عوامل و زمینه‌های رشد حجم تولیدات شبکه نمایش خانگی در دهه حاضر

به نظر شما عوامل و زمینه‌های رشد حجم تولیدات شبکه نمایش خانگی در دهه حاضر چه چیزهایی هستند؟ تاریخ آثار نمایش خانگی در جهان بسیار طویل و البته پر رونق است به طوری که حجم عظیمی از اقتصاد و سرمایه در گردش حوزه هنر هفتم در نمایش خانگی در جریان است، امروز اما نمایش خانگی حتی سینمای پر ابهت را نیز پشت سر گذاشته و یک مجموعه کامل برای ارضای خواسته‌های هنری مخاطبان، سرمایه گذاران و هنرمندان است.

تاریخچه نمایش خانگی در ایران

اما در کشور ما تاریخچه نمایش خانگی به دهه‌های اواسط قرن حاضر شمسی بر می‌گردد، حال و فضای نمایش خانگی در کشور ما متفاوت‌تر از حالت معمول است، ناگفته نماند که این عرصه در حال رشد و شکوفایی است و نباید به همه نشده‌ها خورده گرفت، در ابتدا موسسه‌های محدودی بار پخش در نمایش خانوادگی را به عهده داشتند که فراز و نشیب‌های فراوانی را داشتند و امروز دیگر ساز و کار آن‌ها برای عصر جدید به نظر کافی و بافی نخواهند بود.

نمایش خانگی در ایران

در اوایل عمر نمایش خانگی در ایران، محصولات عرضه شده در حد متوسط رو به پایین و بدور از جذابیت‌های باید بودند و هرگز نتوانست دیده‌ها را به سوی خود بکشاند و تنها جنبه یک سرگرمی اولویت چندمی را داشت، اما در دهه حاضر و با کاهش تولیدات تلویزیون بدلیل مشکلات مالی سریال‌های نمایش خانگی توانسته‌ است نگاه‌ها را به سمت خود بکشاند و طبق آمار رضایت مخاطبان را نیز جلب کند، در کنار مشکلات مالی تلویزیون علل دیگری نیز در کشاندن تهیه کنندگان و کارگردانان به این حوزه وجود داشته است که مهمترین آنان شاید درآمدزایی بیشتر و قدرت مانور در تبلیغات و … بوده است.

رکوردداری به نام قهوه تلخ

زمانی که سریال قهوه تلخ مهران مدیری با تصمیم پخش در شبکه خانگی شروع به ساخت کرد اکثر کارشناسان بدلیل رعایت نکردن قاونون کپی رایت شکست این سریال در فروش را پیش بینی می‌کردند، اما به تهمیداتی که تیم قهوه تلخ اندیشید توانست از این شکست فرار کند و به طور معجزه آسایی فروش بالا و رکورد داری را به ثبت برساند، اولیت تهمید آنان در نظر گرفتن جوایزی بود که با درج شماره‌هایی در پشت هر بسته این سریال بود.

فرهنگ سازی و وادار کردن فرهنگی مردم به خرید بسته‌های اورجینال و مقابله با سایت‌های غیرقانونی نیز از دیگر اقدامات تیم فروش سریال قهوه تلخ بود، مهران مدیری خود شخصا در کلیپ‌های که حین پخش هر قسمت از قهوه تلخ از مردم درخواست تهیه اورجیتال این سریال را از مردم داشت و البته این اقدام تاثیر گدار توانست تاثیرات خود را نیز داشته باشد؛ تجربه موفق قهوه تلخ دیگران را نیز مجاب به وارد شدن به این وادی کرد.


نهادینه کردن فرهنگ برای صنعت نمایش خانگی

یکی دیگر از عوامل موثر در توجه به شبکه نمایش خانگی تبلیغات و مباحث مالی تبلیغات است که شرکت‌ها و پروژه‌ها بدلیل عامیانه بودن فیلم‌ها و جایگیری در خانه‌ها بهترین روش را برای تبلیغات خود می‌دانند و با عناوین مختلفی چون درج تبلیغات بر روی کاور یا حین پخش بتوانند نیازهای تبلیعاتی خود را بر طرف و به کسب و کار خود رونق ببخشند.

تبلیغات و مباحث مالی

قهوه تلخ و مهران مدیری بنیانی برای یک عصر را در این صنعت نهادینه کردند که سال‌های سال‌ صنعتگران حوزه نمایش خانگی ایران بنظر باید مدیون تیم آن‌ها باشند، در سال‌های پس از قهوه تلخ سریال‌های موفق شهرزاد، عاشقانه، آسپرین و … نیز توانستند موفقیت‌هایی را بدست آورند، به نظر و با تمام این اوصاف گفته شده و حتی گفته نشده از این پس نمایش خانگی بدلیل سهولت‌ها خاص خود و آپشن‌هایی چون دورهم بودن خانواده‌ها و در دسترس بودن و … بسیار وسیع‌تر و پر زرق و برق‌تر و با کیفیت‌تر از قبل به راه خود ادامه دهد.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.