لازانیا

آموزش تهیه لازانیا ، یک غذای خوشمزه و پرطرفدار – با هم بخوانیم

لازانیا یک غذای ایتالیایی خوشمزه است. همین‌طور یکی از معدود غذاهاییست که تقریبا همه آن را دوست دارند. این غذا انواع مختلفی دارد و بسته به سلایق افراد، مدل‌های طبخ مختلفی برای آن وجود دارد. در این قسمت یک روش کلی از تهیه این غذای خوشمزه را برای شما به اشتراک گذاشته‌ایم.

طرز تهیه لازانیا:

لازانیا

در ابتدا باید بدانیم که به چه موادی، در چه مقدار نیاز داریم:

خمیر مخصوص لازانیا                 یک کیلوگرم (در حدود 16 تکه)
گوشت چرخ کرده250 گرم
سوسیس یا کالباس250 گرم
پنیر گرویر رنده شده150 گرم
کنسرو قارچیک قوطی متوسط
پیاز سرخ کرده3، 4 قاشق سوپ‌خوری
رب گوجه فرنگی2 قاشق سوپ‌خوری
سس سفید3 پیمانه
کره25 گرم
آرد سفید1 قاشق سوپ‌خوری
شیر1 لیوان
نمک، فلفل و زردچوبهبه قدر کافی

لازانیا

مرحله اول: ساخت مایه لازانیا

گوشت چرخ کرده را با پیاز مخلوط کرده، کمی سرخ می‌کنیم. قارچ و سوسیس یا کالباس را ریز خرد می‌کنیم و پس از کمی سرخ کردن با گوشت مخلوط می‌کنیم. رب گوجه فرنگی را در یک لیوان آب حل کرده و به داخل ظرف می‌ریزیم. کمی ادویه، به میزان دلخواه می‌زنیم و می‌گذاریم آهسته بجوشد تا آب آن کمی تبخیر شود.

مرحله دوم: آماده سازی خمیر لازانیا

خمیر لازانیا را از هم جدا نموده، داخل آب قرار می‌دهیم تا جوش آید. باید کاملا نرم شده باشد (اما له نگردد). بعد آن را در صافی خالی می‌کنیم و روی آن کمی آب سرد می‌ریزیم. با پهن کرده یک پارچه روی سطح صاف، خمیرها را یکی یکی روی پارچه قرار می‌دهیم تا آب آن برود و به هم نچسبد.

لازانیا

مرحله سوم: آماده سازی ظرف

ظرف نسوز مستطیل شکل را برداشته و دور تا دور داخل آن را چرب می‌کنیم. می‌توانیم از کاغذ روغنی مخصوص هم برای آن‌که لازانیا پس از طبخ، به دیواره‌های ظرف نچسبد، استفاده کنیم.

مرحله چهارم: ترتیب قرار دادن مواد روی هم

یک لایه ورقه لازانیا را داخل ظرف قرار می‌دهیم. روی آن کمی از مایه‌ای که در مرحله اول ساختیم می‌ریزیم. کمی پنیر روی آن می‌پاشیم. یک ردیف دیگر ورقه لازانیا روی آن قرار داده  و بقیه مایه را روی آن می‌ریزیم، باز کمی پنیر بر روی آن پاشیده و با ورقه لازانیا روی آن را می‌پوشانیم. باز این مرحله را تکرار کرده و نهایتا با چند ورقه روی کار را پوشانده، پنیر روی آن می‌پاشیم.

لازانیا

مرحله پنجم: تهیه سس مخصوص

آرد را با حرارت ملایم تا بلند شدن عطر مخصوص آن، کمی تفت می‌دهیم. کره را جداگانه آب کرده و سپس به همراه مقداری نمک، با آرد به خوبی مخلوط می‌کنیم. پس از یکنواخت شدن کار، به آرامی، در حال هم‌زدن مواد، شیر را به آن اضافه می‌کنیم. تا غلیظ شدن نهایی سس آن را هم‌زده و سپس از روی حرارت برمی‌داریم. می‌گذاریم خنک شود.

مرحله نهایی: آماده شدن داخل فر و سرو غذا

سس را به خوبی روی ظرف لازانیا پخش می‌کنیم. این‌کار را علاوه بر خوشمزه شدن غذا، برای جلوگیری از خشک شدن لازانیا انجام می‌دهیم. فر را روی دمای 400 درجه فارنهایت، برای زمان نیم الی چهل و پنج دقیقه تنظیم می‌کنیم. پس از گرم شدن فر، ظرف را داخل آن قرار می‌دهیم. یک لیوان آب نیز داخل فر می‌گذاریم، تا غذا خشک نشود.

پس از آن‌که دیدیم روی غذا به رنگ طلایی در‌آمد، می‌توانیم آن را جهت سرو استفاده کنیم. لازانیا را به شکل مربع برش زده و می‌توانیم به جهت تزیین، یک عدد گوجه گیلاسی و دو پر نعناع روی آن قرار دهیم. گاهی از یک شاخه کوچک جعفری نیز برای زیبایی بیشتر سرو این غذا استفاده می‌شود.

 

لازانیا

امتیاز: 5.0 از 5 (9 رای)
کمی صبر کنید...

۳ دیدگاه

  1. Avatar مهناز گفت:

    سلام عزیزم بابت این آموزش خوبتون ممنونم منم همین روش را امتحان کردم .
    جالب اینکه همه وقتی خوردن خوششون اومد

  2. Avatar پیمان گفت:

    با سلام چندتا سوال دارم:
    1.این مواد لازم برای چند نفر کفایت میکنه؟
    2.میششه از سوسیس و کالباس استفاده نکرد؟
    ممنون

    • Avatar مهسا شریعتی‌راد گفت:

      سلام دوست عزیز،
      در پاسخ سئوال اولتون می‌تونم اینطور بگم که سئوال خودم هم بود. در منابع مختلفی که مورد بررسی قرار دادم، هیچ تعدادی عنوان نشده بود متاسفانه. شاید به این دلیل که طرفداران این غذا با دیدنش حد و مرزی نمی‌شناسن!
      اما پاسخ سئوال دوم: کاملا می‌شه و چه بهتر. فقط به جای 250 گرم گوشت چرخ کرده، اون‌وقت باید 0.5 کیلو گوشت استفاده کنید، طبق این دستور پخت. به صورت کلی هر آشپزی دستش توی تغییر دادن روند طبخ، مطابق سلیقه شخصی خودش بازه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.