اعتماد به نفس اولین پارامتر لازم برای رسیدن به آرزوهایتان است

اعتماد به نفس اولین پارامتر لازم برای رسیدن به آرزوهایتان است، شاید واژه ملموس اعتماد به نفس را بارهای بار در طول روز می‌شنوید و به راحتی از کنار آن گذر می‌کنید بی آنکه به قدرت و اهمیت این مهم در زندگی شخصی، کاری و تمام ابعاد دیگر زندگی خود پی برده باشید، در این چند پاراگراف سعی داریم اعتماد به نفس را به زبان ساده شرح دهیم و ببینیم چه دلایلی بر کاهش، افزایش و تقویت این عنصر روحی و داخلی وجودی انسان تاثیر دارند.

حتما هزاران بار با خود اندیشیده‌اید که چرا وقتی روحیه خوب و مثبتی دارید، وقتی ذهن آرام و با انگیزه‌ای دارید بهتر و معقول‌تر می‌توانید عملکرد خود در هر زمینه را بهبود ببخشید و فعالیت را با هیجان بهتری به ثمر برسانید، بله درست فکر کرده‌اید دقیقا همین عوامل نمونه‌های اعتماد به نفس هستند، در شرح واژه اعتماد به نفس فقط باید نوشت، توانایی‌ها و باورهای صحیح از خود انسان.

هیچ انسانی کامل نیست

به گفته تمامی بزرگان دینی، علمی و ‌فرهنگی هیچ انسانی جز معصومین و پیامبران کامل نیستند، هر انسان به طرزی دچار یک مشکل و عیبی است، فردی مشکل خانوادکی دارد، یک نفر دیگر مشکل جسمانی، آن یکی از نظر روحیه و و روانی دچار اختلال است، این معایب را بخواهیم به جزء نام ببریم باید چند هزار کلمه را مسلسل کنیم، پس در همین حد بدانید که هیچ فردی در روی کره زمین بی عیب و نقص نیست، این اولین مورد است که می‌تواند اعتماد به نفس را برای شما به ارمغان بیاورد چرا که هستند کسانی که مشکل یا مشکلات خود را هرروز با خود حمل می‌کنند، تکرار می‌کند و بر سر خود می‌کوبند که چرا من؟ در بین این همه من باید این مشکل را من داشته باشم؟ آیا دیگران بخاطر این مشکل من را با یک دید دیگر می‌نگرند؟ و امثال این تفکرات پوچ و عبث.

با خود خلوت کنید

برای رهایی از این تفکرات با خود خلوت کنید، ببینید مشکل شما به چه اندازه بزرگ است، ببینید می‌توانید آن را حل کنید، اگر میسر بود برای رفع آن تلاش کنید و اما اگر به حزئی از زندگی شما مبدل شده و گره خورده است پس با آن کنار بیایید و اطراف خود را با دقت بیشتری ببینید که دیگران چه مشکلات بزرگتری دارند ولی با آن به خوبی کنار آمده‌اند، سعی کنید کمتر به آن فکر کنید، کارشناسان حوزه روانشناسی یک تعریف ساده اما پرکاربرد را برای این مورد دارند و آن این است که بگذارید دیگران هرچه می‌خواهند در مورد شما و مشکلات شما فکر کنند و حرف بزنند چون هیچ سود یا ضرری برای شما و زندگی شما ندارد.

شما قدر به رسیدن به هر آرزویی هستید

برای خود هدف تعریف کنید

برای خود هدف تعریف کنید، هدف‌های کوتاه و بلند مدت، هدف‌های که توانایی رسیدن به آن را نیز داشته باشید خیلی هم دور از دسترس نباشد، با خود اهدافتان را مرور کنید، رویا پردازی کنید، اشتباه نکنید، به هیچ وجه رویا پردازی بد نیست؛ یک رویا می‌تواند محرک شما باشد، می‌تواند قدرت شما را به طرز قابل توجه‌ای بالا ببرد، شاید ندانید اما اعتماد به نفس شما با اهداف شما رابطه مستقیمی دارد، اما اگر بی هدف باشید و با مَثَل هرچه پیش آید خوش آید روزگار بگذرانید، روحیه شما به مرور نابود خواهد شد، دیگر هدفی ندارید که برای آن با زندگی و مشکلاتش مبارزه کنید، پس اعتماد به نفس هم نخواهید داشت به همین آسانی.

از منطقه امن خارج شوید

ریسک پذیر باشید، باور کنید اگر اعتماد به نفس کافی و وافی را ندارید شرایط از این بدتر نخواهد شد پس ریسک کنید، تجربه کنید و از اشتباه و شکست نترسید، از ناحیه امن و مامن زندگی خارج شوید، همین شکست‌ها هستند که موفقیت را روبه روی شما قرار خواهند داد، یک ورزشکار بارهای بار شکست می‌خورد، تمرین می‌کند اما بالاخره به موفقیت و قهرمانی می‌رسد، یک هنرمند نیز اینچنین است، اطرافتان را نگاه کنید ببینید چند نمونه از این نوع را می‌بینید، پس اعتماد به نفستان را بالا ببرید و از شکست‌ها پلی بسازید برای رسیدن به هرآنچه که تا به حال برای شما دور از دسترس بود.

موفقیت را با خود زمزمه کنید

با خود زمزمه کنید می توانم

تکرار کردن و زمزمه تواناییتان نیز راه دیگری است که شما را رو به جلو سوق می‌دهد، مسلما شما هم مانند هر انسان دیگری توانایی نیز دارید، پس چرا روی آن‌ها تمرکز نمی‌کنید، چرا آن ها را کمرنگ جلوه می‌دهید، بولد کردن توانایی از اولین راه‌های افزایش و تقویت اعتماد به نفس است، به جای آن مشکلات و معایب خود را کمرنگ کنید و کمتر به آن‌ها فکر کنید، با خود زمزمه کنید من می‌توانم، انرژی مثبت ساطع از این افکار شما به درستی که تاثیر فراوانی روی شما خواهد گذاشت، این انرژی ساطع شده از افکار مثبت یا منفی اثبات شده است و پایه و اساس علمی دارد، محققان آن راثابت کرده ‌اند پس هرگز قدرت آن را دست کم نگیرید، یک مثل بزرگ برای این موصوع این است که هرچه بکارید همان را نیز درو خواهید کرد، هرچه خوبی کنید خوبی خواهید دید و بالعکس، پس مثبت بیاندیشید تا به مثبت‌ها برسید.

تمرین و ممارست کنید

تمرین و ممارست کنید، رانندگی شما خوب نیست، طبیعی است خیلی‌ها در یک زمینه تخصص یا مهارت یا استعداد ندارند، اما با تمرین می‌توانید به همه چیز برسید، ادیسون می‌گوید استعداد یک درصد تلاش و تمرین نود و نه درصد روی موفقیت تاثیر دارد، پس ببینید استعداد بسیار واهی و بی معنی‌تر از آن است که شما خود را به خاطر آن سرزنش کنید، با تمرین و تلاش می‌توانید به همه چیز برسید.

اگر خود به خویشتن اعتماد ندارید، دیگران هم به شما اعتماد نخواهند کرد. این جمله از جان ماکسول را ملکه دهن خود کنید و بدانید که برای رسیدن هرچیزی اعتماد به نفس لازم دارید، تمام افراد موفق اولین چیزی که در وجود خود به آن پی می‌برند اعتماد به نفس است، پس خود را باور کنید و ذره‌ای شک به وجود خود راه ندهید که خداوند در وجود هر انسان توانایی هایی قرار داده است که فقط با خواستن و اراده فرد می‌تواند به آرزوها و رویاهای حتی بسیار بزرگ دست یابد.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.