نمادهای عشق و معانی واقعی

روز عشاق: نمادهای عشق و معانی واقعی آن‌ها را چقدر می‌شناسید

14 فوریه روز عشاق است. با توجه به این مناسبت، برخی از نمادهای عشق و معانی واقعی آن‌ها را مدت‌هاست که می‌شناسید. با این وجود مواردی نیز وجود دارند که احتمالا تا به حال درباره‌شان چیزی نشنیده‌اید. در ادامه دینو را همراهی نمایید تا با نمادهای بیشتری در این روز زیبا آشنا شوید.

روز عشاق

14 فوریه روز ولنتاین که همچنین با نام روز عشق یا روز عشاق نیز شناخته می‌شود، در فرهنگ مسیحی سده‌های میانه و سپس فرهنگ مدرن غربی روز ابراز عشق به یکدیگر است که به صورت سالانه برگزار می‌شود. سابقه تاریخی این روز به جشنی که به افتخار قدیس ولنتاین در کلیساهای کاتولیک برگزار می‌شده باز می‌گردد که برگرفته از سنن روم باستان و مسیحیت است. این ابراز عشق معمولا با فرستادن کارت تبریک یا خرید هدایایی مانند گل سرخ انجام می‌شود.

طبق روایات «ولنتاین»، کشیش معبدی در نزدیکی رم بود که در ۱۴ فوریه سال ۲۶۹ میلادی به دستور امپراطور کلادیوس دوم و به دلیل کمک به زوج‌های جوان مسیحی به خصوص سربازانی که حق ازدواج نداشتند، گردن زده شد. اما ساکنان رم کشیش ولنتاین را فراموش نکردند و حتی کلیسایی را به یاد او نام‌گذاری کردند. به تدریج نیز این کشیش به قدیس حامی عاشقان تبدیل شد و امروز روز عشاق نام گرفت.

نمادهای عشق و معانی واقعی آن‌ها

سالهاست که بسیاری از نمادهای مختلف برای نشان دادن عشق حقیقی و ابزار آن به یکدیگر در سراسر جهان به کار رفته‌اند. در حالی که گل سرخ و قلب برخی از محبوب‌ترین نمادهای عشق هستند، بسیاری موارد دیگر هم وجود دارند که احتمالا تا کنون چیزی درباره آن‌ها نشنیده‌اید و یا شاید فراموش شده‌اند. ما در این مطلب می‌خواهیم نگاهی بیاندازیم به نمادهای عشق و معانی واقعی آن‌ها تا بتوانید در روز عشاق برای ابراز عشق حقیقیتان، از آن‌ها استفاده کنید. این نمادها را با هم می‌خوانیم.

1. رز قرمز

گل سرخ معمولا با عشق و اشتیاق همراه است. گل رز قرمز به ویژه در مناسبت‌های خاصی مانند روز ولنتاین به عزیزان اهدا می‌شود.

پیوند گل رز قرمز و عشق به افسانه‌های یونانی و رومی باز می‌گردد. این گل با الهه یونانی عشق و آفرودیت و ونوس الهه رومی عشق در ارتباط است.

سال‌ها بعد در طول تاریخ، مسیحیت از گل رز به عنوان سمبل فضیلت مریم استفاده کرد. گل رز قرمز کلاسیک توسط بسیاری از شاعران برجسته جهان از جمله شکسپیر و گرتروود اشتاین رواج پیدا کرد. این مورد یکی از محبوب‌ترین نمادهای عشق و علاقه است.

2. قلب

هیچ چیز بهتر از یک عشق، عاشقانه نیست. قلب سمبل مرکز همه احساسات در انسان از جمله عشق است. به همین دلیل هم محبوب‌ترین نماد عشق و دوست داشتن، همواره یک قلب قرمز رنگ می‌باشد.

شکل قلب برای اولین بار در قرن چهاردهم برای به تصویر کشیدن عشق در شعری از «فرانسیسکو باربرینو» (Francesco Barberino) با نام «اسناد عشق» (Documenti d’amore) به کار رفت.

سال‌ها بعد، یک پرده نقش‌دار قرن پانزدهم به نام «هدیه قلب» (Le don du Coeur) مردی را که قلب داشت، تصویر می‌کرد. این ایدئوگراف تا به امروز به عنوان استعاره‌ای برای ابراز عشق حقیقی مورد استفاده قرار گرفته است.

3. کوپیدو

در اساطیر رومی، کوپیدو پسر ونوس الهه عشق و مارس، خدای جنگ است. کوپیدو خدای اشتیاق، جذابیت و عشق شهوانی است.

این نماد معمولا به عنوان یک پسر بچه چاق و کوچکی با کمان و پیکان در دست به تصویر کشیده می‌شود که توسط آن‌ها عاشق مردم شود. او همچنین گاهی اوقات با حالتی چشم بسته نیز تصویر می‌شود.

اکثر خدایان و الهه‌های اساطیری یونان بعدها توسط رومی‌ها وارد اعتقادات آن‌ها شده است. کوپیدو در اساطیر یونان به عنوان اروس شناخته می‌شود.

4. گره عشق سلتی

گره عشق یک نماد عشق سلتی است. الگوی درهم آمیختگی آن نمادی از اتحاد بین دو عاشق است.

5. گره عاشق واقعی

این گره نماد عشق و محبت است. این‌ها همچنین به عنوان حلقه‌های عروسی ملوانان شناخته می‌شوند.

6. گره عشق

ماهیت درهم گره‌ها غالبا با اتحاد و عشق ابدی همراه است.

7. قوها

قوها به عنوان سمبل عشق در اساطیر یونانی و رومی شناخته می‌شوند.

گردن قوها وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، شکل یک قلب نمادین را می‌سازند. همچنین این پرندگان برای ادامه زندگی خود جفت می‌شوند.

8. سیب

در بسیاری از فرهنگ‌ها از سیب به عنوان سمبل عشق، میل و وسوسه استفاده شده است.

این نماد مربوط به ونوس، الهه رومی عشق و داستان کتاب مقدس آدم و حوا است.

سلت‌ها سیب را با اشتیاق به هم مرتبط می‌دانند و خدایان در اساطیر اسکاندیناوی سیب‌های طلایی می‌خوردند تا جوان و جاودانه بمانند.

9. کبوترها

در سنت مسیحیان، دو کبوتر با هم نمادی از وفاداری و پاکدامنی در ازدواج هستند.

آفرودیت الهه عشق یونانی معمولا با کبوترهای اطرافش یا استراحت آن‌ها روی او به تصویر کشیده شده است.

10. حلقه Claddagh

این حلقه که در اصل از ایرلند سرچشمه می‌گیرد، توسط افسانه‌ها و اسطوره‌های باستانی احاطه شده است.

حلقه Claddagh نمادی از عشق، دوستی و وفاداری می‌باشد.

11. صدف دو کفه‌ای

ماهیت محافظت کننده صدف دو کفه‌ای، آن را به نمادی مناسب برای عشق تبدیل کرده است.

نقاشی معروف ساندرو بوتیچلی با نام «تولد ونوس» (The Birth of Venus)، الهه رومی عشق در حال ظهور از دریا را نشان می‌دهد که روی یک صدف ایستاده است.

12. برگ شبدر

این برگ به طور سنتی نماد ایرلند است. شبدر سه پر، ریشه در افسانه «سنت پاتریک» (St. Patrick) دارد. این سه برگ نمادی از تثلیث مقدس مسیحیت نیز می‌باشد.

برگ شبدر سمبل عشق و امید به حساب می‌آید. برخی از زوج‌ها برای خوشبختی از آن در روز عروسی خود استفاده می‌کنند.

13. آنخ

این نماد مصر باستان به عنوان کلید زندگی شناخته می‌شود.

آنخ برای نشان دادن زندگی و جاودانگی به کار می‌رفته و همچنین به عنوان سمبل باروری نیز آن را می‌شناسیم. گفته می‌شود حلقه آن با رحم یک زن در ارتباط است.

14. برگ افرا

در چین و ژاپن از یک برگ قرمز افرا برای نشان دادن عشق عاشقان استفاده می‌شود. همچنین این برگ‌های خاص برای یادآوری زیبایی نیز به کار می‌روند.

جالب است بدانید که مهاجران آمریکای شمالی برای جلب لذت جنسی، رهایی از ارواح شیطانی و خواب خوب شبانه، این برگ‌ها را در پایین تخت خود قرار می‌داده‌اند.

آیا شما هم تمام این نمادهای عشق و معانی واقعی آن‌ها را می‌شناختید؟ فکر می‌کنید چه موارد دیگری هستند که مناسب فهرست ما باشند؟ نظرات خود را با ما و همراهان دوست‌داشتنی دینو به اشتراک بگذارید.

منبع: Stars Insider

بیشتر بخوانید: زوج های شاد و 10 رازی که رابطه آنها را ایده‌آل نگه می‌دارد

بیشتر بخوانید: بی‌نظیرترین عروسی‌های تاریخ متعلق به کدام زوج خوشبخت بوده است؟

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.