آوای کهکشان‌ها

آوای کهکشان‌ها: ترجمه تصویر تلسکوپ هابل از عمق ناشناخته‌ها به زبان موسیقی

هستی، مکانی شگفت‌انگیز است. با تعداد بی‌شماری از سیارات ناشناخته، اسرار حل نشده و ابرهای حبابی دمیده شده توسط سیاه چاله‌ها، همواره انسان را به شناخت و رمزگشایی رازهایش دعوت می‌کند. یک ویژگی پرابهام شناخته شده برای فضای بی‌پایان، سکوت آن است. بدون حضور مولکول‌های هوای جو زمین برای کمک به شنیدن امواج، در خارج از فضا فقط می‌توانید به این سکوت بی‌انتها گوش فرا دهید. با توجه به این موضوع، دانشمندان ناسا به ترجمه تصویر تلسکوپ هابل از عمق ناشناخته‌ها به زبان موسیقی پرداخته‌اند. با همراهی دینو در ادامه آوای کهکشان‌ها را بشنوید.

آوای کهکشان‌ها

خوب است بدانید که با وجود سنگینی سکوت فضا، دانشمندان ناسا تا به امروز تلاش‌های خود برای درک اسرار هستی را متوقف نکرده‌اند. آن‌ها در سال 2019 موفق شدند راهی برای تولید صدا از بی‌صدایی فضا پیدا کنند. با استفاده از روش «صوتی کردن» (Sonification) آن‌ها تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی هابل را به زبان موسیقی ترجمه کرده‌اند. تصویری که ناسا برای این پروژه به کار برده، توسط دوربین پیشرفته مخصوص نقشه‌برداری و دوربین گسترده 3 هابل در اوت سال 2018 گرفته شده است. افرادی که با هابل کار می‌کنند، این تصویر را به دلیل تعداد بسیار زیاد کهکشان‌های پراکنده در آن، «صندوقچه گنج کهکشانی» می‌نامند. ناسا درباره این تصویر توضیح می‌دهد:

هر لکه قابل رویت از یک کهکشان، خانه ستارگان بی‌شماری است.

آوای کهکشان‌ها

همان طور که می‌بینید، چند ستاره نزدیک به خانه ما در جلوی زمینه تصویر می‌درخشند. این در حالی است که یک خوشه بزرگ کهکشانی در مرکز تصویر قرار دارد. شما در حال تماشای مجموعه‌ای عظیم از هزاران کهکشان هستید که همگی در اثر نیروی بی‌امان جاذبه به خوبی در جای خود نگه داشته شده‌اند. حتما هیجان زده می‌شوید اگر بدانید که زیبایی حیرت‌آور این تصویر زمانی به سطح بالاتری از شگفتی خود می‌رسد که با یک موسیقی باشکوه ترکیب شود. شما باید آوای کهکشان‌ها را بشنوید.

ویژگی‌های موسیقی خلق شده

تیمی که این اثر صوتی شده از تصویر پس زمینه را ایجاد کرده است درباره جزییات کار خود این گونه توضیح می‌دهد:

مکان‌ها و عناصر مختلف تصویر هر کدام صداهای متفاوتی تولید می‌کنند. ستاره‌ها و کهکشان‌های جمع و جور با صداهای کوتاه و واضح بیان می‌شوند؛ در حالی که کهکشان‌های مارپیچ، نت‌های پیچیده‌تر و طولانی‌تری منتشر می‌کنند. زمان از چپ به راست جریان می‌یابد و فرکانس صدا از پایین به بالا و در بازه 30 به 1000 هرتز تغییر می‌کند. اشیاء در نزدیکی پایین تصویر، نت‌های پایین‌تری ایجاد می‌کنند. همچنین آن‌هایی که در نزدیکی بالای صفحه قرار دارند، موارد بالاتر را می‌سازند.

موسیقی خلق شده از تصویر زیبای کیهان اگر چه ممکن است در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد؛ اما در نهایت ملودی بسیار زیبایی را ایجاد می‌کند. وقتی که صدا به خوشه کهکشانی RXC J0142.9 + 4438 در وسط تصویر می‌رسد، شما اوج این موسیقی زیبا را می‌شنوید. تیم ساخت موسیقی، در ادامه توضیحات خود درباره این اثر زیبا افزود:

چگالی بالاتر کهکشان‌ها در نزدیکی مرکز تصویر، باعث تورمی از آواهای میان‌رده در نیمه راه موسیقی می‌شود.

اکنون دیگر روشی کاملا جدید برای لذت بردن از انرژی کائنات و اسرار هستی وجود دارد. کدام یک از شما مجذوب آوای کهکشان‌ها شدید؟ به اعتقاد شما، پیام ناشناخته‌ها برای ما چیست؟ مشتاقانه منتظر نظرات و دیدگاه‌های ارزشمندتان هستیم.

منبع: Science Alert

بیشتر بخوانید: پرده‌ای از ستاره‌زایی فروزان: جشن 30 سالگی تلسکوپ هابل با انتشار تصویری از 2 سحابی

بیشتر بخوانید: ارزش انسان در برابر هستی: تصاویری که باعث می شود وجودیت خود را از نو ارزیابی کنید

امتیاز: 4.8 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۴ دیدگاه

  1. Avatar سیاهچاله برفی گفت:

    خارق العاده بود، روحم جلا یافت! یک موسیقی رازآلود و عجیب ولی جذاب بود.
    خیلی خوبه که مطالبتون رو با ذکر منبع منتشر میکنید.
    پیام اصلی شاید این باشه که انسان و همه متعلقاتش چقدر حقیر و ناچیزند در برابر بزرگی آفرینش. کیهان و رازهای نهفته اش همیشه برای بشر جذاب بوده و خواهد بود. امیدوارم روزی انسان ها بتونن به این رمز و راز ها پی ببرن.

  2. Avatar پارسا گفت:

    برای من خیلی لذت‌بخش بود. وقتی هر بسامدی که داری میشنوی صدای یه کهکشانه میتونه خیلی مرموز، عجیب و جذاب باشه! پیام ناشناخته‌ها میتونه خیلی چیزا باشه که فعلا قادر به درکش نیستیم اما به‌زودی زود به کمک هوش مصنوعی میتونیم خیلی چیزای ترسناک و عجیبی رو کشف کنیم که مطمئنا زندگیمونو تغییر میده…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.