دلیل به وجود آمدن لکه های سفید روی ناخن کمبود کلسیم نیست

ناخن‌ها از پروتئینی به نام آلفا کراتین ساخته شده‌اند که در واقع یک پلیمر محافظ برای ناخن‌هایتان است، درست مانند موهایتان که با همان پروتئین ساخته شده است. پس باید از آن‌ها مراقبت کنید و به تغییراتی که در طول زمان دارند، توجه کنید. اگر یکی از این تغییرات لکه‌ های سفید باشد، می‌تواند نشانه‌ این باشد که باید برای مدتی از مانیکور دوری کنید. اما این لکه‌های سفید ناخن دقیقاً از کجا می‌آیند و در چه مرحله‌ای باید به یک متخصص مراجعه کنید؟

لکه سفید روی ناخن

لکه های سفید روی ناخن چیست؟

دکتر پل جارود فرانک، متخصص پوست و زیبایی در نیویورک توضیح می‌دهد: لکه‌های سفید که از لحاظ فنی به آن لکونیشیای Leukonychia)) نقطه‌ای هم گفته می‌شود، به عنوان رسوبات کراتین ناخن تعریف می‌شوند. لوکونیشیا می‌تواند به صورت خطوط سفید عرضی یا طولی باشند.

چه چیزی باعث لکه های سفید روی ناخن می‌شود؟

برخلاف تصور رایج، احتمالاً دلیل کمبود کلسیم نیست. دکتر فرانک می‌گوید: «لکه‌های سفید روی ناخن‌ها معمولاً نشانه‌ای از آسیب‌دیدگی ناخن به دلیل خشکی یا ضربه است». افرادی که ناخن‌های خود را می جوند و افرادی که مرتباً از کاشت ناخن و مانیکور استفاده می‌کنند، مستعد ابتلا به این لک های سفید هستند. به ندرت کمبود بعضی مواد معدنی مانند روی و کلسیم می‌تواند دلیل سفیدی ناخن باشد.

او اضافه می‌کند که بعضی از لکه های سفید می‌تواند به وسیله یک ژن اتوزومال که ارثی است به وجود بیاید (به این بیماری لکونیشی ارثی مادرزادی گفته می‌شود) در حالی که دلایل دیگر می‌تواند عفونت قارچی یا واکنش آلرژیک نسبت به مواد به کار برده در کاشت و ژل ناخن باشند.

قارچ ناخن می‌تواند هر زمانی که ناخن‌های خود را در معرض محیط گرم و مرطوب قرار می‌دهید ایجاد شود و باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌توانند در زمان  کوتاه کردن ناخن‌ها وارد شوند، مخصوصا اگر ناخن گیر یا سوهان استریل نباشند.

همچنین لکه های سفید می‌توانند گاهی نشانه‌ای از بیماری‌های جدی‌تری مانند بیماری قلبی، نارسایی کلیه یا ذات الریه باشند. اگر مشکوک به این موضوع هستید، بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

چگونه می‌توان از ایجاد لکه های سفید روی ناخن جلوگیری کرد؟

برای شفاف نگه داشتن ناخن‌ها، حتما آنها را هیدراته نگه دارید (روغن کوتیکول معجزه می‌کند)، از جوییدن ناخن‌های خود خودداری کنید و کمی از مانیکور کردن ناخن‌هایتان فاصله بگیرید یا به سالن‌های ناخنی که از وسایل استریل شده استفاده می‌کنند، بچسبید. اگر مشکوک هستید که این لکه‌ها ممکن است نتیجه آلرژی باشند از لاک یا چسب ناخن استفاده نکنید.

چگونه از شر لکه های سفید روی ناخن خلاص شویم؟

اگر این لکه‌ها نتیجه ضربه باشد باید اجازه دهید تا ناخن‌هایتان رشد کند. اگر یک واکنش آلرژیک است، از آلرژن و تحریک کننده ناخنتان دوری کنید و اگر فکر می‌کنید که می‌تواند قارچ باشد (در این صورت ممکن است ناخنتان ضخیم شود)، باید برای گرفتن داروی ضد قارچ به متخصص پوست بروید.

همچنین همیشه ایده خوبی است که برای سلامت کلی ناخنتان از غذاهای غنی از ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری بخورید، غذاهایی مانند ماهی آزاد، تخم مرغ، گوشت بدون چربی و سبزیجات.

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.