آتشفشان قمر آیو سیاره مشتری

قدرتمندترین آتش‌فشان قمر آیو سیاره مشتری در حال انفجار است

تصویر رنگ-مصنوعی از فعالیت قدرتمندترین آتش‌فشان قمر آیو سیاره مشتری که توسط فضاپیمای گالیله ناسا ثبت شده، منتشر شد. در ادامه با ما همراه باشید.

انفجار قدرتمندترین آتش‌فشان قمر آیو سیاره مشتری

طبق آخرین اخبار منتشره از ناسا، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین آتش‌فشان قمر آیو سیاره مشتری مانند حرکت ساعت به طور منظم فوران خواهد کرد و قرار است که مجددا خاموش شود. به نظر می‌رسد که این بار فاصله فوران‌ها کوتاه‌تر می‌شود؛ اما، هنوز نمی‌دانیم چرا.

به طور معمول، این که پیش‌بینی کنید آتش‌فشان‌ها چه موقع فوران می‌کنند، دشوار است. برای فعالیت آن‌ها، بسیاری از نیروهای زمین‌شناسی مختلف در کار هستند. قدرتمندترین آتش‌فشان آیو به نام «لوکی» برگرفته از خدای حیله‌گر اسکاندیناوی، بطور دوره‌ای فعال شده و بعد از مدتی دوباره خاموش می‌شود. او در دوره‌های فعالیتش ما را به سمت انفجارهای قریب‌الوقوع سوق می‌دهد.

آتشفشان قمر آیو سیاره مشتری

تحرکات آتش‌فشان لوکی

«جولی راتبون» از موسسه علم نجوم آریزونا می‌گوید:

لوکی گاهی اوقات برای چند صد روز کاملا ساکت می‌ماند و بسیاری از تحرکاتش ادامه ندارند. سپس زمانی که شروع به فعالیت نماید، برای صد روز پیاپی، 15 تا 20 برابر فعال‌تر خواهد بود.

وی آخرین مشاهدات خود راجع به این آتش‌فشان را روز 17 سپتامبر در یک نشست مشترک کنگره علوم سیاره‌ای اروپا و بخش علوم سیارات در ژنو سوئیس ارائه داد. او با استفاده از تاسیسات تلسکوپ مادون قرمز ناسا در هاوایی، فعالیت لوکی را هر هفته ردیابی می‌کند. به طوری که توانست به درستی آخرین فوران را در ماه مه 2018 پیش‌بینی کند. راتبون مدعی شده که لوکی قرار است در همین روزها مجددا منفجر شود.

پیشینه فعالیت آتش‌فشان قمر آیو سیاره مشتری

مشاهدات این دانشمند در گذشته نشان می‌داد که قدرتمندترین آتش‌فشان قمر آیو سیاره مشتری تقریبا هر 540 روز یک بار در دهه 1990 فوران کرده است. امروز می‌بینیم که فواصل بین فوران‌ها کوتاه شده‌اند. به طوری که اکنون هر 475 روز یک بار این اتفاق می‌افتد. او می‌گوید:

ما نمی‌دانیم که چرا این گونه است.

معمولا شما نمی‌توانید زمان وقوع آن‌ها را به خوبی پیش‌بینی کنید؛ زیرا، نیروهای زیادی در کار هستند. به نظر من لوکی آن قدر بزرگ است که هیچ یک از آشفتگی‌های طبیعی زمین‌شناسی کوچک و شکستگی‌ها در سرتاسر پوسته، در نتیجه باعث پیچیده شدن آن نمی‌شود.

قمر آیو سیاره مشتری

وسعت لوکی

لوکی بسیار بزرگ است و هنگامی که فعال می‌شود، حدود 15 درصد از کل جریان گرما در آیو را تشکیل می‌دهد. با این که حتی این قمر مشتری با حدود 400 آتش‌فشان پوشیده شده است.

راتبون در نهایت چنین می‌گوید:

روی کره زمین، هیچ چیز قابل مقایسه‌ای با آن وجود ندارد. اگر لوکی روی زمین باشد، تمام کالیفرنیای جنوبی را از بین خواهد برد.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: کشف اولین قمر فراخورشیدی با سیاره‌ای ۴ برابر زمین، توسط تلسکوپ‌های هابل و کپلر ناسا

بیشتر بخوانید: زمین دوم کجاست: حرکت ناسا به سمت بزرگ‌ترین قمر زحل توسط هواپیمای بدون سرنشین

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.