در سال 2023 چند زبان در جهان وجود دارد – این رقم شما را شگفت زده می‌کند

به نظر شما در سال 2023 چند زبان در جهان وجود دارد؟ به گزارش Ethnologue، در حال حاضر 7117 زبان شناخته شده توسط مردم در سراسر جهان وجود دارد. متأسفانه این تعداد هر ماه کاهش می‌یابد. از 90 درصد این زبان‌ها، کمتر از 100000 نفر صحبت می‌کنند.

آیا می دانستید که 86 درصد مردم از زبان‌های آسیایی یا اروپایی استفاده می‌کنند؟ حدود 150 تا 200 زبان توسط بیش از یک میلیون نفر صحبت می‌شود. حدود 46 زبان وجود دارد که تنها یک گویش دارند! در آسیا 2294 زبان، در آفریقا 2144 زبان، قاره آمریکا 1061 زبان، اقیانوس آرام 1313 زبان و اروپا با 287 زبان صحبت می‌شود.

تعداد دقیق زبان‌هایی که صحبت می‌شوند همیشه با عدم قطعیت همراه بوده است و این به این دلیل است که هنوز بسیاری از نقاط جهان وجود دارد که به طور کامل کاوش نشده‌اند، از جمله آمازون و ارتفاعات گینه نو.

گوناگونی زبان در جهان

زبان چیست؟

زبان یک سیستم ساختاری ارتباطی است که از دستور زبان و واژگان تشکیل شده است. زبان وسیله‌ای است که انسان ها به واسطه آن به صورت گفتاری و نوشتاری معنا را منتقل می‌کنند و این کار را از طریق زبان اشاره هم می‌تواند انجام دهد.

تعریف دیگر زبان، یک سیستم ارتباطی است که انسان را قادر می‌سازد تا گفتارهای کلامی یا نمادین را منتقل کند.

هر زبانی را می‌توان با استفاده از محرک‌های شنیداری، دیداری یا لمسی رمزگذاری کرد، برای مثال، نوشتن، سوت زدن، امضا کردن، یا خط بریل نمونه‌هایی از این ویژگی هستند.

خاستگاه زبان ها در جهان

محققان هنوز در مورد چگونگی و زمان اختراع زبان ها گیج هستند. در حالی که در انجیل و دیگر متون دینی فقط چند مرجع آمده است، منشأ زبان‌ها هنوز یک راز باقی مانده است. زبانی که آدم و حوا در باغ عدن صحبت می‌کنند هنوز ناشناخته است.

یکی از این اشاره‌ها در مورد منشأ زبان‌ها در کتاب پیدایش آمده است. طبق داستان، بشریت پس از سیلی بزرگ متحد می‌شود و شروع به صحبت کردن به یک زبان می‌کند. با مهاجرت از شرق و رسیدن به سرزمین شینار، شروع به ساختن شهرها و برج‌ها می‌کنند. با دیدن این، خداوند گفتار آنها را به هم می‌زند تا دیگر نتوانند یکدیگر را درک کنند و شروع به پراکندگی در سراسر جهان می‌کند.

اختراع نوشتن

زبان نوشتاری

اختراع نوشتن را می‌توان به 4000 سال قبل از میلاد ربط داد. سومریانی که در جنوب بین النهرین (جنوب عراق امروزی) زندگی می‌کردند، اولین سیستم نوشتاری را به جهان معرفی کردند. نوادگان آنها به نام سومرو-بابلی‌ها سیستم زمان‌بندی را ساختند که ما هنوز هم از آن استفاده می‌کنیم، اینگونه که یک ساعت تقسیم شده به 60 دقیقه و 60 دقیقه به 60 ثانیه تقسیم می‌شود.

زبان های در حال انقراض جهان

تعداد زبان‌های شناخته شده به طور مداوم در حال کاهش است. اما چرا؟ یک عامل کلیدی آن در آموزش است. وقتی زبانی به کودکان خردسال آموزش داده نمی‌شود، میزان بقای آن بسیار ضعیف می‌شود.

نمونه‌ای از این را می‌توان در آمریکای شمالی مشاهده کرد که 165 زبان بومی دارد. تنها هشت مورد از این زبان‌ها توسط 10000 نفر صحبت می‌شود و تقریباً 75 زبان توسط تعداد انگشت شماری از افراد مسن صحبت می‌شود. چه نتیجه‌ای می توان گرفت جز اینکه به زودی منقرض می‌شوند.

این کاهش سریع زبان‌های بومی به دلیل حضور و فشار زیاد ساکنان اروپایی در طول 500 سال گذشته بوده است. در استرالیا، از زمان ورود مهاجران اروپایی، بیش از 100 زبان بومی منقرض شده‌اند.

بر اساس شرایط کنونی، اکنون زبان شناسان می‌توانند تخمین بزنند که حداقل 3000 زبان در قرن آینده از بین خواهند رفت. این تقریباً نیمی از زبان‌های شناخته شده امروزی است!

زبان‌های منقرض شده

زبان منقرض شده

در طول هزاره دوم قبل از میلاد، تنها هفت زبان منقرض شدند. در سال‌های گذشته تعداد زبان‌های منقرض شده مانند آتش فراگیر بوده است. بیشترین تعداد زبان‌های از دست رفته در قرن بیستم بود که در مجموع ۱۱۰ زبان منقرض اعلام شدند.

در حال حاضر در این قرن 12 زبان به عنوان زبان منقرض‌شده طبقه بندی شده‌اند. جدیدترین زبان کلالام است که در فوریه 2014، هازل سمپسون، آخرین شخصی که به این زبان صحبت می‌کرد، درگذشت. کلالام زبان سنتی بومیان کلالام بود که در تنگه خوان دو فوکا، واقع در شبه جزیره المپیک در ایالت واشنگتن و خلیج بیچر جزیره ونکوور در بریتیش کلمبیا زندگی می‌کردند.

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.