سالم ماندن در فصل سرماخوردگی

چند نکته تغذیه ای برای سالم ماندن در فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا

با شروع سال جدید و رسیدن فصل بهار و همچنین خروج از زمستان، سیستم ایمنی بدن عموما ضعیف بوده و به راحتی تحت تاثیر ویروس‌ها و باکتری‌ها بیمار می‌شود. در این فصل که احتمال ابتلا به انواع سرماخوردگی بالا می‌رود، شما می‌توانید با داشتن یک رژیم غذایی مناسب سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت کرده و از بیمار شدن‌تان پیشگیری کنید. در ادامه با همراهی دینو چند نکته تغذیه ای برای سالم ماندن در فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا را می‌خوانید.

سالم ماندن در فصل سرماخوردگی

همان طور که می‌دانید در فصل زمستان به دلیل دریافت کمتر نور خورشید، عموما میزان ویتامین D موجود در بدن کم شده و سیستم ایمنی شما ضعیف می‌شود. تحت این شرایط و با ورود به فصل بهار و گرده‌افشانی گیاهان، بدن شما در مقابل ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در محیط بسیار آسیب‌پذیر می‌شود و احتمال ابتلای شما به انواع سرماخوردگی‌ها افزایش می‌یابد. با این حال باید بدانید که چگونه می‌توانید با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و صحیح، سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت کنید و از بیمار شدن‌تان جلوگیری نمایید.

چند نکته تغذیه ای برای سالم ماندن در فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا

همچنین بد نیست بدانید که در صورت مریض شدن و داشتن علائم مختلف، چه خوراکی‌هایی برای سلامتی و بهبود هر چه سریع‌تر شما مفید هستند. این که موقع مریضی، بی‌حال می‌شوید و اشتهای شما کاهش پیدا می‌کند، امری طبیعی است؛ اما، باید بدانید که گرسنگی هرگز به بهبود شما کمک نمی‌کند. در صورتی که شما یک رژیم غذایی مناسب و متعادل داشته باشید، بدن شما می‌تواند به خوبی کار کند. این غذاهای غنی از مواد مغذی هستند که به مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کنند و از بروز بیماری جلوگیری می‌نمایند. برای سالم ماندن در فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا بهترین این منابع را بشناسید.

1. آنتی اکسیدان‌ها

آنتی اکسیدان‌ها اولین و مهم‌ترین منابع غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما هستند. آنتی اکسیدان‌ها در واقع شامل بتا کاروتن و ویتامین‌های C و E می‌باشند و هر کدام از این‌ها نیز مواد مغذی ضروری برای تقویت سیستم ایمنی بدن به حساب می‌آیند. این مواد در داخل بدن با هدف قرار دادن رادیکال‌های آزاد (مولکول‌هایی که می‌توانند به غشای سلول آسیب برسانند) از سلامت شما محافظت می‌کنند و با از بین بردن قدرت تخریب آن‌ها، به شما کمک می‌کنند تا سالم بمانید یا در صورت بیماری سریع‌تر بهبود یابید. بهترین راه برای گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی، مصرف بیشتر میوه و سبزیجات است. اگر آن‌ها را می‌پزید، برای حفظ مواد مغذی موجود درون آن‌ها سعی کنید تا حد ممکن از مایعات کمتری در کنارشان استفاده کنید. بیشتر سازمان‌های بهداشتی در جهان توصیه می‌کنند روزانه پنج تا نه وعده میوه و سبزی بخورید. به عنوان مثال، یک چهارم یک عدد طالبی متوسط تقریبا نیمی از بتا کاروتن مورد نیاز شما در روز را تامین می‌کند. به علاوه، این میوه منبع غنی از ویتامین C است.

منابع غذایی بتا کاروتن و سایر کاروتنوئیدها

زردآلو، مارچوبه، جگر گوشت گاو، چغندر، کلم بروکلی، طالبی، هویج، ذرت، کلم پیچ، انبه، خردل و سبزیجات، شلیل، هلو، گریپ فروت صورتی، کدو تنبل، کدو، سیب زمینی شیرین، نارنگی، گوجه فرنگی و هندوانه.

منابع غذایی ویتامین C

کلم بروکلی، طالبی، گل کلم، کلم پیچ، کیوی، آب پرتقال، پاپایا، فلفل قرمز، سبز یا زرد، سیب زمینی شیرین، توت فرنگی و گوجه فرنگی.

منابع غذایی ویتامین E

بادام، روغن ذرت، روغن جگر ماهی، فندق، خرچنگ دریایی، کره بادام زمینی، ماهی قزل آلا و دانه‌های آفتابگردان.

2. بیوفلاونوئیدها

غذاهای حاوی بیوفلاونوئیدها نیز در فصل سرماخوردگی به سلامت شما کمک می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که این مواد مغذی اصلی به تقویت فعال شدن سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. این مواد طبیعی در گیاهان همراه ویتامین C هستند و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کنند.

منابع غذایی بیوفلاونوئیدها

شما می‌توانید بیوفلاونوئیدها را در پالپ و قسمت‌های سفید مرکز انواع مرکبات مانند: فلفل سبز، لیمو، لیموترش، پرتقال، گیلاس و انگور پیدا کنید. کوئرستین نیز یک بیوفلاونوئید بسیار غلیظ است که در کلم بروکلی، مرکبات و پیازهای قرمز و زرد یافت می‌شود.

3. گلوتاتیون

گلوتاتیون ماده مغذی دیگری است که به عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا بتواند با عفونت‌ها مقابله کند. فراموش نکنید که در زمان بیماری، حتما این ماده مهم را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

منابع غذایی گلوتاتیون

کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم پیچ، گل کلم، اسفناج و سایر سبزیجات.

4. مواد شیمیایی گیاهی یا فیتوکمیکال‌ها

غذاهای سرشار از مواد شیمیایی گیاهی یا فیتوکمیکال‌ها نیز برای سلامتی بسیار مهم هستند. مواد شیمیایی شیمیایی در همه گیاهان وجود دارد؛ بنابراین یک رژیم غذایی شامل: انواع غلات، میوه‌ها و سبزیجات، این مواد سالم را وارد بدن شما می‌کند.

منابع غذایی فیتوکمیکال‌ها

سیب، زردآلو، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم پیچ، هویج، گل کلم، سیر، حبوبات، پیاز، فلفل قرمز، سویا، سیب زمینی شیرین و گوجه فرنگی.

5. پروتئین

شما برای ساخت و ترمیم بافت‌های بدن و مبارزه با عفونت‌های ویروسی و باکتریایی به پروتئین نیاز دارید. همان طور که می‌دانید تقریبا تمامی ورزشکاران در رژیم‌های غذایی خود به صورت کنترل شده‌ای از این ماده استفاده می‌کنند و شما نیز هرگز نباید آن را حذف کنید چرا که باعث ضعف عضلات می‌شود و ماهیچه‌های شما قدرت ترمیم خود را از دست می‌دهند. با این حال مراقب باشید که مصرف بیش از حد آن برای کلیه‌های شما مضر است. اطمینان حاصل کنید که منابع بدون چربی پروتئین را برای مصرف خود انتخاب می‌کنید.

منابع غذایی پروتئین

لوبیا و سویا، گوشت گاو بدون چربی و مرغ یا بوقلمون بدون پوست.

6. سوپ مرغ

6. سوپ مرغ

شاید در ابتدا این مورد بسیار کلیشه‌ای به نظر برسد؛ اما، باید بدانید که طبق نتایج تحقیقات انجام شده، مصرف سوپ مرغ در فصل سرماخوردگی برای مقابله با آن بسیار مفید است. مواد مغذی موجود در این سوپ به پاک شدن گرفتگی بینی و همچنین مخاط ملتعب شما کمک می‌کند تا بتوانید بهتر سرفه کنید و عفونت‌ها را از بدنتان خارج نمایید. همچنین، تحقیقات نشان می‌دهند که سوپ مرغ اثر ضد التهابی خفیفی دارد و می‌تواند به کاهش علائم سرماخوردگی کمک کند. در کنار تمام این موارد، خوردن این سوپ بسیار راحت است و انرژی از دست رفته شما را بازیابی می‌کند.

7. چای داغ

نوشیدن چای داغ یکی دیگر از داروهای خانگی قدیمی برای کاهش التهاب و کنترل علائم سرماخوردگی است. چای داغ به نرم شدن مخاط و اطمینان از آبرسانی مناسب بدن کمک می‌کند. چای‌های سبز و سیاه پر از فلاونوئیدها هستند که آنتی اکسیدان‌های قوی به شمار می‌آیند.

شما درباره این چند نکته تغذیه ای برای سالم ماندن در فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا چه می‌دانید؟ آیا نکات دیگری را برای اضافه کردن به این موارد می‌شناسید؟ تجربیات و دیدگاه‌های ارزشمندتان در این زمینه را با ما و همراهان عزیز دینو به اشتراک بگذارید.

منبع: Webmd

بیشتر بخوانید: آیا ورزش کردن هنگام سرماخوردگی کار درستی است: بستگی به علائم شما دارد

بیشتر بخوانید: سرماخوردگی و درمان‌های خانگی به جهت پیشگیری از گسترش بیماری

امتیاز: 4.3 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.