7 نکته مهم تغذیه نامناسب

7 نکته مهم که نشان می دهد شما به طور روزمره تغذیه نامناسب دارید

فرقی ندارد که شما در حال اجرای یک رژیم غذایی سنگین برای لاغری باشید یا به صورت روزمره خوراکی‌های مورد علاقه‌تان را به راحتی مصرف کنید، ممکن است بدن شما با شرایط فعلی هماهنگی نداشته باشد و با علائمی، مخالفت خود را بیان کند. در این مطلب قصد داریم شما را با این موضوع آشنا کنیم که چطور باید بفهمید خوراکی‌های مصرفی شما، با شرایط بدنی‌تان سازگاری ندارند. در ادامه با 7 نکته مهم که نشان می دهد شما به طور روزمره تغذیه نامناسب دارید، همراه دینو باشید.

تغذیه نامناسب

زمانی که صحبت از تغذیه نامناسب می‌شود، منظور صرفا مصرف مواد غذایی آماده یا مضر نیست. یک میوه یا سبزی خاص با داشتن مواد بسیار مفید نیز می‌تواند برای شما نامناسب باشد. اولین قدم این است که شما مزاج خود و ویژگی‌های بدن‌تان را بشناسید و عملکرد آن هنگام مصرف مواد غذایی مختلف را بررسی کنید. نشانه‌هایی وجود دارند که به راحتی می‌گویند رژیم غذایی روزمره شما نیاز به اصلاح دارد. در این مطلب درباه این نشانه‌ها صحبت خواهید کرد.

7 نکته مهم تغذیه نامناسب

7 نکته مهم

باید بدانید که چگونه به زبان بدن خود گوش بدهید و از علائمی که ایجاد می‌شود، متوجه مشکل موجود در سبک زندگی‌تان بشوید. در ادامه 7 نکته مهم برای تشخیص تغذیه نامناسب را بخوانید.

1. احساس نفخ و ورم در بدن خود دارید

تجربه احساس نفخ و ورم در معده، شکم، پهلوها و حتی پاها، یکی از بارزترین نشانه‌های تغذیه نامناسب است. برای مثال اگر یک روز وعده صبحانه شما سدیم بالایی داشته باشد، روز بعد این احساس را در بدن خود خواهید داشت. سدیم بالا تنها دلیل احساس تورم در بدن نیست و خوراکی‌های دیگری مانند: شیر، لبنیات، نوشیدنی‌های الکلی، سبزیجات چلیپایی و … نیز می‌توانند باعث بروز نفخ شوند. هر زمان که دچار این حالت شدید، بهتر است به خوراکی‌های روز قبل خود توجه کنید و بار دیگر از مصرف آن‌ها خودداری کرده یا میزان آن را کم کنید. شما حتی می‌توانید بسیاری از مواد ناخوشایند برای بدن‌تان را با خوراکی‌های دیگری جایگزین کنید. پس بهترین راه، شناخت چیزهایی است که با بدن شما سازگاری ندارند.

«سبزیجات چلیپائی» یا «سبزیجات صلیبی» نوعی از گیاهان خوراکی هستند که در علم تغذیه به گروه بزرگی از گیاهان متنوع و دارای طعم‌های قوی نسبت داده می‌شوند. این واژه از اصطلاح لاتین صلیب گرفته شده؛ زیرا، شکوفه‌های این گیاهان شبیه به صلیب هستند. عموما این گیاهان انواع کلم‌ها مانند: کلم بروکلی، جوانه بروکسل، کلم سفید، گل کلم و انواع دیگر آن را شامل می‌شوند.

2. خواب خوب و مناسبی ندارید

آیا می‌دانید که تحقیقات انجام شده موفق شده‌اند اثبات کنند داشتن رژیم غذایی حاوی فیبر کم و چربی اشباع و قند بالا می‌تواند باعث کاهش کیفیت خواب شود؟ اگر خواب خوبی ندارید، به رژیم خود نگاهی بیاندازید و سعی کنید کمی مواد غذایی دارای فیبر بالا را به آن اضافه کنید. چند مورد از معروف‌ترین خوراکی‌های دارای فیبر بالا شامل: انواع لوبیا، دانه چیا، توت‌ها، سیب زمینی شیرین، سیب و آووکادو است.

3. احساس بی‌حالی می‌کنید

در حالی که احساس بی‌حالی و نشاط کم می‌تواند نتیجه نداشتن خواب کافی باشد؛ همچنین تغذیه نامناسب نیز می‌تواند علت انرژی کم شما در طول روز باشد. طبق تحقیقات صورت گرفته، مصرف یک وعده غذایی سرشار از کربوهیدرات و پروتئین، باعث ترشح هورمون سروتونین می‌شود که خود عامل شادی و نشاط در بدن است. بد نیست برای داشتن انرژی بیشتر در طول روز، مواد غذایی پرانرژی مانند: ماست یونانی، تخم مرغ، ماهی تن، اسموتی میوه‌های سبز و شکلات تلخ را وارد رژیم خود کنید. البته بد نیست بدانید که احساس بی‌حالی می‌تواند ناشی از کم آبی بدن نیز باشد که باید با نوشیدن آب بیشتر آن را جبران کنید.

4. حساس و بدخلق شده‌اید

متاسفانه باید بدانید که دانشمندان ثابت کرده‌اند مصرف زیاد غذاهای پروسس شده و آماده و همچنین چرب و سرخ کرده، باعث می‌شود شما بدخلق و بی‌حوصله شوید. این گونه غذاها همان خوراکی‌هایی هستند که برای جلب توجه بیشتر، از مقدار زیادی ادویه‌های مختلف و تند در آن‌ها استفاده شده و همچنین دارای مواد نگه دارنده هستند. هر چند که منع کردن خودتان از مصرف خوراکی‌ها کار درستی نیست؛ اما، بهتر است سعی کنید مصرف مواد پروسس شده را کمتر کرده و به سراغ مواد مقوی دارای آهن مانند: جوانه‌های بروکسل، بلوبری، موز و امثال آن بروید تا احساس نشاط بیشتری بعد از هر وعده غذایی داشته باشید.

5. بیشتر از حد معمول خود می‌خوابید

خواب بیش از اندازه درست مانند کم خوابیدن، می‌تواند باعث بی‌حالی و کسل بودن شما در طول روز شود. با این حال یکی از نشانه‌های برجسته این است که مواد غذایی مناسبی مصرف نمی‌کنید. مجله بهداشت دانشگاه هاروارد در تحقیقات چاپ شده خود عنوان کرده که 90 درصد گیرنده‌های سروتونین در روده‌های شما قرار دارند. این بدان معنی است که هر چیزی که می‌خورید، بر حالت‌های روحی و روانی شما تاثیر می‌گذارد و مصرف خوراکی‌های نامناسب، می‌تواند شما را مجبور به چرت زدن بعد از غذا کند. اگر به طور مداوم احساس می‌کنید که باید بعد از ظهرها و بعد از مصرف غذا چرت بزنید، باید بگوییم که این یک نشانه مشخص از رژیم غذایی اشتباه است. بهتر است فهرستی از مواد غذایی مصرفی خود تهیه کنید و آن‌ها را به تعادل برسانید.

6. به طور مداوم گرسنه هستید

یکی از بزرگ‌ترین نشانه‌های تغذیه بد این است که شما به طور مداوم در طول روز احساس گرسنگی می‌کنید. اگر حدود یک ساعت بعد از مصرف غذا بار دیگر احساس ضعف به شما دست داد، بدانید که خوراکی‌های مصرفی شما در طول روز اشتباه هستند و نیاز بدن‌تان را رفع نمی‌کنند. با این که مصرف یک کیک فنجانی کوچک به همراه قهوه می‌تواند یک عصرانه کامل باشد؛ اما، اگر احساس نیاز می‌کنید، بد نیست کمی پروتئین مانند تخم مرغ یا بیکن گوشت به میان وعده خود اضافه کنید. بهترین راه کنترل گرسنگی این است که از تمامی خوراکی‌های مصرفی خود یادداشت برداری کنید و ببینید کدام یک در شما باعث گرسنگی بعد از مصرف می‌شوند. خوراکی‌هایی که دارای مقادیر زیاد کربوهیدرات یا قند بالا هستند، بعد از مدت کوتاهی باعث گرسنگی می‌شوند؛ اما، پروتئین و چربی‌های سالم در شما احساس سیری ایجاد می‌کنند.

.7. برای تخلیه کردن دچار مشکل می‌شوید

جالب است بدانید که رژیم غذایی شما و خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنید، به طور مستقیم می‌تواند سیستم گوارشی و نحوه تخلیه شما را تحت تاثیر قرار دهند. اگر مواد مصرفی شما به حد کافی دارای فیبر نباشند، شما به راحتی دچار یبوست می‌شوید و برای تخلیه کردن مشکل خواهید داشت. پس بهتر است سعی کنید از میوه‌ها و سبزیجات بیشتری در رژیم خود استفاده کنید تا مشکل یبوست شما برطرف شود.

نظر شما درباره این 7 نکته مهم برای تغذیه نامناسب چیست؟ آیا علائم دیگری را می‌شناسید که بتوان توسط آن به رژیم نامناسب خود پی برد؟ دیدگاه‌ها و تجربیات ارزشمندتان در این زمینه را با ما و همراهان همیشگی دینو به اشتراک بگذارید.

منبع: Eat This

بیشتر بخوانید: عوارض جانبی مصرف زیاد قهوه برای بدن به گفته متخصصان

بیشتر بخوانید: ساده ترین راه برای داشتن یک رژیم غذایی کامل و تضمین سلامتی با رعایت چند نکته

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۲ دیدگاه

  1. Avatar عباسکرمی..دکترای سیاست گفت:

    سلام خدمت سایت به نظرماگر همه جانبه باشه خوبه مثل سیستم کامپیوتر که نمیشه یک قسمت قطعه قوی یک جا ضعیف بزاریم
    و اگر بخواهیم اخلاق و انسانیت درکشورمشکل حل بشه
    نیاز گام اول باید کشور به یک سمتی بره که دنیا را نبیند مثل یک سالک راه که برای پاکی در اتاقش می رود و تذکیه می کند …کشور باید این کار کند……….دررسانه اخبار خارجی پخش کند…….
    و یک نامه بزنیم ما تا 20 سال اینده نیروگاه هسته خاموش …….و این فشار خارجی خاموش مردم تذکیه نفس کنند
    تمرکز روی اخلاق …….بزاریم و قانون گذاران روی قانون ها اشتباه طلاق بسیج بشند اینها درست کنند
    و طلاق اسان کنیم نه اینکه کارنکند مشکلاتی جامعه بگیره ……زمان ها فرق می کنند
    و همه قران به او عمل بشه …….مثلا یک نفر 40بار و غیره عمل زشتی می کندو ان صورت اعداممی کنند
    و قران میگه به اندازه یک ذره متجاوزی دیدید اعدام کنید ……..و شاهد هم لازم نیست برای این کار؟
    و حق را بدیم……………….

  2. Avatar FarzamGD گفت:

    بسیار مفید (مخصوصاً برای خود بنده)

    ممنون از مطلب جامع‌تون 🌹🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.