4 مرحله برای ادراک حقیقی اعتماد به نفس

4 مرحله برای ادراک حقیقی اعتماد به نفس و تعیین چارچوبی واقعی

شما این روزها در میان عناوین مختلف انگیزشی برای بهبود شرایط کاری و زندگی شخصی، با تبلیغات گسترده‌ای از «جادوی بزرگ اندیشی» روبرو هستید. آن‌ها ادعا می‌کنند که به خود ایمان داشته باشید و با افزایش اعتماد به نفس‌تان، به تمامی آرزوهایتان برسید. در حالی که این روش صرفا فریبی برای کسب درآمد می‌باشد. اعتماد به نفس زیاد می‌تواند ما را به سمت انتخاب‌هایی سوق دهد که سرنوشت آن‌ها شکست است. در عین حال، عدم اعتماد به نفس باعث می‌شود افراد فرصت‌هایی را که ممکن است به موفقیت برسند، از دست بدهند. در این مطلب قصد داریم 4 مرحله برای ادراک حقیقی اعتماد به نفس و تعیین چارچوبی واقعی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید نسبت به شرایط موجود خود، دید درستی داشته باشید. در ادامه با توضیحات بیشتر دینو را همراهی نمایید.

4 مرحله برای ادراک حقیقی اعتماد به نفس و تعیین چارچوبی واقعی

اعتماد به نفس نادرست

اعتماد به نفس، در واقع برآورد شما از توانایی‌هایتان، باورهای شما درباره میزان خوب بودنتان نسبت به دیگران و یا میزان اطمینان شما از دانش‌تان است. در سراسر جهان مردم به طور کلی یا بیش از حد اعتماد به نفس دارند و یا اعتماد به نفس کافی ندارند. میزان این موضوع بستگی به شرایط و فرهنگ زندگی اشخاص دارد. اکثر مردم فکر می‌کنند که اندام زشتی دارند و یا درآمدشان نسبت به سایرین بسیار پایین‌تر است. در حالی که آن‌ها خود را با نمونه‌های فوتوشاپ شده و تبلیغاتی به صورت اغراق شده مقایسه می‌کنند که به هیچ وجه درست نیست. به طور کلی تایید عمومی اطرافیان، علت اصلی افزایش اعتماد به نفس خواهد بود. برای نمونه ورزشکاران موفق یا دانش‌آموزان برتر عموما اعتماد به نفس بالایی دارند چون تایید عمومی به آن‌ها می‌گوید که شما به اندازه کافی و حتی بیشتر از دیگران خوب هستید.

در مقابل، داشتن اعتماد به نفس کاذب نیز زیاد خوب نیست و دردسرهای بزرگی به همراه دارد. اگر بیش از حد نسبت به توانایی‌های خود و اتفاقات اطرافتان اطمینان داشته باشید، ارزیابی شما از واقعیت، نادرست بوده و با شکست روبرو می‌شوید. در نتیجه نیاز دارید تا به تصویر واقعی از خودتان برسید و در تصمیماتتان با واقع‌بینی بیشتری پیش بروید.

ادراک حقیقی اعتماد به نفس

«دان مور» (Don Moore)، محقق روانشناسی در زمینه اعتماد به نفس و تصمیم‌گیری فردی در دانشکده بازرگانی Haas دانشگاه کالیفرنیا، برکلی است. او برای ادراک حقیقی اعتماد به نفس، سوگیری و منظم کردن آن 4 مرحله را مطرح می‌کند که در ادامه مطلب آن‌ها را می‌خوانید.

1. توانایی خود را ارزیابی نمایید

پیشنهاد می‌شود برای ارزیابی کمّی عملکرد خود، شواهد را جستجو کنید. این جستجو می‌تواند نتیجه یک آزمون امتیازدهی یا بازخوردی از سوی همکارانتان درباره اعتماد به نفس شما در یک مهارت یا پروژه خاص باشد.

2. با دیگران حرف بزنید

غالبا مطرح کردن ایده خود برای شخصی دیگر می‌تواند به شما در داشتن تفکر صحیح کمک کند. هنگامی که یک ادعای بزرگ را مطرح می‌کنید، دیگران اغلب آن را به چالش می‌کشند. واکنش دیگران می‌تواند اعتماد به نفس شما را تایید یا تکذیب کند.

3. از خودتان تصویر واقعی داشته باشید

این که مجبور شوید درباره باورهای خود به صورت عملی و کاربردی فکر کنید و پول را به عنوان سرمایه وارد ماجرا نمایید، روشی عالی برای نظم بخشیدن به اعتماد به نفس شما است. فیلتر واقعیت را روی ایده‌های بالقوه خود قرار دهید و ببینید آیا نتیجه آن به نظر متفاوت است یا عملی.

4. به صورت خاکستری فکر کنید

برای درجه بندی اعتماد به نفس، بسیار راحت است که در منطقه خاکستری بین صفر تا صد درصد فکر کنید. در بیشتر سناریوها، احتمالات در وسط این محدوده قرار دارند و نه کاملا سیاه هستند و نه کاملا سفید. این نوع فکر کردن باعث می‌شود تا نسبت به شرایط ایجاد شده و نتیجه کار، انعطاف‌پذیرتر باشید.

در نهایت باید بدانید که زندگی یک بازی برای به چالش کشیدن اعتماد به نفس شما است. باورها و پیش‌بینی‌های شما دائما بر اساس واقعیت تغییر می‌کنند و به نوبه خود، تصمیم‌گیری‌هایتان را شکل می‌دهند. به کارگیری این ابزارها می‌تواند به شما کمک کند تا اعتماد به نفس خود را بهبود ببخشید و تصور واقعی نسبت به شرایط زندگیتان داشته باشید. شما درباره ادراک حقیقی اعتماد به نفس چه دانشی دارید؟ دانسته‌ها و نظرات ارزشمند خود در این زمینه را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Inverse

بیشتر بخوانید: اعتماد به نفس اولین پارامتر لازم برای رسیدن به آرزوهایتان است

بیشتر بخوانید: نکات کوچک رفتاری برای شناخت شخصیت یک فرد و نحوه برخورد او با مسائل

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.