20 مورد از مشهورترین معماران جهان و برجسته ترین آثار آنها

شکی نیست که معماری یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اشکال هنر در جهان است. ساختمان‌ها و سازه‌هایی که معماران خلق می‌کنند نه تنها از نظر زیبایی‌شناختی چشم‌نواز هستند، بلکه کاملا کاربردی نیز طراحی شده‌اند. در این مطلب، به معرفی مشهورترین معماران جهان و برجسته‌ترین آثار آنها خواهیم پرداخت. هر یک از این معماران سهم بسزایی در عرصه معماری داشته‌اند و میراثی ماندگار از خود به جای گذاشته‌اند.

معماری چیست؟

همانطور که احتمالا می‌دانید، معماری فرآیند و یا محصول طراحی و ساخت ساختمان‌ها و سایر سازه‌های فیزیکی است.

معماری داخلی با معماری منظر تفاوت دارد. مورد دوم طراحی فضاهای بیرونی مانند پارک‌ها و باغ‌ها است. معماران منظر اغلب با معماران داخلی کار می‌کنند تا ظاهری یکپارچه برای ساختمان و محیط اطراف آن ایجاد کنند.

معماری بخش بسیار مهمی از زندگی ما است. این بخش بر زندگی، کار و سرگرمی ما تأثیر می‌گذارد. معماری خوب به ما احساس شادی، راحتی و امنیت می‌دهد. معماری بد نیز ممکن است اثر معکوس داشته‌ باشد.

معماران مشهور جهان

در طول قرن‌ها، برخی از با استعدادترین و مشهورترین معماران جهان، برخی از ساختمان‌ها و سازه‌های شاخص را طراحی کرده‌اند. از طرح‌های کلاسیک گرفته تا شاهکارهای معاصر، این معماران اثر خود را در تاریخ به جا گذاشته‌اند.

1. فرانک لوید رایت

آثار مشهورترین  معماران جهان

فرانک لوید رایت یکی از مشهورترین و تاثیرگذارترین معماران جهان در قرن بیستم بود. او بیشتر به خاطر سبک پریری خانه‌هایش، یعنی طراحی خانه‌ها به گونه‌ای که با مناظر طبیعی سازگاری داشته‌ باشند، شناخته شده‌است.

یکی از مشهورترین آثار فرانک لوید رایت خانه Fallingwater است که بر روی آبشاری در پنسیلوانیا ساخته شده‌است. موزه Solomon R. Guggenheim دیگر شاهکار او و یکی از میراث جهانی یونسکو است.

2. لوکوربوزیه

کلیسای نوتردام دو هاوت

Charles-Édouard Jeanneret، معروف به لوکوربوزیه، یکی دیگر از معماران مشهور در اوایل قرن بیستم بود. او که اصالتا فرانسوی-سوئیسی است ساختمان‌هایی را در سراسر اروپا و آمریکای شمالی طراحی کرد، از جمله ویلا ساووی معروف در فرانسه.

لوکوربوزیه به دلیل استفاده از بتن به عنوان مصالح ساختمانی و طراحی‌هایش که با نور طبیعی آمیخته شده‌اند، مشهور است. یکی از آثار وی، کلیسای نوتردام دو هاوت، کلیسای کاتولیک رومی در رونشامپ فرانسه است که به دیوارهایش قوسی ملایم دارند.

3. لودویگ‌ میس ون در روهه

اثر لودویگ‌ میس ون در روهه از مشهورترین  معماران جهان

میس ون در روهه یک معمار آلمانی بود که در اوایل قرن بیستم زندگی می‌کرد. او به دلیل فلسفه طراحی مینیمالیستی خود که آن را “هر چه کمتر، بیشتر” نامیده، مشهور بود.

یکی از شناخته‌شده‌ترین ساختمان‌های او غرفه بارسلون در اسپانیا است‌. او با همکاری لیلی رایش آن را طراحی کرد. این ساختمان، در ابتدا در سال 1929 به عنوان غرفه ملی آلمان برای نمایشگاه بین‌المللی بارسلونا ساخته شد و در سال‌های 1983 تا 1986نیز بازسازی شد. این شاهکار معماری مدرن دارای چهار نوع مختلف سنگ است: مرمر سبز آلپ، تراورتن رومی، مرمر سبز باستانی و اونیکس طلایی.

4. لویی کانلویی

لویی کانلویی

کان یکی دیگر از معماران مشهوری بود که در اوایل قرن بیستم زندگی می کرد. او در استونی متولد شد و در سن 4 سالگی به همراه خانواده اش به فیلادلفیا مهاجرت کرد.

او به عنوان یکی از بزرگترین معماران آمریکا شناخته می‌شود و چندین ساختمان معروف از جمله موسسه سالک در کالیفرنیا و موزه هنر کیمبل در تگزاس را طراحی کرده‌است. او که طرفدار سبک معماری تاریخی بود، موادی مانند بتن و بلوط را برای تأثیرگذاری بیشتر با هم ترکیب می‌کرد.

5. فرانک گری

موزه گوگنهایم از آثار مشهورترین معماران جهان

فرانک گری یک معمار کانادایی-آمریکایی معاصر است که به دلیل طراحی‌های منحصر به فرد و اغلب بحث‌برانگیز خود به شهرت رسیده‌است. از معروف‌ترین ساختمان‌های او می‌توان به موزه گوگنهایم در بیلبائوی اسپانیا، بنیاد لویی ویتون در پاریس و سالن کنسرت والت دیزنی در لس آنجلس اشاره‌کرد.

6. رنزو پیانو

رنزو پیانو

رنزو پیانو یک معمار ایتالیایی است که برخی از معروف‌ترین ساختمان‌های جهان از جمله مرکز ژرژ پمپیدو در پاریس، زنتروم پل کلی در برن و شارد در لندن را طراحی کرده است.

آثار او بر دسترسی و هماهنگی با طبیعت متمرکز است. در سال 1998، رنزو پیانو جایزه پریتزکر را دریافت کرد که بالاترین دستاورد در معماری محسوب می‌شود.

7. زاها حدید

زاها حدید- مشهورترین معماران جهان

زاها حدید یک معمار بریتانیایی بود که در اوایل قرن بیست‌و‌یکم به دلیل طراحی‌های آینده‌نگرانه و اغلب ضد‌جاذبه‌اش به شهرت رسید. او ملقب به ملکه منحنی شد، زیرا بسیاری از سازه‌های او زوایای قائم ندارند.

مشهورترین آثار زاها حدید عبارتند از: مرکز ورزشهای آبی لندن ، خانه اپرای گوانگژو در چین، خانه بندر آنتورپ در بلژیک و مرکز حیدر علی اف در باکو.

8. رم کولهاس

رم کولهاس

رم کولهاس یک معمار هلندی است که به دلیل طرح‌های خلاقانه‌اش که فناوری را با معماری ادغام می‌کند، مشهور است. او قصد دارد سنت و مدرنیته را در طراحی های خود ترکیب کند. از معروف‌ترین آثار او می توان به کتابخانه عمومی سیاتل و کاسا دا موزیکا در پرتغال اشاره کرد.

9. نورمن فاستر

اثر نورمن فاستر

نورمن فاستر یک معمار بریتانیایی است که به خاطر طرح‌های مدرنیستی خود که مهندسی و معماری را با هم ادغام می‌کنند تا ساختمان‌های کاربردی و در عین حال زیبا خلق کند، مشهور است.

برخی از نمادین‌ترین طرح‌های ساختمان نورمن فاستر عبارتند از گنبد رایشستاگ در بالای رایشستاگ در برلین و 30 سنت مری آکس در لندن. نورمن فاستر همچنین پل هزاره لندن را طراحی کرد که قبلاً به آن پل متزلزل می‌گفتند.

10. ایئو مینگ پی

هرم موزه لوور از آثار مشهورترین معماران جهان

ایئو مینگ پی یک معمار چینی-آمریکایی قرن بیستم بود که به خاطر ساختمان‌های شیشه‌ای و فولادی نمادین خود مشهور است. پی بسیاری از الگوهای هندسی مانند دایره، مربع و مثلث را در کار خود ادغام کرده‌است. برخی از برجسته‌ترین پروژه‌های او شامل کتابخانه ریاست جمهوری جان اف کندی در بوستون و هرم موزه لوور در پاریس است.

11. ایرو سارینن

ایرو سارینن

ایرو سارینن یک معمار مشهور فنلاندی-آمریکایی بود. او دلیل طراحی ساختمان‌های معروف مانند مرکز پرواز TWA در فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی، طاق دروازه در سنت لوئیس میسوری و فرودگاه بین‌المللی دالس در نزدیکی واشنگتن دی سی شهرت دارد.

12. ریچارد راجرز

ریچارد راجرز

یکی دیگر از نام‌های مهم در فهرست معماران مشهور جهان، مرحوم ریچارد راجرز است. پروژه‌های برجسته او شامل مرکز پمپیدو ، لویدز لندن و ترمینال پنج فرودگاه هیترو است.

13. آنتونی گائودی

آنتونی گائودی از مشهورترین معماران جهان

آنتونی گائودی معمار معروف اسپانیایی است که در سال 1852 در رئوس متولد شد. گائودی به دلیل طراحی ساختمان‌های منحصر به فرد مانند La Sagrada Familia و Park Guell در بارسلونا مشهور است.

بسیاری از آثار گائودی از طبیعت و اشکال ارگانیک الهام گرفته‌است. La Sagrada Família با گذشت بیش از 130 سال از آغاز کار گائودی بر روی آن هنوز در دست ساخت است.

14. اسکار نیمایر

اسکار نیمایر

اسکار نیمایر یکی از مشهورترین معماران جهان بود که به خاطر معماری مدرن و مینیمال خود شهرت داشت. او در برزیل به دنیا آمد و بخش اعظم شهر برازیلیا را طراحی کرد که به میراث جهانی تبدیل شد.یکی از آثار برجسته او کلیسای سنت فرانسیس آسیزی است که دارای فضای داخلی آزاد و بدون دیوار یا سازه‌های قابل مشاهده‌است که آن را از میدان اطراف خود جدا کند. گنبد اصلی به طور کامل از شیشه‌های رنگی تشکیل شده‌است و نمای بیرونی به رنگ آبی روشن است.

برخی از دیگر آثار معماری او عبارتند از : کلیسای جامع برازیلیا ، سالن نمایش اسکار نیمایر در راولوی ایتالیا و کازینو دا مادیرا در فونچال .

15. لوئیس سالیوان

ساختمان وین رایت در مرکز شهر سنت لوئیس

لویی سالیوان که اغلب به عنوان “پدر معماری معاصر” شناخته می‌شود، یکی از تأثیرگذارترین افراد در مدرسه معماری شیکاگو بود. سالیوان که در سال 1856 در بوستون به دنیا آمد، پیشگام ساختمان‌های زیبا و در عین حال کاربردی بود.

از جمله آثار این معمار مشهور می‌توان به ساختمان وین رایت در مرکز شهر سنت لوئیس و ساختمان Bayard-Condict در نیویورک اشاره کرد.

16. ویلیام پریرا

ویلیام پریرا

ایلینویز، معمار اهل شیکاگو، به دلیل طراحی‌های آینده‌نگرانه خود مانند کتابخانه Geisel، هرم Transamerica و ساختمان Thene در LAX شناخته شده‌بود. ویلیام پریرا قبل از تبدیل شدن به یک معمار، طراح صحنه هالیوود بود که برای کارش در فیلم Reap the Wild Wind، فیلمی از Cecil B. DeMille، برنده جایزه اسکار شد.

17. باکمینستر فولر

باکمینستر فولر

ریچارد باکمینستر فولر یکی از معماران آمریکایی قرن 19 بود. او را مخترع گنبد ژئودزیک در معماری می‌دانند. او حق ثبت اختراع ایالات متحده را برای این اختراع خاص دریافت کرد.

فولر علاوه بر ساختارهای ژئودزیکی مانند بیوسفر مونترال، یک ماشین و خانه دایماکسیون طراحی کرد که هر دو به دنبال استفاده موثرتر از منابع بودند.

18. Wolf D. Prix

Wolf D. Prix  از مشهورترین معماران جهان

معمار اتریشی Wolf D. Prix به دلیل طرح‌های ساختارشکنانه و پیشگامانه خود مشهور است. این طرح‌ها عبارتند از BMW Welt در مونیخ، Musée des Confluences در لیون، مرکز کنفرانس بین المللی دالیان در چین و کلیسای مارتین لوتر در اتریش.

19. سانتیاگو کالاتراوا

سانتیاگو کالاتراوا  از مشهورترین معماران جهان

این معمار سوئیسی-اسپانیایی ممکن است اغلب پروژه‌های خود را دیر تحویل دهد، اما طرح‌های او همیشه فراموش‌نشدنی هستند، از موزه دو آمانها در ریودوژانیرو گرفته تا شهر هنرها و علوم در والنسیا و موزه هنر میلواکی. این ساختارهای تخیلی جان تازه‌ای به نهادهای فرهنگی می‌بخشند. کالاتراوا همچنین به دلیل طراحی پل های معروفی مثل پل صلح در کلگری در کانادا و رجیو امیلیا پونتی در ایتالیا، شناخته شده‌است.

20. فیلیپ جانسون

خانه شیشه‌ای

آخرین معمار مشهور لیست ما فیلیپ جانسون است که بیشتر به خاطر طراحی خانه شیشه‌ای شناخته شده‌است. جانسون این خانه را در نیو کانان کانکتیکات ساخت و خودش در آنجا زندگی کرد. این خانه اکنون متعلق به مرکز ملی حفاظت تاریخی است و برای بازدید عموم باز است.

ما در دینو امیدواریم که از آشنایی با برخی از مشهورترین معماران جهان و آثار برجسته آنها لذت برده‌ باشید. البته بزرگان معماری جهان بسیار بیشتر از تعدادی هستند بتوانیم در یک مطلب به آنها اشاره کنیم! اگر معمار معروف دیگری را می‌شناسید که در این مطلب به او اشاره‌ نشده‌است، نام او را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.