رایج ترین تیپ های بدن کدام هستند؟

بدن زنان دارای فرم‌ها مختلف با تناسبات متفاوت است. بدن زنان در طول تاریخ در دسته بندی‌هایی بر اساس اشکالی مانند مثلث، مستطیل، الماس، بیضی و ساعت شنی توصیف شده است. در این مطلب شما را با تیپ ‌های مختلف بدن زنان آشنا می‌کنیم.

تیپ بدنی

برخی از رایج ترین فرم‌های بدن زنان عبارتند از:

  • مستطیل
  • مثلث یا گلابی
  • مثلث معکوس یا سیب
  • ساعت شنی

اینها تنها تعدادی از انواع مختلف بدن هستند.

تیپ های مختلف بدن به چه صورت است؟

مستطیل

اگر اندازه‌ دور کمر شما تقریباً با باسن یا سینه‌تان یکی باشد و عرض شانه‌ها و باسن‌تان تقریباً یکسان باشد، به آن تیپ بدنی مستطیلی می‌گویند. استایلیست‌ها احتمالاً شما را به سمت لباس‌هایی با یقه قایقی یا باز، لباس‌های بدون بند و داشتن کمربند راهنمایی می‌کنند.

مثلث یا گلابی

در این شکل، شانه‌ها و سینه شما باریک‌تر از باسن شما هستند. احتمالاً بازوها و کمر باریکی دارید. استایلیست‌ها اغلب لباس‌هایی را برای این تیپ بدنی توصیه می‌کنند که دور کمرشان را نشان دهد.

قاشق

نوع بدن قاشقی بسیار شبیه به مثلث یا گلابی است. باسن شما بزرگتر از سینه یا بقیه قسمت بدنتان است. احتمالاً کمرتان باریک‌تر از بقیه قسمت‌های بدنتان است و مقدار وزن بیشتری در قسمت بازو‌ها و بالای ران خود دارید. لباس‌هایی با برش‌های کلاسیک “baby doll” یا لباس‌هایی به شکل empire waist مناسب شما هستند.

ساعت شنی

اگر سایز باسن و سینه‌تان تقریباً برابر است و کمری دارید که از هر دو باریک‌تر است، شکل ساعت شنی دارید. طول پاها و بالاتنه شما احتمالاً هم اندازه است. ممکن است شانه‌های شما کمی گرد باشد و به احتمال زیاد باسنی گردی داشته باشید.

ساعت شنی بالا

در این تیپ بدنی شما شکل کلی ساعت شنی دارید، اما اندازه سینه کمی بزرگتر از باسن است. شلوارهای بوت کات یا کمی گشاد، دامن‌های A-line و کت مناسب شما هستند.

ساعت شنی پایین

به عنوان یک ساعت شنی پایین، شما شکل کلی ساعت شنی دارید اما اندازه ران شما کمی بزرگتر از سینه شما است.

مثلث معکوس یا سیب

اگر شانه‌ها و سینه‌تان بزرگ‌تر از باسنتان است، شکلی دارید که به آن مثلث معکوس یا شکل «سیب» می‌گویند. استایلیست‌ها تاپ‌هایی را توصیه می‌کنند که شکلی در اطراف کمر دارند و یقه‌های بازتری دارند یا لباس‌هایی که پاهای شما را نشان می‌دهند.

گرد یا بیضی شکل

اگر سینه‌تان بزرگ‌تر از بقیه بدن است، باسن‌تان کوچک است و قسمت میانی‌تان پرتر است، معمولاً به آن تیپ بدنی گرد یا بیضی می‌گویند. استایلیست‌ها معمولاً افراد با این تیپ بدنی را به سمت لباس‌هایی که در بالا گشاد هستند یا جزئیات عمودی شکل دارند، راهنمایی می‌کنند.

الماس

اگر باسنی پهن‌تر از شانه‌ها، سینه‌ای کوچک و کمر پری دارید، شکل بدنی به نام الماس دارید. در این تیپ بدنی وزن بیشتری را در قسمت بالایی پاهای خود حمل می‌کنید. همچنین ممکن است بازوهای باریکی داشته باشید. معمولاً برای این تیپ بدنی، تاپ‌های یقه قایقی و بدون شانه توصیه می‌شود.

ورزشی

اگر بدن شما عضلانی است اما انحنای خاصی ندارد، ممکن است تیپ بدنی ورزشی داشته باشید. اندازه شانه و لگن شما تقریباً یکسان است. کمر شما از شانه و باسن شما باریک‌تر است، اما بیش از حد مشخص نیست و تقریبا صاف به نظر می‌رسد. استایلیست‌ها اغلب سبک‌های halter، strapless و سبک‌های racerback را پیشنهاد می‌کنند.

چه عواملی بر فرم بدن شما تأثیر می‌گذارد؟

برخی از عوامل نوع بدن شما و ساختار استخوانی شما را تعیین می‌کند. قد شما بر فرم کلی بدن شما تأثیر می‌گذارد. با رسیدن به بزرگسالی، ساختار استخوان و نسبت‌های شما تا حد زیادی مشخص می‌شود، حتی اگر دچار کاهش وزن یا افزایش وزن شوید.

ژنتیک نیز نقش دارد. ژن‌های شما تعیین می‌کنند که بدن شما چگونه چربی را ذخیره کند و در بسیاری از موارد، چربی بدن به طور مساوی توزیع نمی‌شود. برخی ممکن است متوجه شوند که معمولا چربی را در قسمت میانی خود ذخیره می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است ابتدا در ران‌ها یا بازوهای خود وزن اضافه کنند.

هورمون‌ها هم می‌توانند بر شکل بدن شما تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، استرس می‌تواند بدن شما را به ترشح هورمون کورتیزول تحریک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که کورتیزول ناشی از استرس ممکن است با تجمع چربی در اطراف حیاتی‌ترین اندام‌های بدن شما مرتبط باشد.

استروژن و پروژسترون که توسط اندام‌های جنسی آزاد می‌شوند نیز می‌توانند بر نحوه ذخیره چربی بدن تأثیر بگذارند. برای مثال استروژن می‌تواند بدن شما را به ذخیره چربی در قسمت پایین شکم هدایت کند.

آیا شکل بدن شما در طول زمان تغییر می‌کند؟

افزایش سن یکی از عوامل اصلی است که در طول زمان بر شکل و اندازه شما تأثیر می‌گذارد. افراد مسن به طور کلی سطوح بالاتری از چربی بدن را دارند. دو عامل موثر در بالا رفتن سطوح چربی عبارتند از کاهش متابولیسم و از دست دادن تدریجی بافت عضلانی.

افزایش سن می‌تواند بر تحرک تأثیر بگذارد و می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. افزایش سن حتی می‌تواند بر روی قد شما تأثیر بگذارد. بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که پس از 30 سالگی به تدریج کوتاه‌تر می شوند. این می‌تواند بر ظاهر کلی بدن تأثیر بگذارد.

بر اساس یک بررسی در سال 2016، یائسگی ممکن است با توزیع وزن بیشتر در شکم، شکل بدن و توزیع چربی شما را تغییر دهد. به عبارت دیگر این انتقال هورمونی ممکن است باعث شود که شما از شکل «گلابی» به شکل «سیبی» تبدیل شوید.

در صورت افزایش یا کاهش وزن هم ممکن است شکل بدن شما تغییر کند اما این تغییرات جزئی هستند.

اگر بخواهید شکل خود را تغییر دهید چه؟

اگر می‌خواهید چیزهای خاصی را در مورد بدن خود تغییر دهید، ورزش می‌تواند این تفاوت را ایجاد کند. ورزش منظم می‌تواند به ساخت توده عضلانی بدون چربی کمک کند. با این حال مهم است که به یاد داشته باشید موارد بسیاری مانند ساختار استخوان و ژنتیک شکل شما را تعیین می‌کند. درست مثل اینکه نمی‌توانید برای قد بلندتر شدن ورزش کنید، نمی‌توانید به بدنتان بگویید چربی‌ها را کجا ذخیره کند.

هر فرم بدنی که دارید، فقط به یاد داشته باشید که شما زیبا هستید. چیزی به نام تیپ بدنی «ایده‌آل» وجود ندارد و مهمترین چیز شادی و سلامت شماست.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.