ماجرای گودال عظیم مریخ

ماجرای گودال عظیم مریخ: وجود این حفره عجیب در سیاره سرخ نشان دهنده چیست

سیاره مریخ، جایی بسیار وحشی و در عین حال شگفت‌انگیز است. شما می‌توانید نمونه بارز آن را در تصاویری که ناسا به تازگی منتشر کرده، ببینید. چیزی که به نظر می‌رسد یک کوه عظیم باشد؛ اما، در واقع کاملا توخالی و گود است! یک حفره عجیب. با دینو در ادامه همراه باشید تا درباره ماجرای گودال عظیم مریخ بیشتر بدانید.

ماجرای گودال عظیم مریخ

این حفره عجیب در سیاره سرخ، در واقع محصول آزمایش‌های معدن‌کاری نبوده و احتمالا شکل‌گیری طبیعی داشته و توخالی است. آن چه که شما مشاهده می‌کنید، روزنه یک لوله گدازه است که محصول فعالیت‌های آتشفشانی باستانی زیر سطح مریخ است. این عارضه در دامنه‌های غربی یک آتشفشان خاموش به نام «پاونیس مونس» (Pavonis Mons) قرار گرفته که ویژگی‌های زمین‌شناسی هیجان‌انگیزی دارد. از جمله آن می‌توان به لوله گدازه‌های طولانی و مارپیچ، گسل‌های مختلف و البته خود دهانه بزرگ آتشفشانی اشاره کرد.

ماجرای گودال عظیم مریخ: وجود این حفره عجیب در سیاره سرخ نشان دهنده چیست
ماجرای گودال عظیم مریخ - روزنه لوله گدازه کوه پاونیس مونس
ماجرای گودال عظیم مریخ - تصاویر ناسا

تصاویر فوق توسط مدارگرد «های‌رایز مریخ» (Mars HiRise) در سال 2011 گرفته شده و به تازگی مورد توجه دانشمندان ناسا بوده است. ماجرای گودال عظیم مریخ از این قرار است که با نگاهی دقیق‌تر می‌توان دریافت با یک روزنه باز شده به لوله گدازه زیرین آن روبرو هستیم. این توخالی بودن نشان می‌دهد که گدازه آتشفشانی می‌تواند روی سطح جامد شود و جریان مواد مذاب در زیر آن ادامه یابد. این گدازه‌های جامد می‌توانند بعدها از بین رفته و غارهای لوله گدازه‌ای را به وجود بیاورند. با گذشت زمان، بخش‌هایی از سقف فرو ریخته و این روزنه‌ها ایجاد می‌شوند. تجزیه و تحلیل این روزنه، یک مدخل ورودی به  طول حدود 35 متر (115 فوت) را آشکار می‌کند. با نگاهی به درون آن نیز گودالی به عمق حدود 28 متر (92 فوت) را می‌توان دید. ابعاد این لوله گدازه در مریخ، بسیار بزرگ‌تر از هر مورد مشابه دیگری روی زمین است.

غارهای لوله گدازه‌ای

غارهای لوله گدازه‌ای مانند این، بسیار هیجان‌انگیز هستند. آن‌ها می‌توانند فضانوردان را از تابش شدیدی که سطح مریخ را بمباران می‌کند، محافظت نمایند. این بدان معنی است که آن‌ها می‌توانند مکان‌های خوبی برای ایجاد پایگاه‌های زیرزمینی باشند. با طبیعت خشن سیاره سرخ، اگر بخواهیم به دنبال نشانه‌های حیات در مریخ باشیم، غارها می‌توانند بهترین گزینه باشند. پست APOD در این باره توضیح می‌دهد:

گودال‌هایی از این دست برای ما اهمیت ویژه‌ای دارند. غارهای داخلی آن‌ها از سطح خشن مریخ محافظت می‌شوند و این امر آن‌ها را به گزینه‌های نسبتا خوبی برای زندگی مریخی تبدیل می‌کند. در نتیجه، این گودال‌ها، اهداف اصلی فضاپیماهای احتمالی آینده، ربات‌ها و حتی کاشفان بین سیاره‌ای هستند.

 حفره عجیب در سیاره سرخ
روزنه لوله گدازه در سیاره سرخ

چگونگی مخروطی بودن دهانه این گودال عظیم برای دانشمندان همچنان یک راز بزرگ است. به نظر شما، آیا ماجرای گودال عظیم مریخ برای تشکیل زندگی روی سیاره سرخ، به حد کافی امیدوار کننده هست؟ شما در این باره چه نظری دارید؟ دیدگاه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Science Alert

بیشتر بخوانید: عکس جدید از نور سفید مرموز ناشناخته در مریخ چه می‌تواند باشد

بیشتر بخوانید: ناهنجاری فلزی در اعماق ماه: اکتشاف جدید دانشمندان در کیلومترها پایین‌تر از سطح سیاره

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۳ دیدگاه

  1. Avatar امید گفت:

    اون عکس اولِ بالای صفحه در نگاه اول مثل سینک ظرفشویی است با کف 😅

  2. Avatar arman گفت:

    بقول سایبریای تک سلولی اینم مثل سفر به ماه نمایش هالیوودیه میخوان همه چیو سوراخ نشون بدن 😀

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.