعی بدن حمله می‌کند. افرادی که بدون انجام هیچ گونه درمانی در رابطه با این بیماری زندگی می‌کنند، به مرور زمان توانایی دفاع در برابر بیماری‌ها را از دست داده و بسیار مریض خواهند شد.

AIDS مخفف Acquired Immune Deficiency Syndrome یا سندروم نقص ایمنی اکتسابی، از آخرین مراحل بیماری HIV به حساب می‌آید. هنگامی که سیستم ایمنی بدن یک فرد بر اثر HIV بسیار ضعیف شده باشد و یا به بیماری‌های بسیار جدی حاصل از HIV دچار شده باشد، آن فرد دارای AIDS است.

شما چقدر از این بیماری اطلاع دارید؟ آیا تا به حال آزمایش HIV داده‌اید؟ آیا در اطرافتان افراد مبتلا به این بیماری را دیده‌اید؟ آیا هیچ ارگان و یا ستادی برای کمک و درمان این بیماری می‌شناسید؟ نظرات خود را از ما دریغ نفرمایید.

امتیاز: 5.0 از 5 (7 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.