مراسم نوروزخوانی

ویژه نوروز: با تاریخچه مراسم نوروزخوانی در روزهای پایانی اسفند آشنا شوید!

حتماً در طول‌های سال‌های زندگی خود با رسومات و سنت‌های نوروز آشنا شده‌اید. باید بگوییم که یکی از سنت‌های جالب نوروز مراسم نوروزخوانی است که در روزهای پایانی اسفند، آمدن بهار را نوید می‌دهد. در ادامه قصد داریم تاریخچه و جزییاتی از این مراسم را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

مراسم نوروزخوانی چیست؟

نوروزخوانی

مراسم نوروزخوانی درواقع از 15 روز مانده به عید یا روزهای آخر اسفند آغاز می‌شود و نوروزخوان ها با خواندن اشعاری زیبا فرارسیدن نوروز را خبر می‌دهند. نوروزخوانی در واقع به عهده چند نفر است و با ساز و دهل همراه خواهد بود که بسیار جذاب و شیرین است. این سنت هنوز در برخی شهرها و روستاها به خصوص در شهرهای شمالی اجرا می‌شود. باید اشاره کنیم که این رسم نوروزخوانی بیشتر متعلق به استان‌های شمالی است اما استان‌ها و شهرهای دیگر هم در مواردی این رسم را اجرا می‌کنند. البته رسم به این صورت است که نوروزخوانی در کوچه‌ها و پس کوچه‌ها صورت گیرد و مردم از خانه‌ها بیرون بیایند و از نوروزخوانان پذیرایی کنند یا به آنها عیدی دهند اما این روزها نوروزخوانی در بازارها یا خیابان انجام می‌شود که همین هم در زمان خرید بسیار جذاب خواهد بود.

تاریخچه مراسم نوروزخوانی

مراسم نوروزخوانی یک سنت دیرینه است که به قبل از اسلام باز می‌گردد و مربوط به دوره زرتشت است. معمولاً سروده‌ها و اشعار نوروخوانی شامل ستایش طبیعت، وصف بهار، زیبایی‌های نوروز، تعریف از شاهان و پادشاهان بوده که البته این روزها اشعار کمی تغییریافته است. نوروزخوانی به زبان فارسی یا محلی بسیار رایج بوده و یکی از رسوماتی است که ما را به تاریخ می‌برد و زنده ماندن این رسم بسیار خوشایند خواهد بود. درواقع نوروزخوانی حال و هوای عید نوروز را به ما یادآور می‌شود در این رزهای سخت در دلمان شادی ایجاد خواهد کرد. می‌توان گفت مراسم نوروزخوانی جز مراسمات قدیمی مربوط به نوروز بوده و به جا مانده از گذشتگان ما است.

نوروزخوانی

سخن پایانی:

چه خوب است که به این مراسمات ساده اهمیت دهیم درباره آن‌ها بیشتر بدانیم و شوق و اشتیاق خود را در این روزها بیشتر کنیم. درست است که شرایط زندگی برایمان روز به روز سخت‌تر می‌شود اما باید خودمان شادی را به زندگی‌هایمان بازگردانیم و حداقل برای نوروز امسال کمی شوق داشته باشیم. شما درباره نوروزخوانی چه می‌دانید؟ آیا این مراسم در شهرها یا محله‌های شما برگزار می‌شود یا خیر؟ اگر جزییات بیشتری در راستای تاریخچه این مراسم نوروزخوانی می‌دانید لطفاً با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 3.5 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

یک دیدگاه

  1. Avatar محسن منصوری گفت:

    ممنون خانم مجدی ولی مراسمات اشتباه است مراسم که خودش جمع رسم است درست است ،ات مال جمع مثنی بستن در عربی است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.