نوزاد

خطر خوردن آب در نوزاد: علتی که نوزاد زیر 6 ماه نمی‌تواند آب بنوشد چیست؟

نوشیدن آب خوب است و از گذشته تا امروز گفته شده که باید روزی 8 لیوان آب بنوشیم. با این وجود نوشیدن آب برای نوزاد مضر و حتی شاید کشنده خواهد بود. نوزاد زیر شش ماه اصلا نباید آب بنوشند و در ادامه علت این موضوع را شرح خواهیم داد.

چرا نوشیدن آب برای نوزاد بسیار خطرناک است؟

ترکیب بدن نوزادان به طور قابل توجهی با بزرگسالان یا حتی کودکان بزرگتر متفاوت است. در حالی که در بدن یک فرد بالغ حدود 55 تا 60 درصد آب وجود دارد، در بدن نوزاد 75 درصد آب است در نتیجه بدنشان ظرفیت آب بیشتر را نخواهد داشت. از سوی دیگر اگر به نوزاد آب بنوشانید، در واقع معده او را پر کرده‌اید و در نهایت میل او به خوردن شیر نیز کاهش خواهد یافت.

نوزاد

والدین در این زمینه باید احتیاط کنند زیرا نوزادان زیر 6 ماه، کلیه‌های ضعیفی دارند و نمی‌توانند آب را در خود نگهدارند در نتیجه نوزاد با مصرف آب دچار مسمومیت خواهد شد. این مسمومیت زمانی اتفاق می‌افتد که مصرف آب باعث رقیق شدن غلظت سدیم در بدن نوزاد شود و تعادل الکترولیت‌ها نیز بهم خورده باشد. پس اگر فورا درمان نشوند، دچار مشکلات بسیار جدی خواهد شد و در مواردی منجر به مرگ او می‌شود. مسمومیت از مصرف آب، علائمی از خواب آلودگی، دمای پایین بدن، صورت متورم و پف کرده و در مواردی تشنج را به همراه خواهد داشت که از این علائم می‌توانید متوجه شوید که مصرف آب نوزاد بیش از اندازه بوده است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا این موضوع سلامت کودک را به خطر نیندازد.

در نهایت بهتر است که تا جای ممکن به نوزادان آب ندهید و اگر می‌دهید دقت کنید که از یک یا چند قطره بیشتر نشود. از سوی دیگر نوزادان زیر 6 ماه را به استخر نبرید و اگر می‌برید مطمئن شوید که سر آن‌ها بالای آب قرار دارد تا به صورت تصادفی آب وارد دهانشان نشود.

بیشتر بخوانید: زمان زایمان ؛ علت تولد بسیاری از نوزادان در حدود ساعت 8 صبح چیست؟

امتیاز: 4.8 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.