قدرت نرم

کدام کشور ها با قدرت نرم و بدون اجبار بیشترین تاثیر را دارند؟ ( وضعیت ایران در قدرت نرم)

قدرت نرم در واقع به معنای قدرت جذب، ترغیب، تغییر و تأثیرگذاری، بدون اجبار است. در واقع این قدرت می‌تواند بر دیگران بدون هیچ اجبار و فشاری تأثیر بگذارد و مسیر یک جامعه را تغییر دهد. مشخصه این قدرت، فرهنگ بدون اجبار و فشار، شناخت سیاست‌های خارجی و ارزش‌های سیاسی است. قدرت نرم در دنیای معاصر به معنای تأثیرگذاری و تغییر افکار عمومی و اجتماعی بوده که توسط سازمان‌های سیاسی و غیرسیاسی صورت می‌گیرد. قدرت نرم همچنین می‌تواند تأثیر زیادی بر ارتباطات استراتژیک، اقدامات مدنی، بودجه، کمک‌های خارجی و توسعه زیرساختی کشورها داشته باشد. اما در این مطلب قصد داریم تا با 10 کشور برتر با بیشتری قدرت نرم آشنا شویم و جزییاتی را در این زمینه با شما به اشتراک بگذاریم. البته در این زمینه وضعیت ایران را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: بهترین خطوط هوایی جهان بر اساس امکانات سرگرم‌کننده را بشناسید!

کشورهای برتر با بیشترین قدرت نرم

بریتانیا قدرت نرم دنیا را هدایت می‌کند و در سال‌های گذشته همیشه در جایگاه‌های اول تا دوم بوده است. کشورهای دیگری چون فرانسه، آلمان، ایالات‌متحده، ژاپن، کانادا، سوئیس، سوئد، هلند و استرالیا نیز به ترتیب پس از بریتانیا در این لیست قرار دارند. باید اشاره کنیم که شورای بریتانیا از طریق تعامل آموزشی و فرهنگی در ایجاد این قدرت تأثیرگذار بوده است. شایان‌ذکر است که برترین کشور در این زمینه تا سال 2017 فرانسه بوده و پس از قدرت‌نمایی انگلستان شاهد سقوط فرانسه به جایگاه دوم هستیم. البته همچنان فاصله انگلستان و فرانسه بسیار کم است. فرانسه قدرت نرم را از شبکه‌های گسترده دیپلماتیک و عضویت بی‌نظیر در سازمان‌های بین‌المللی و چندجانبه به دست می‌آورد. این کشور بیشترین تعداد مأموریت فرهنگی خارجی را دارد. فرانسه همچنین در هنر، فیلم، غذا، گردشگری و ورزش بسیار عالی عمل می‌کند.

البته باید بگوییم در سال 2017، قدرت نرم فرانسه پس از انتخاب رئیس‌جمهوری پرانرژی و اصلاح‌طلب، امانوئل مکرون تقویت شد و از جایگاه پنجم در سال 2016 به جایگاه اول رسید.

قدرت نرم

از سوی دیگر باید اشاره کنیم که آلمان توانست بر اساس آخرین آمار به جایگاه سوم برسد. در واقع موفقیت آلمان از پیشرفت در شاخص‌های آموزش‌ و پرورش و شرکت‌ها بوده است. آلمان برای تولید باکیفیت بالا در سطح جهانی مورد احترام بوده و توان بالای مهندسی خود را در زیرساخت‌ها و مونتاژ نشان داده است. آلمان یک نیروی اصلی در امور اروپا است و این کشور در حفظ اتحادیه پایدار اروپا نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. انتخابات سال 2017 باعث سقوط آلمان در قدرت نرم شد، زیرا ناتوانی کشور در حل بن‌بست‌های انتخابات در یک دوره کوتاه، آسیب‌پذیری‌هایی را برای این کشور به همراه داشت.

لیست 10 کشور در زمینه قدرت نرم

لیست زیر بر اساس بررسی های سال 2018 است:

قدرت نرم
امتیاز: 4.3 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۴ دیدگاه

  1. Avatar Intel Inside گفت:

    اجازه بدین نظر علمی غیر ایدئولوژی و غیر سیاسی شخصی مو بگم: مهمترین عامل رفتار علمی و غیر عقیدتیه، زمانی که قانون بر اساس علوم مدرن مخصوصا علوم اجتماعی و نه ایدئولوژی تدوین و اجرا بشه انسان سالم جذب اون سیستم میشه! خطر آینده جهان همین ایدئولوژی هست، که میتونین تو کامنت های قبلی تاثیرشو ببینید…

  2. Avatar Anti گفت:

    فرانسه سفاک با پیکاپ پلیس مردمو زیر میگیره بعد واسه جنازه شهدا پول میگیره بعدم قبرشونو خراب میکنه خدا عقل بده

  3. Avatar امیر گفت:

    البته معلومه که مقاله ترجمه هستش
    و اگر تالیفی میبود بهتر بود
    فقط در مورد قدرت نرم یک مورد بگم

    یک زمانی جنبشهای ازادی بخش دنیا در کشورهایی مثل کوبا،تایلند،ویتنام و المان تحت تاثیر کشوری به نام شوروی بودند(جنبشهای چپ)

    از اون دوران به بعد تنها کشوری که تونسته جنبشهای ازادی بخش رو پشتیبانی فکری و ایدیولوژیک بکنه جمهوری اسلامی بوده
    که از قبلش جنبشهای ازادی بخش چریکی حزب الله و انصار الله و حشد الشعبی و امثالهم بیرون اومده

    اون مقاله تو پارادایم لیبرالیسم نوشته شده و از عمد یا غیر عمد اصلا جمهوری اسلامی رو حساب نکرده

  4. Avatar عقل گفت:

    واقعا مسخره ست.
    فرانسه فقط یک کشور خونریز و سفاک هست.
    چطور تونسته نفر اول بشه؟
    حالا کار ندارم که به عربستان تجهیزات جنگی میفروشه تا خون مردم مظلوم یمن رو بریزه.
    بالاخره فرانسه یه طوری باید کسب درآمد کنه.
    فرق نمیکنه که ماشین سیتروئن بفروشه یا وسیله ای برای ریختن خون مردم مظلوم.
    بالاخره , سیاست و پول , پدر و مادر نداره.
    با این مطلب فعلا کاری نارم.
    ولی تعجبم بیشتر بخاطر اینه که خود مردم فرانسه در پویشی بنام “جلیقه زردها” بر علیه سیاستهای کثیف امانوئل مکرون قیام کردن , ولی باز فرانسه شده آدم خوبه.
    یا مردم فرانسه آدمهای بدی هستن یا دولت لیبرال فرانسه.
    کدومش رو باور کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.