انفجار رادیویی سریع اسرارآمیز از کهکشانی با فاصله 3.6 میلیارد سال نوری ردیابی شد

یک انفجار رادیویی سریع اسرارآمیز برای اولین بار از امواج رادیویی کیهانی به نقطه منشاء خود ردیابی شد. در این مورد، منشا اصلی، کهکشانی حدود 3.6 میلیارد سال نوری از زمین است.

انفجار رادیویی سریع اسرارآمیز

چنین انفجارهای رادیویی سریعی در فضا نادر نیستند و تنها یک میلی ثانیه طول می‌کشند. با این حال، کشف کردن جایی که از آن آمده‌اند، فوق‌العاده دشوار است. مردم دوست دارند اعتقاد داشته باشند که آن‌ها از یک تمدن فرازمینی پیشرفته هستند. هرچند که این فرضیه به طور کامل توسط محققان در Breakthrough Listen – یک برنامه تحقیق علمی اختصاص یافته به پیدا کردن شواهد از زندگی هوشمند در جهان – رد نشده است.

در سال 2017 ستاره‌شناسان توانستند منبع بارگیری سریع رادیویی تکراری را شناسایی کنند. در مورد انفجارهای تک رادیویی، موضوع متفاوت است. شناسایی این امواج به طور دقیق، آسان نیست؛ زیرا، آن‌ها مجددا تکرار نمی‌شوند. انفجار رادیویی سریع رخ داده، FRB 180924 نامگذاری شد. این انفجار توسط تلسکوپ رادیویی استرالیایی Square Kilometre Array Pathfinder یا ASKAP در غرب استرالیا کشف شد.

سه مورد از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌ها در سراسر جهان – Keck، Gemini South و تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا – قادر به تصویربرداری پشت سر هم از این انفجار تک بودند. یافته‌های این نظرسنجی پنجشنبه در مجله Science منتشر شد.

انفجار رادیویی سریع-کهکشانی با فاصله 3.6 میلیارد سال نوری

FRB چیست

انفجار رادیویی سریع که اغلب به عنوان FRB نامیده می‌شود، توسط اخترشناسان در سال 2007 کشف شد. جستجو برای کشف انفجارهای رادیویی بیش‌تر از آن زمان تا کنون 85 مورد را شناسایی کرده است. از جمله آن، مواردیست که از یک محل مشخص تکرار می‌شوند. «کیت بانیستر» نویسنده و پژوهشگر اصلی تحقیق در CSIRO آژانس ملی علوم استرالیا، گفت:

این پیشرفت بزرگیست که این میدان از زمانی که ستاره‌شناسان سریع‌ترین انفجارهای رادیویی را کشف کردند، منتظر مانده است.

از آن‌جایی که این انفجارها بسیار کوتاه و پیگیریشان سخت است، تیم بانیستر راهی برای متوقف کردن و ذخیره داده‌های جمع‌آوری شده توسط ASKAP در کسری از یک ثانیه پس از دریافت انفجار توسط تلسکوپ پیدا کردند. داده‌ها پس از تشخیص، برای ایجاد نقشه نشان‌دهنده نقطه منشا استفاده شد. این انفجار از یک کهکشان با فاصله حدود 3.6 میلیارد سال نوری هم اندازه خود ما بود. منشا در حومه آن کهکشان قرار دارد. بانیستر گفت:

اگر ما بر روی ماه ایستاده بودیم و با این دقت به زمین نگاه می‌کردیم، قادر بودیم که نه تنها شهری که انفجار از در آن رخ داده را شناسایی کنیم، بلکه کد پستی و حتی بلوک شهری را نیز معین می‌کردیم.

«آدام دلر» نویسنده این مطالعه و استادیار دانشکده فیزیک نجومی دانشگاه فناوری Swinburne در بیانیه‌ای عنوان کرد:

ما کهکشان خانه انفجار رادیویی را شناسایی کرده‌ایم. نقطه شروع دقیق آن، 13,000 سال نوری از مرکز کهکشان در حومه‌های کهکشانی واقع است.

انفجار رادیویی سریع-نقشه کل آسمان‌ها

بزرگ‌ترین رمز و راز انفجار رادیویی سریع در فضا

در مقایسه با نقطه مبدا تکرار رادیویی سریع که در سال 2017 کشف شد، این منبع منحصر به فرد بسیار متفاوت است. انفجار تکراری از یک کهکشان کوچک پر از ستارگان در حال تولد می‌آمد. در حالی که انفجار تک، از یک کهکشان عظیم که دارای نرخ پایین تشکیل ستاره است، به وجود آمده. دلر گفت:

این نشان می‌دهد که انفجار رادیویی سریع می‌تواند در محیط‌های مختلف تولید شود. یا این که انفجارهایی که به نظر می‌رسد یک بار تاکنون توسط ASKAP تشخیص داده شده، توسط یک مکانیزم متفاوت برای تکرار تولید می‌شوند.

در وهله اول باید بدانیم که این انفجارها چرا اتفاق می‌افتند و از کجا آمده‌اند. دانستن این موضوع، یک گام بزرگ در جهت درک درست آن‌هاست. این‌ها می‌توانند مانند یک امضا برای رمزگشایی فضای بین سیستم‌های ستاره‌ای عمل کنند. «ژان پیر مککار» نویسنده و استاد دانشکده موسسه Curtin نجوم رادیویی در ‌بیانیه‌ای گفت:

این انفجارها با ماده‌ای که در فضا رخ می‌دهد، تغییر می‌کنند. اکنون می‌توانیم دقیقا مشخص کنیم که از کجا آمده‌اند. ما می‌توانیم از آن‌ها برای اندازه‌گیری مقدار ماده در فضای بین کهکشانی استفاده کنیم.

به نظر شما، انفجار رادیویی سریع شناسایی شده، چه اسراری را در خود پنهان کرده است؟ در نظرات با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: اولین تصویر ثبت شده از یک سیاهچاله غول پیکر در کهکشانی دیگر

بیشتر بخوانید: کشف اولین قمر فراخورشیدی با سیاره‌ای ۴ برابر زمین، توسط تلسکوپ‌های هابل و کپلر ناسا

امتیاز: 4.7 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.