شغل دولتی بهتر است یا شغل آزاد؟ مزایا و معایب هرکدام چیست

یکی از بزرگترین سوال جوانان در برهه‎ای خاصی از زندگی خود این است که شغل آزاد بهتر است یا شغل دولتی؟ شاید انرژی بسیاری از جوانان جویای کار را نیز در همین دوراهی صرف شود که واقعا کدام را انتخاب کنند که هم به نفع آنان باشد و هم از آن خسته نشوند. بسیاری بر این باورند که شغل دولتی مزایای بهتری نسبت به آزاد دارد و به همین سبب با انگیزه رفتن سر کار دولتی تمام هم و غم خود را برای رسیدن به هدفشان خرج می‎کنند، اما در مقابل هستند عده‎ای که نظری مخالف دارند و با داشتن ایده‎ها و راهکارهایی کار مورد علاقه خود را در پیش می‌گیرند.

یک دوراهی بزرگ، شغل دولتی یا آزاد؟

مانند بسیاری از دو راهی‎های دیگر نیز هرگز کسی نمی‎تواند به طور یقین ادعا کند کدام دسته شغلی بهتر است. هر یک دارای معایب و مزایایی هستند که بولد کردن هر مزیت و عیب در آن دسته را باید از روحیه فرد مورد بررسی قرار داد. هستند عده‎ای که به دنبال ریسک و خطر هستند، به معمولی بودن و روز مرگی عادت ندارند و برای داشتن آرزوهای بزرگ هر روز فکر می‎کنند و برنامه ریزی می‎کنند. این دسته همان‎هایی هستند که نمی‎توانند شغل دولتی را برگزینند و به همین علت نیز شغل آزاد متناسب با روحیه و علق خود را در پیش می‎گیرند. حالا به چه اندازه موفق باشند آن دیگر مبحثی جدا و بسیار پیچیده است که اولین پارامتر آن عشق و دومین آن شانس و سومین و چهارمین و بقیه نیز تلاش است.

شغل آراد یا شغل دولتی مسئله این است.

عده‎ای دیگر که در اطرافمان هم پر هستند و البته درصدشان در ایران بسیار بیشتر از سایر نقاط جهان است. شاید یکی از علت‌های آن نبود سرمایه و پشتوانه بزرگ باشد، آنها اهل ریسک نیستند، نظم و ترتیب و عادی بودن را ترجیح می‎دهند و سعی میکنند درگیر یک زندگی پرهیاهو و آشوب و نوسان نشوند، اولین اولیتشان آرامش فکری است، پس به دنبال شغل دولتی هستند. به ازای هر ساعت کار حقوق می‎گیرند و سر هرماه حقوق را بدون هیچ استرس و جدلی می‎گیرند. مهمترین مزیت یک شغل دولتی امنیت شغلی است، وقتی فرد در یک سازمان و نهاد استخدام می‎شود خود را برای حداقل ۲۵ سال کار آماده می‎کند چرا که تنها در شرایط خاصی از آنجا اخراج یا تعدیل می‎شود، اما در شعل آزاد هرگز فرد نمی‎تواند بطور قطع از یک مدت خاص و بلند برای کارش برنامه ریزی کند

تعریفتان از شغل چیست؟

چند نکته بسیار مهم نیز وجود دارد که اگر شما هم بر سر دوراهی انتخای دسته شغلی هستید باید مورد توجه قرار دهید، اولین آنها تعریفتان از شغل چیست، شما برای رسیدن به رویاهایتان شغل را در چه حد دخیل می‎دانید؟ اصلا رویای شما چیست؟ یک خانه لوکس و ماشین گرانقیمت یا نه یک خانواده گرم و صمیمی و زندگی متوسط؟

اگر به دنبال پول فراوان و اصولاً شغل را با پول تعریف می‎کنید، بهتر است توصیه کنیم که به سراغ شغل آزاد بروید. البته فراموش نکنید حتما باید روحیه تلاش و خستگی ناپذیری را هم در کنار آرزوهایتان همراه کنید. آرزو و رویا کافی نیست باید بتوانید برای رسیدن به آنها حرکت کنید، آرزو فقط محرک است نه هیچ چیز بیشتری. در یک شغل آزاد شما باید آمادگی خطر و هر اتفاق شغلی دیگری را داشته باشید، شما باید حتما به روز شوید، باید با چالش‎ها رو به رو شوید، در عوض شما درآمد بهتری دارید، در عوض شما آزادتر و رهایی بیشتری نسبت به شغل دولتی دارید.

بر خلاف شغل دولتی در شغل آزاد توانایی و تجربه بسیار مهم است

در شغل آزاد توانایی و تجربه بسیار مهم است، نباید در میدان‎های مختلف قافیه را ببازید. یک نمونه آشکار برای این مبحث کمپانی بزرگ نوکیا هست، یک شرکت بزرگ و بسیار معتبر، بسیار پردرآمد و محبوب و برندی جهانی، اما درنهایت به چه سرنوشتی دچار شد؟! در عرض مدت کوتاهی نوکیا ورشکسته شد یا بهتر است بگوییم نابود شد، دلیلش چه بود؟ دلیلی جز باختن قافیه به رقیبان نداشت. نوکیا نتواست نوآوری و تکنولوژی خود را همگام با رقیبان سرعت ببخشد، پس کارش تمام شد. در کار آزاد همیشه مثال را مورد توجه قرار دهید، باید به روز باشید تا بتوانید موفق باشید، مهم نیست در چه زمینه‎ای کار می‎کنید، مهم است که پیشرفت کنید و به روز باشید و نیاز مشتری و بازار را بشناسید. تنها اگر این خلقیات را در خود سراغ دارید به سراغ شغل آزاد بروید.

برای شغل دولتی باید به دنبال پیروی از قانون باشید.

اگر اهل چالش نیستید شغل دولتی را برگزینید

اما اگر اهل چالش نیستید سعی کنید یک کار دولتی را برگزینید. اگر رویایتان یک زندگی بی دغدغه و آرام است، اگر یک برنامه مدون و کم خطر را دنبال می‎کنید هم شغل دولتی بسیار مناسب است. ناگفته نماند در شغل دولتی شما نیز می‎توانید پیشرفت کنید حتی به سرمایه زیادی هم برسید، اما در ابتدا باید پیشرفت را چاشنی کارتان کنید. روحیه تیمی و تمکین به قوانین و مقررات و تن دادن به بازرسی‎های و نظارت و اطاعت از مافوق را هم به خوبی فرا بگیرید.

در آخر نکته بسیار مهم دیگری وجود دارد که آن هم احتمال استخدام در ادارات دولتی است. در زمان حاضر بدلیل حجم بالای متقاضیان استخدام در ادارات، احتمال استخدام و یافتن شغل دولتی بسیار پایین است. البته داشتن بند پ یا همان پارتی را از این احتمال فاکتور بگیرید. یکی از علل نیز وضعیت اقتصادی است، وقتی که فرد پس از فارع التحصیلی برای شروع کار آزاد با مشکلاتی روبه رو می‎شود و پشتوانه مالی خانوادگی نیز ندارد، پس راه شغل دولتی را در پیش می‎گیرد.

امتیاز: 4.3 از 5 (9 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar علیرضا گفت:

    به شخصه توصیه میکنم دنبال شغل آزاد برید
    حتی اگر سواد حرف زدن هم نداشته باشید چندسال بعد میتونید به همه اقشار فرهیخته توهین کنید
    چون شما پولدارترید

    مثال بارزش اینکه کشور توسط کلاس ششم ها اداره میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.