9 باور اشتباه در مورد یائسگی زنان که نباید جدی گرفته شود

یائسگی یک بخش طبیعی از زندگی هر زن است، درست مانند دوره قاعدگی او، و زمانی اتفاق می‌افتد که زنان وارد دوره میانسالی می‌شوند و سطح استروژن آنها کاهش می‌یابد. اگر شروع به تجربه علائمی کردید که تحمل آنها برایتان دشوار است، مهم است که به پزشک مراجعه کنید. در این مطلب به باور های رایج اشتباه در مورد یائسگی می‌پردازیم که دانستن آن می‌تواند کمک کننده باشد.

چند باور اشتباه در مورد یائسگی که بهتر است بدانید:

شروع یائسگی

1. اگر دچار گرگرفتگی، کاهش حافظه یا افزایش وزن شدید، یائسگی را تجربه می‌کنید

برخی از زنان ممکن است در دوران یائسگی دچار گرگرفتگی ‌شوند این لزوماً به این معنی نیست که شما هم آن را تجربه می‌کنید. در واقع، گرگرفتگی یا سایر علائم ناخوشایند ممکن است قبل از یائسگی (پیام یائسگی) رخ دهد. با این اوصاف، یائسگی باعث افزایش وزن و کاهش حافظه نمی‌شود.

2. یائسگی همیشه از 50 سالگی شروع می‌شود

شما در 30 سالگی هم می‌توانید یائسه شوید. این به عواملی مانند داروهایی که مصرف کنید، مصرف دخانیات و برخی از جراحی‌هایی که انجام داده‌اید و همچنین عوامل ژنتیکی بستگی دارد. اگرچه میانگین سن یائسگی 51 سال است، اما زنان در 40 سالگی نیز می‌توانند یائسه شوند.

3. امکان باردار شدن قبل از یائسگی وجود ندارد

درست است که هر چه سن شما بالاتر می‌رود، احتمال بارداری شما کاهش می‌یابد. با این حال، زنان می‌توانند درست قبل از یائسگی تخمک گذاری کنند حتی اگر چند دوره قاعدگی را از دست داده باشند. این بدان معناست که پس از رسیدن به سن 45 سالگی همچنان باید از راه‌های کنترل بارداری استفاده کنید.

4. یائسگی یک بیماری است

باور های اشتباه در مورد یائسگی

یائسگی یک بیماری نیست، بلکه مانند دوران بلوغ فقط یک فصل از زندگی شماست. یائسگی آغاز نیمه دوم زندگی شماست و باید به آن مثبت نگاه کنید.

5. اگر چند قاعدگی را از دست داده‌اید، در دوران یائسگی هستید

شما یک سال بدون گذراندن دوره پریودی می‌توانید به این فکر کنید که یائسه شده‌اید یا خیر، بنابراین در طول این یکسال اگر قصد باردار شدن ندارید برای جلوگیری از بارداری حتما اقدام کنید. در طول 12 ماه، اگر فقط یک ماه پریود شده‌اید یا در طول یک سال چند پریودی را از دست داده‌اید، نمی‌توانید مطمئن باشید که آیا هنوز به یائسگی رسیده‌اید یا خیر.

6. علائم یائسگی برای همیشه باقی می‌ماند

هنگامی که به یائسگی می‌رسید، سطح استروژن شما به شدت کاهش می‌یابد و زمانی که این اتفاق می‌افتد، زمان می‌برد تا بدن شما به آن عادت کند و علائمی باقی می‌مانند، اما نه برای همیشه! به طور کلی، علائم در ابتدا (یک دو سال اول) بیشتر دردسرساز هستند. این علائم می‌توانند حدود 4 سال و نیم بعد از آخرین قاعدگی شما و حداکثر 7 سال طول بکشند. اما بدن هر فرد متفاوت است و برای برخی، ممکن است زمان کمتری بگیرد.

7. یائسگی باعث افسردگی می‌شود

یک باور اشتباه دیگر این است که یائسگی باعث افسردگی می‌شود. تفاوت زیادی بین افسردگی و نوسانات خلقی در یائسگی وجود دارد. افسردگی بالینی یک اختلال است و نیاز به درمان دارد. اگر نوسانات خلقی شما مداوم است، مهم است که این موضوع را جدی بگیرید و برای کمک با پزشک مشورت کنید.

8. به سلامتی خود در دوران یائسگی و قبل از شروع آن توجه کنید

علایم یائسگی

همیشه سالم ماندن در هر سنی مهم است. مصرف ویتامین D و کلسیم، کاهش مصرف مواد و سیگار کشیدن و اطمینان از اینکه سلامت روانی و عاطفی شما در مسیر درستی قرار دارد، اولویت اصلی است.

9. هورمون درمانی باعث بیماری قلبی و سرطان سینه می‌شود

یکی از دلایل اصلی مخالفت زنان با درمان هورمونی این است که معتقدند ممکن است باعث سرطان سینه، بیماری قلبی یا سکته شود. با این حال، یک مطالعه انجام شده نشان داد که زنان بالای 60 سال از درمان جایگزینی هورمون سود زیادی می‌برند و زنانی که قبل از 60 سالگی از این درمان استفاده نمی‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی هستند.

آیا شما هم به این باورهای اشتباه اعتقاد دارید؟ نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.