آشپزی با دینو: دستور تهیه گرانولا سالم و مقوی خانگی

دستور پخت‌های متنوعی برای تهیه یک گرانولا خوشمزه و سالم خانگی وجود دارد. ما در اینجا رسپی را برای شما آوردیم که با آن می‌توانید یک گرانولای بسیار خوشمزه و آسان درست کنید. شما می‌توانید این گرانولا را با شیر یا ماست میل کنید.

گرنولا خانگی و آسان

آیا گرانولا برای شما سالم است یا مضر؟

بسته به مواد تشکیل‌دهنده، گرانولا می‌تواند برای شما سالم یا مضر باشد. برخی از برندها چربی و کالری کمتری دارند اما سرشار از کربوهیدرات و قند هستند. در حالی که برخی دیگر ممکن است محتوای چربی و کالری بالاتری داشته باشد اما همراه با پروتئین و فیبر باشند.

طرز تهیه گرانولا: دستور تهیه گرانولای سالم:

گرانولا به طور کلی میان‌وعده سالمی است که می‌توانید آن را با شیر یا ماست یا حتی خالی میل کنید. اما هنگام خرید گرانولا بهتر است آنهایی را انتخاب کنید که قند اضافه شده کمی دارند.

مواد مورد نیاز برای گرانولا خانگی سالم:

جو دوسر: جو دوسر همه کاره است، سرشار از فیبر است که برای بدن شما مفید است و سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است. جو دوسر می‌تواند پایه‌ای عالی برای گرانولا شما باشد.

روغن نارگیل: اگر می خواهید گرانولای ترد داشته باشید، اضافه کردن کمی روغن ضروری است. می‌توانید از روغن نارگیل استفاده کنید زیرا طعم ملایم و بافتی عالی به گرانولای شما می‌دهد. از روغن‌های زیتون فوق بکر هم می‌توانید استفاده کنید.

مهم: از استفاده از روغن‌های حاوی امگا 3 (مانند روغن بذر کتان) خودداری کنید زیرا وقتی حرارت داده می‌شود، فاسد می‌شوند.

آجیل، دانه‌ها و میوه‌های خشک: انتخاب آجیل و دانه هایی که می خواهید به گرانولای خود اضافه کنید بسیار سرگرم کننده است زیرا هیچ قانونی وجود ندارد! شما آزاد هستید که هر آجیل، دانه یا میوه خشکی را که می‌خواهید به گرانولای خود اضافه کنید.

نکته: اگر گرانولای شیرین می‌خواهید، مطمئن شوید که آجیل‌هایتان بدون نمک هستند!

شیرین کننده طبیعی: برای اضافه کردن مقداری شیرینی به گرانولای خانگی سالم خود، می‌توانید از شربت افرا، عسل و یا شکر نارگیل استفاده کنید. اگر می‌خواهید گرانولای خود را به شکل خاصی در بیاورید، استفاده از عسل عالی است زیرا شکل چسبنده به آن می‌دهد.

ادویه: برای طعم بیشتر، می‌توانید کمی دارچین یا جوز هندی به گرانولای خود اضافه کنید. از خلاقیت با ادویه‌های خود نترسید.

نمک: لطفا از نمک غافل نشوید! دلیلی وجود دارد که چرا مردم به براونی، کوکی‌ها و کیک‌ها نمک اضافه می‌کنند. همین امر در پخت گرانولا هم صدق می‌کند.

طرز تهیه گرانولا سالم و خوشمزه:

گرانولا سالم و خوشمزه

زمان آماده سازی:

10 دقیقه

زمان پخت:

30 دقیقه

زمان کل:

40 دقیقه

مواد لازم برای تهیه گرانولا خانگی:

  • 3 فنجان جو دوسر نپخته
  • شکر نارگیل 3 قاشق غذاخوری
  • 1/4قاشق چایخوری دارچین آسیاب‌شده
  • 1/4قاشق چایخوری نمک دریا
  • 2 قاشق غذاخوری عسل
  • 1/4فنجان روغن نارگیل
  • 1/2 قاشق چایخوری عصاره وانیل
  • 2/3 فنجان میوه خشک (در صورت امکان بدون شکر اضافه شده) در این دستور از 1/3 فنجان زردآلو خشک و 1/3 فنجان کشمش خرد‌شده استفاده  شده است.
  • 1/2فنجان بادام درختی

طرز پخت گرانولا خانگی خوشمزه:

  1. فر خود را از قبل با دمای 300 درجه فارنهایت گرم کنید.
  2. در یک کاسه بزرگ، جو دوسر، شکر نارگیل، دارچین و نمک را با هم مخلوط کنید.
  3. در کاسه‌ای دیگر عسل خام، روغن نارگیل و عصاره وانیل را مخلوط کنید.
  4. آجیل و میوه های خشک را کنار بگذارید. ممخلوط عسل و جو دوسر را با هم ترکیب کنید تا یکنواخت شود.
  5. مخلوط را روی کاغذ روغنی پهن کنید و به مدت 10 دقیقه در فر بگذارید.
  6. مخلوط را از فر خارج کنید و کمی هم بزنید. تا قسمت‌هایی که ترد نشده ‌است، ترد شود.
  7. دوباره به مدت 7-10 دقیقه داخل فر قرار دهید.
  8. مواد را از فر خارج کنید و بگذارید 10-15 دقیقه خنک شود.
  9. پس از خنک شدن جو‌های خشک شده را با میوه های خشک و آجیل در یک کاسه ترکیب کنید.

آیا می‌توانم گرانولا را بدون آجیل درست کنم؟

بله، می‌توانید گرانولا را بدون آجیل درست کنید! بعضی افراد آجیل دوست ندارند یا به آن حساسیت دارند. اگر قصد دارید یک گرانولای ضد آلرژی درست کنید، سعی کنید آجیل را با دانه کدو تنبل و میوه خشک جایگزین کنید. برای تهیه گرانولای خود، می‌توانید خلاقیت بسیاری به خرج دهید. هر چیزی که سالم و اشتها‌آور به نظر می‌رسد را به آن اضافه کنید!

آیا گرانولا می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟

بله، گرانولا می‌تواند به کاهش وزن کمک کند! مفهوم کاهش وزن، کالری ورودی و خروجی است. طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، نصف فنجان گرانولا حدود 200 تا 300 کالری، 12 تا 16 گرم شکر، 3 تا 15 گرم چربی و نزدیک به 40 گرم کربوهیدرات دارد. بنابراین اگر کمتر از چیزی که می‌سوزانید غذا می‌خورید، گرانولا قطعا می‌تواند بخشی از رژیم غذایی شما باشد.

علاوه بر این، گرانولا سرشار از پروتئین و فیبر است که شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. با این حال، خوردن آ» بیش از مقدار توصیه‌شده می‌تواند باعث افزایش وزن شود و خطر ابتلا به چاقی زیاد کند. بنابراین مطمئن شوید که در مصرف روزانه گرانولا زیاده‌روی نمی‌کنید.

نحوه نگهداری گرانولا:

اگر می‌خواهید ماندگاری گرانولا را به حداکثر برسانید، می‌توانید آن را در انبار یا در فریزر نگهداری کنید. از آنجایی که گرانولا خشک است، می‌توانید آن را در دمای اتاق هم نگه دارید.

قبل از اینکه گرانولا را درون ظرف بریزید، مطمئن شوید که گرانولا به طور کامل خنک شده است. پس از مهر و موم، آن را در یک کمد تاریک و خشک بگذارید. گرانولا دور از گرما دو الی سه ماه قابل مصرف است.

راه دیگر برای نگهداری گرانولا، انجماد آن است. آن را در یخچال قرار ندهید که باعث خیس شدن، کپک زدن و قطعا غیرقابل خوردن آن می‌شود. گرانولا را درون ظرف در بسته بریزید اما به جای اینکه آن را در انبار نگهداری کنید، آن را در فریزر قرار دهید. گرانولای منجمد حدود 6 ماه دوام می‌آورد.

نکته: به خاطر داشته باشید که هر چیزی که برای مدت طولانی در فریزر نگهداری شود ممکن است طعم و بافت متفاوتی داشته باشد.

نظرات خود را در مورد این میان‌وعده خوشمزه با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.