تهدید جنگل‌های بارانی حیاتی با شیوع ویروس کرونا و خطر نابودی کامل زیست‌بوم استوایی

تهدید جنگل‌های بارانی حیاتی با شیوع ویروس کرونا و خطر نابودی کامل زیست‌بوم استوایی

متاسفانه در سال جدید با همه‌گیری COVID-19 در جهان، جنگل‌های بارانی حیاتی در حال تهدید شدن هستند. یکی از نگران کننده‌ترین مشکلات زیست محیطی اخیر ناشی از گسترش ویروس کرونا، تخریب بی‌رویه جنگل‌های بارانی گرمسیری است که هم اکنون در برزیل و اندونزی رخ می‌دهد. در ادامه با جزییات خبر تاسف‌بار تهدید جنگل‌های بارانی حیاتی با شیوع ویروس کرونا و خطر نابودی کامل زیست‌بوم استوایی، همراه دینو باشید.

تهدید جنگل‌های بارانی حیاتی

در شرایطی که دولت‌ها با بیماری همه‌گیر ناشی از ویروس کرونا درگیر شده‌اند، اندونزی و برزیل شاهد افزایش عمده عفونت‌ها در کشور خود هستند. هر دو این کشورها با آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای روبرو شده‌اند که ناشی از فعالیت‌های انسانی و دخل و تصرف بی‌جا در حریم‌های طبیعی جنگل‌ها است. آتش‌سوزی‌های ناشی از اعمال انسانی، تهدیدی جدی برای بوم‌شناسی این مناطق محسوب می‌شود. به طوری که جهان با خطر نابودی کامل زیست‌بوم استوایی روبرو است. علاوه بر این، با وارد آوردن تنش بیشتر به ریه‌های افراد، دود ناشی از این آتش‌سوزی‌ها بر مشکلات همه‌گیری جهانی اضافه می‌کند. سوختن جنگل‌های گرمسیری می‌تواند خسارت ناشی از بیماری کرونا را بدتر کند.

تهدید جنگل‌های بارانی حیاتی با شیوع ویروس کرونا و خطر نابودی کامل زیست‌بوم استوایی

جنگل‌زدایی

جهان در سال 2019 با هشدار آتش‌سوزی‌های رکورددار در برزیل و اندونزی روبرو شد. این کشورها خانه بزرگ‌ترین جنگل‌های بارانی گرمسیری در کل جهان هستند و در عین حال، بالاترین میزان جنگل‌زدایی را تجربه می‌کنند به حدی که موجب خشم آتش‌نشانان در سطح بین‌المللی شده است. فعالان زیست محیطی ادعا می‌کنند که این آتش‌ها با تصویب ضمنی یا صریح دولت‌ها شعله‌ور شده‌اند. رئیس جمهور برزیل، «جایر بولسونارو» (Jair Bolsonaro) برای توجه بیشتر به مقررات زیست محیطی پیرامون جنگل‌های بارانی، فعالیت خود را آغاز کرده و گفته که زنگ هشدار بین‌المللی درباره وضعیت آمازون، حاکمیت برزیل را تهدید می‌کند. در این بین با معمول بودن روش سوزاندن جنگل بعد از قطع درختان برای رشد محصولات زراعی به ویژه مزارع روغن نخل در کشور اندونزی، تهدید جنگل‌های بارانی حیاتی بیشتر می‌شود. با این حال با افزایش ابتلا به کرونا در برزیل و اندونزی، متاسفانه متوقف کردن آتش‌سوزی اولویت کمتری پیدا کرده است.

اگر چه جنگل‌های بارانی دارای فصل‌های خشکی هستند؛ اما، این مناطق آن قدر رطوبت دارند که تقریبا هیچ وقت بدون دخالت انسان نمی‌سوزند. چنین آتش‌سوزی‌هایی بارزترین علامت یک الگوی گسترده‌تر از تخریب هستند که ناشی از فشار عظیم اقتصادی برای بهره‌برداری از منابع طبیعی جنگل‌ها است. باید بدانید که برای نابودی کامل زیست‌بوم استوایی، یک نقطه اوج وجود دارد که اگر جنگل‌زدایی به آن مقدار برسد، دیگر گردش رطوبت کافی برای پایدار ماندن این چرخه اتفاق نخواهد افتاد که این وضعیت منجر به ایجاد چرخه غیرقابل برگشت فروپاشی می‌شود. محققان تخمین می‌زنند که برای جنگل‌های بارانی آمازون در نقطه اوج خود، باید 25 درصد جنگل‌زدایی رخ دهد. تا به امروز حدود 17 درصد از این منطقه از بین رفته است.

تهدید جنگل‌های بارانی حیاتی به نابودی کامل

پیامدهای منفی تهدید جنگل‌های بارانی حیاتی

پیامدهای منفی این آتش‌سوزی‌ها امسال بسیار شدیدتر از گذشته است. فراتر از تخریب زیست محیطی، این شعله‌ها وضعیت بیماری‌های ریوی را نیز بدتر می‌کنند. ریزگردها، دود، گرد و غبار و خاکستری که از این آتش‌سوزی‌ها ناشی می‌شود، باعث تشدید عفونت‌های تنفسی می‌شود. همچنین در مناطق استوایی این خطر وجود دارد که COVID-19 بتواند در کنار سایر بیماری‌های بومی مانند مالاریا و تب دنگی با اثرات ناشناخته‌ای شیوع پیدا کند و بومیان را به سختی مورد حمله قرار دهد و با فرار آن‌ها از مناطق در حال سوختن، در جهان پخش شود. «آن آلنکار» (Ane Alencar) مدیر علمی پژوهشکده تحقیقات زیست محیطی آمازون (IPAM)، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:

ما یک بحران زیست محیطی در کنار یک بحران بهداشتی داریم. جنگل‌های استوایی ریه‌های تنفسی تمام دنیا هستند و انسان‌ها باید از آن‌ها محافظت کنند. اثر مخرب از بین رفتن جنگل‌های بارانی گرمسیری بر روی کره زمین فاجعه‌بار است. آن‌ها دارای بیشترین تنوع زیستی در کره زمین هستند. جنگل‌های بارانی همچنین نقش مهمی در سیستم اقلیم جهانی دارند و با ذخیره حجم عظیمی از کربن، بر الگوهای بارندگی در کشورهای دور افتاده تاثیر می‌گذارند. درختان آن‌ها آب را به آسمان هدایت کرده و باران‌های مهمی ایجاد می‌کنند. این تبخیرها همچنین یک مکانیسم مهم برای خنک نگه داشتن درجه حرارت در مناطق اطراف هستند و تنش‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی را کاهش می‌دهند. از دست دادن جنگل‌های بارانی گرمسیری، همه این مکانیسم‌ها را به خطر می‌اندازد.

آلودگی‌های ناشی از آتش‌سوزی‌های اخیر در جهان

حفاظت از جنگل‌های بارانی

از آن جایی که بخش عمده‌ای از جنگل‌های بارانی گرمسیری در تعداد معدودی از کشورها قرار دارند و همچنین برخی از دولت‌ها تمایلی به حمایت از این سرمایه جهانی ندارند، حفظ آن‌ها یک چالش سیاسی دشوار است. یک قدم بزرگ در جهت حفاظت از جنگل‌های بارانی، اجرای قوانین محکم در برابر از بین بردن و آتش زدن آن‌ها است. آلنکار در ادامه تاکید کرد:

ما باید دولت‌ها را مجبور کنیم تا با فعالیت‌های غیرقانونی مبارزه کنند. برای تشویق کشورها به حمایت از جنگل‌ها و همچنین ایجاد مکانیسم‌های تامین مالی برای ایجاد انگیزه برای حفظ اکوسیستم‌های ارزشمند، باید فشار دیپلماتیک وجود داشته باشد.

شما تهدید جنگل‌های بارانی حیاتی را چقدر جدی می‌دانید؟ چه راهکارهایی را برای مقابله با شرایط فعلی ایجاد شده به دلیل شیوع ویروس کرونا در نظر دارید؟ پیشنهاد شما در این باره چیست؟ دیدگاه‌های خود را برای ما بنویسید. مشتاق خواندن نظرات ارزشمند شما هستیم.

منبع: VOX

بیشتر بخوانید: تهدید جدی آتش‌سوزی استرالیا منجر به آماده باش برای تخلیه پایتخت و شهرهای جنوب شرقی شد

بیشتر بخوانید: در صورت حذف انسان از طبیعت چه اتفاقی برای زمین رخ خواهد داد

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.