ولع نمک

ولع نمک و مزه‌ی شوری در بدن چه معنایی دارد و نشانه‌ی چیست؟

قطعا برای همه پیش آمده که در لحظه ولع نمک و مزه‌ی شوری داشته باشند. این هوس‌های مزه‌ای کاملاً تصادفی به نظر می‌رسند، اما خبر خوب این است که آنها کاملاً طبیعی هستند و برای همه پیش می‌آیند و در مواردی معنای خاصی دارند که برای شناخت بدن خود خوب است با این معنا و نشانه‌ها آشنا شوید.

نیاز مزه‌ی شوری ذاتا چیز بدی نیست و در واقع نمک یکی از مولفه‌های اصلی بدن ماست. نمک که تشکیل شده از سدیم بوده برای حفظ سطح مایعات بدن و عملکرد عضلات بسیار مهم است. اما نیاز بدن به نمک و مزه‌ی شوری به چه معناست؟

ولع نمک و شوری به دلیل کم آبی بدن

ولع نمک

کار زیاد، گرمای محیط، تعریق بیش از حد می‌تواند باعث شود تا بدن شما دچار کم آبی شود و در نتیجه نیاز به نمک پیدا خواهید کرد. در واقع زمانی که عرق می‌کنیم مقداری نمک از دست می‌دهیم و عرق کردن باعث می‌شود تا سطح سدیم بدن کاهش یابد که در چنین شرایطی باید آب بنوشید. علاوه بر ولع نمک، نشانه‌های دیگری هم برای کم آبی وجود دارد که می‌توان به چربی پوست، گرفتگی عضلات، سردرد، سرگیجه و سایر موارد این‌چنینی اشاره کرد. به هر جهت اگر زمانی در چنین شرایطی قرار گرفتید و دچار ولع نمک و شوری شدید هرچه سریعتر آب بنوشید تا کم آبی بدن را برطرف کنید.

ولع نمک به معنای استرس

ولع نمک

وقتی مردم دچار استرس می‌شوند، اغلب اوقات برای فروکش کردن خود به غذا خوردن می‌پردازند زیرا غذا سرشار از نمک، قند و چربی است و استرس را کاهش می‌دهد. بنابراین اگر دیدید به طور ناگهانی در شرایطی استرس‌آور نیاز به شوری داشتید و دچار ولع نمک شدید بدانید که به دلیل استرس است و واکنش طبیعی بدن شماست. همچنین مطالعه‌ای انجام شده است که نشان می‌دهد بین سطح استرس و هورمون افزایش گرسنگی به نام گرلین ارتباط وجود دارد.

علاوه بر این دو مورد، دلایل مختلف دیگری هم وجود دارد که شما ناگهان میل به نمک پیدا می‌کنید و یا به قولی دچار ولع نمک می‌شوید که در مواردی می‌تواند نشانه‌ی بارداری بانوان هم باشد. اما اگر این میل به شوری و نمک، زیاد و غیر عادی تکرار می‌شود ممکن است نشانه‌ی بیماری خاصی باشد که در صورت نیاز بهتر است با پزشک خود در ارتباط باشید و موضوع را در میان بگذارید.

امتیاز: 3.5 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.