با خود حرف بزنید

تأثیر صحبت کردن با خود در شرایط بحرانی و ناراحت کننده بر روی مغز انسان

تحقیقات جدید نشان می‌دهد، هنگامی‌که شما ناراحت می‌شوید، ممکن است با خودتان شروع به صحبت کنید و این موضوع باعث کنترل احساسات و دلگرمی شما خواهد شد. درواقع این واکنش مغز، برای تسکین خود و مدیریت عواطف خواهد بود. برای اثبات این موضوع محققان آزمایشاتی را انجام دادند و مغز داوطلبانی که در شرایط ناراحت‌کننده قرار داشتند را اسکن نمودند. برای مثال شخصی که در یک رابطه‌ی عاشقانه شکست‌خورده است را موردبررسی قراردادند و این فرد پس از صحبت کردن با خود و بیان جملاتی به‌عنوان سوم شخص به خودش، موفق به کنترل و مدیریت عواطف خود شد.

صحبت کردن با خود

جیسون موزر، استاد روانشناسی در میشیگان، می‌گوید: “اساساً صحبت کردن با خودمان به‌عنوان شخص سوم، باعث تسکین و تقویتمان خواهد شد و با توجه به اسکن مغز افراد، می‌توان این موضوع را کاملاً تأیید کرد.” به‌طورکلی این کار باعث تنظیم احساسات و درک بهتر شرایط خواهد بود. درنتیجه کاملاً مثبت و تأثیر گذار است.

آزمایشاتی برای بررسی تأثیر صحبت کردن با خود

برای دریافت نتایج بهتر و بررسی دقیق‌تر این موضوع، آزمایشاتی صورت گرفت و وضعیت مغز افراد در شرایط مختلف اسکن شد. در آزمایش اول، برای شروع یک تصویر مزاحمت از مردی که در حال شلیک با اسلحه بود، به فرد داوطلب نشان داده شد و در این حالت، فعالیت مغز افزایش یافت و حالاتی از هیجان در وضعیت اسکن مغز مشاهده شد. اما زمانی که داوطلب شروع به صحبت با خود کرد و سعی داشت تا به‌عنوان شخص سوم به خودش دلگرمی دهد، ناگهان فعالیت مغز در یک ثانیه کاهش یافت و به حالت عادی خود بازگشت. درواقع این موضوع موجب افزایش تمرکز و کاهش استرس خواهد بود.

تاثیر صحبت کردن با خود

در آزمایش دوم شرکت‌کنندگان تجارب دردناک خود را مجدداً برای خود به‌صورت سوم شخص تعریف کردند و اسکن مغز نشان داد که درگیری و فعالیت مغز در برابر تصاویر اتفاقات دردناک کم شده است. این نشان می‌دهد که صحبت کردن باعث مدیریت احساسات و بهبود عملکرد مغز خواهد شد. داده‌های مغز نشان می‌دهد که گفتار با خود به شکل ساده‌ای در کنترل عواطف و کاهش ضعف روحی مؤثر خواهد بود. درنتیجه این موضوع می‌تواند راه‌حلی برای مدیریت و تنظیم مغز برای افرادی باشد که از ضعف روحی رنج می‌برند و می‌توان به این موضوع به‌عنوان یک نکته‌ی درمانی اشاره کرد. صحبت کردن با خود می‌تواند یک روش خوب برای مبارزه با افکار و تصاویر منفی باشد و باعث افزایش عزت‌نفس می‌شود. درنتیجه این موضوع سلامت روحی یک فرد را افزایش می‌دهد و نشانه‌ی خوبی خواهد بود.

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.