آشنایی با 8 مورد از بهترین نویسندگان کتاب کودک تمام دوران

ادبیات کودک ژانری بسیار خاص و منحصربه‌فرد است. نویسنده‌های کودکان بسیاری از کتاب‌ها را طوری طراحی کرده‌اند که باید بلند خوانده شوند. کتاب‌های کودکان می‌توانند از نظر پیچیدگی و موضوع بسیار متفاوت باشند. به عنوان مثال، تعداد زیادی کتاب برنده جایزه وجود دارد که برای نوزادان و کودکان نوپا در نظر گرفته شده است. در واقع، این کتاب‌ها را والدین باید برای آنها بخوانند. از طرفی دیگر نیز کتاب‌های چند فصلی برای نوجوانان وجود دارد که شباهت‌های زیادی به کتاب‌هایی که بزرگسالان می‌خوانند دارند‌. از بورلی کلیری گرفته تا سی‌اس لوئیس و از رولد دال تا دکتر سوس، همگی نویسندگان خلاق و شگفت‌انگیزی هستند که استعدادهای خود را خالصانه به کودکان و والدین آنها تقدیم کرده‌اند. در این مطلب، درباره برخی از بهترین نویسندگان کتاب های کودک در تمام دوران‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید و در نظر داشته باشید که اثار تعدادی از آنها را به فهرست خواندنی‌های خود برای کودکانتان اضافه کنید.

بهترین نویسندگان کتاب کودک جهان

1. دکتر سوس (1904 – 1991)

بهترین نویسندگان کتاب کودک، دکتر سوس

باید بدانید که هیچ فهرستی از برترین نویسندگان کتاب کودک در جهان بدون درج نام دکتر سوس مشهور کامل نخواهد بود. او که اصالتا اهل اسپرینگفیلد، ماساچوست بود، به عنوان یک انیماتور، شاعر و کاریکاتوریست موفق نیز فعالیت کرد. تئودور سئوس گایزل یکی از نمادین‌ترین نام‌ها در تمام تاریخ ادبیات است، مخصوصا در زمینه کتاب‌هایی برای کودکان.

دکتر سوس در طول زندگی حرفه‌ای خود، بیش از 60 کتاب به طور خاص برای کودکان نوشت. او سبک هنری عجیب و غریبی دارد که باعث می‌شود کودکان فوراً با شخصیت‌هایش ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، بیشتر کتاب‌های او دارای نوعی ریتم منحصربه‌فرد هستند که یادگیری نحوه خواندن را برای کودکان آسان‌تر می‌کند. کتاب‌های او هنوز هم جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های تمام بازار هستند و نسل‌های بی‌شماری به لطف شخصیت‌های او چگونه خواندن را یاد می‌گیرند.

به سختی می‌توان به آثار برتر این نویسنده اشاره کرد، زیرا تعداد زیادی از آنها وجود دارد. اما برخی از بیشتر پسندیده‌شده‌ها عبارتند از: گربه در کلاه، لوراکس، تخم مرغ سبز و ژامبون. بسیاری از این کتاب‌ها حتی الهام‌بخش سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی بوده‌اند.

2. رولد دال (1916 – 1990)

رولد دال، بهترین نویسندگان کتاب کودک

رولد دال بیش از 20 کتاب برای کودکان نوشت و بسیاری از آنها اقتباسهای متعددی را خلق کرده‌اند. بسیاری از داستان‌های او برای چندین دهه مورد علاقه کودکان بوده است و برخی از آنها به فهرست‌ بهترین کتاب‌های کودکان راه یافته‌اند. دال خود در خانواده‌ای مرفه در ولز به دنیا آمد. او علاوه بر کار خود به عنوان نویسنده، به عنوان خلبان جنگنده در طول جنگ جهانی دوم نیز خدمت کرد. او همچنین شاعر و فیلمنامه‌نویس محبوبی بود، اما بیشتر به خاطر کتاب ماتیلدا و ماجراجویی‌هایش شناخته می‌شود.

بسیاری از مردم عاشق رابطه منحصر به فرد ماتیلدا و خانم ترانچبول شده‌اند که طول داستان شاهد تکامل آن هستند. از دیگر آثار محبوب او می توان به جیمز و هلو غول پیکر، چارلی و کارخانه شکلات سازی و The BFG اشاره کرد.

3. جودی بلوم، متولد 1938

بهترین نویسندگان کتاب کودک، جودی بلوم

یکی دیگر از بهترین نویسندگان کتاب کودک تمام دوران، جودی بلوم است. او از سال 1959 به نوشتن کتاب کودک پرداخت.

او در طول فعالیت درخشان خود بیش از دوجین رمان منتشر کرده است. او در الیزابت نیوجرسی به دنیا آمد و بزرگ شد و خودش دو فرزند دارد. با دهه‌ها فعالیت در این زمینه، آثار او الهام‌بخش بسیاری از نویسندگان کتاب کودک دیگر بوده است. با وجود اینکه او کتاب‌های مختلفی برای بچه‌ها در هر سنی نوشته است، محبوب‌ترین سری کتاب او، Superfudge، عمدتاً برای دانش‌آموزان دبستانی و راهنمایی است.

4. سی اس لوئیس (1898 – 1963)

سی اس لوئیس، بهترین نویسندگان کتاب کودک

سی اس لوئیس نویسنده بریتانیایی است که بیشتر دوران کاری خود را به عنوان یک استاد یا محقق دانشگاه گذراند. با این حال، او بیشتر برای کارهایش به عنوان نویسنده شناخته می‌شود. او ادبیات انگلیسی را در دانشگاه کمبریج و دانشگاه آکسفورد تدریس می‌کرد و به خاطر آثار علمی تخیلی خود شهرت دارد. او در طول زندگی حرفه‌ای خود بیش از 30 کتاب نوشت که بسیاری از آنها به هزاران زبان ترجمه شده است. بسیاری از کتاب‌های او برای کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه نوشته شده‌اند. برجسته‌ترین اثر او «افسانه نارنیا» است.

افسانه نارنیا خواننده خود را به دنیایی فانتزی پر از جنگ‌های عجیب و غریب، جادو و حیوانات سخنگو می‌برد. افسانه نارنیا مجموعه‌ای است که چندین کتاب دارد. اما محبوب‌ترین‌های این مجموعه شیر، جادوگر و کمد لباس هستند. وقتی شخصیت‌ها از میان کمد لباس عبور می‌کنند، بلافاصله به دنیای فانتزی منتقل می‌شوند. این ایده حتی در یک فیلم موفق نیز اقتباس شده است.

5. بورلی کلیری، (1916 – 2021)

بورلی کلیری، بهترین نویسندگان کتاب کودک

بورلی کلیری به عنوان نویسنده‌ای خلاق، ساده و بااستعداد برای کودکان شهرت پیدا کرد. او یکی از موفق‌ترین نویسندگان تمام دوران است و بیش از 91 میلیون نسخه از کتاب‌هایش به فروش رسیده است. اولین کتاب او در سال 1950 منتشر شد و بلافاصله تبدیل به یک پدیده‌ ادبی شد. او در طول زندگی طولانی و داستانی خود، الهام‌بخش کودکان بی‌شماری در سراسر جهان شد و کتاب‌های او تا به امروز خوانده می شود.

سبک ادبی او مستقیم بود، زیرا از بچه‌های همسایه‌اش الهام می‌گرفت. او معتقد بود که بچه‌ها می‌خواهند در مورد افرادی بخوانند که دقیقاً شبیه آنها هستند و ثابت کرد که درست است. تنها کاری که او باید انجام می داد تماشای بازی بچه‌ها در محل زندگی‌اش بود جایی که ایده‌هایش برای کتاب‌ها دریافت کرد.

با وجود اینکه او کتاب‌های متنوعی منتشر کرد، محبوب‌ترین شخصیت او رامونا جرالدین کویمبی است. او یکی از معتبرترین شخصیت‌های ادبی است و بسیاری از مردم به یاد دارند که چه اتفاقی افتاد که او در وسط مدرسه یک تخم مرغ روی پیشانی خود شکست. او بیش از 30 کتاب به طور خاص برای کودکان خردسال نوشت. همچنین برنامه تلویزیونی محبوب “آن را به بیور بسپار” را تبدیل به رمان کرد.

برخی از محبوب ترین کتاب‌های او عبارتند از: Beezus and Ramona، Dear Mr. Henshaw و The Mouse.

6. اریک کارل، (1929 – 2021)

اریک کارل، بهترین نویسندگان کتاب کودک

اریک کارل یکی دیگر از بهترین نویسندگان کتاب کودک در تمام دوران است. او ده‌ها سال است که داستان‌های کودکانه می‌نویسد و بیش از 50 مورد از آن‌ها را منتشر کرده است. او حتی در دهه 80 زندگی خود به نوشتن کتاب‌های شگفت‌انگیز برای کودکان ادامه داد.

سبک نوشتن او به خاطر کاغذهای نقاشی شده با دست، تصاویر کولاژ منحصر به فرد و تصاویر رنگارنگ و شاد شناخته شده است. از آنجا که او به شخصیت‌هایش ظاهری پرانرژی می‌داد، موفق می‌شد توجه خوانندگان جوان را به خود جلب کند. علاوه بر این، او در کتاب‌هایش از عبارات ساده‌ای استفاده کرده که کودکان اغلب می‌توانند آنها را حفظ کنند.

برای بیش از شش دهه، او الهام بخش کودکان شده است تا عاشق مطالعه شوند. احتمالاً درباره بسیاری از کتاب‌های او شنیده‌اید، از جمله کاترپیلار بسیار گرسنه، خرس قهوه‌ای، خرس قهوه‌ای چه می‌بینید و هنرمندی که اسب آبی را نقاشی کرد.

7. آرنولد لوبل (1933 – 1987)

آرنولد لوبل، بهترین نویسندگان کتاب کودک

آرنولد لوبل نویسنده محبوب آمریکایی کتاب کودکان است. او در طول زندگی‌اش کتاب‌های بی‌شماری برای کودکان نوشت و تصویرسازی کرد. همچنین در سال 1981 برنده مدال کالدکات شد که به بهترین کتاب تصویری مصور در ایالات متحده داده شد. او ادعا می‌کرد که نمی‌تواند به کاری سرگرم‌کننده یا دلپذیرتر از خلق کتاب برای کودکان فکر کند. خوشبختانه او همین‌گونه نیز عمل کرد و استعداد منحصر به فرد خود را به کودکان سراسر جهان اهدا کرد.

موضوع بسیاری از کتاب‌های او درباره دوستی، اهمیت پذیرش تفاوت‌هایی که با یکدیگر داریم و زندگی با طنز است. بسیاری از مردم عاشق خواندن در مورد ماجراهای قورباغه و وزغ هستند، بنابراین جای تعجب نیست که قورباغه و وزغ یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های کودکان در تمام دوران است.

8. Jon Scheszka، تولد: 1954

Jon Scheszka، بهترین نویسندگان کتاب کودک

Jon Scheszka یک نویسنده نسبتاً جدید کتاب کودک است، اما در میان بزرگان این عرصه قرار میگیرد. او به خاطر خلق کتاب‌های مصور با لین اسمیت، تصویرگر محبوب، شهرت دارد. او اصالتا اهل فلینت، میشیگان است و برای خودش دو فرزند دارد. او تاکنون ده‌ها کتاب نوشته است که برخی از مشهورترین عناوین او عبارتند از: داستان واقعی سه خوک کوچک، نفرین ریاضی، هدیه اسرارآمیز کت، و علم اول.

او علاوه بر کار خود به عنوان نویسنده کتاب کودک، بنیادی به نام Guys Read را نیز راه‌اندازی کرد. هدف این بنیاد تشویق پسران به یادگیری خواندن است. امروزه گزینه‌های زیادی برای پر کردن زمان بچه‌ها وجود دارد و خیلی از بچه‌ها مثل گذشته کتاب نمی‌خوانند. هدف بنیاد Scieska این است که مطمئن شود مردم لذت خواندن را فراموش نمی‌کنند.

بهترین راه برای تشویق کودکان به مطالعه چیست؟

یکی از بهترین راه‌ها برای علاقه‌مند کردن بچه‌ها به مطالعه این است که به آنها اجازه دهید خودشان کتاب ها را انتخاب کنند. گشت و گذار در کتابخانه را به یک ماجراجویی تبدیل کنید. سپس، اجازه دهید فرزندتان تصمیم گیرنده باشد. اگر کتاب‌هایی را که فرزندتان به آن‌ها علاقه‌مند است برمی‌دارید، احتمالاً تمایل بیشتری به خواندن آن‌ها خواهد داشت.

چرا خواندن برای کودکان اینقدر مهم است؟

خواندن برای کودکان خردسال بسیار مهم است زیرا به آنها کمک می‌کند تا با مهارت‌هایی را که برای موفقیت در مدرسه نیاز دارند، آشنا شوند. اگر برای فرزندتان با صدای بلند کتاب بخوانید، او در مورد دنیای اطرافش بیشتر می‌آموزد و تشویق می‌شود تا یادگیری مادام‌العمر را دنبال کند.

سخن پایانی در مورد بهترین نویسندگان کتاب کودک

این لیست تنها تعدادی از نویسندگان با استعداد هستند که سخاوتمندانه وقت، خلاقیت و خرد خود را برای کمک به کودکان در سراسر جهان در یادگیری نحوه خواندن اختصاص داده‌اند. خواندن هنوز یک مهارت مهم است و باید در سنین پایین آن را پایه‌گذاری کرد.

مطالعه راهی عالی برای افراد در هر سنی، از جمله کودکان چهت گسترش افق‌های خود است. هیچ راهی برای آموزش خواندن به کودکان وجود ندارد، اما کتاب های مصور با تصاویر سرگرم‌کننده نقطه بسیار خوبی برای شروع هستند. سپس، همانطور که کودکان بزرگتر می‌شوند، می توانند کتاب‌های چند فصلی یا بزرگسال را جایگزین کنند و در مورد چگونگی فرمول‌بندی ایده‌ها در ادبیات بیشتر بیاموزند.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.