طولانیترین جنگ های تاریخ

طولانیترین جنگ های تاریخ چند سال به طول انجامیده‌اند؟ (قسمت چهارم)

از زمان آغاز زندگی بر روی زمین تا عصر حاضر، این کره خاکی دستخوش تغییرات زیادی بوده است. برخی از آنها به دلایل طبیعی بوده‌اند اما بیشتر آنها عموماً به دست بشریت رخ داده است. در این میان می‌توان گفت که جنگ‌ها ناگوارترین اتفاقاتی بودند که با دست انسان‌ها رقم خورده‌اند. حتی کوتاه‌ترین جنگ‌ها هم برای کسانیکه درگیر آن بوده‌اند بسیار طولانی گذشته است. متاسفانه برای کسانی که درگیر طولانیترین جنگ های تاریخ بوده‌اند، این اتفاق دهه‌ها و حتی قرن‌ها به طول انجامیده است.

10 مورد از طولانیترین جنگ های تاریخ

زمانیکه از عبارت طولانیترین جنگ های تاریخ استفاده می‌کنیم، بدان معنی است که بسیاری از سربازان تمام طول زندگی خود را درگیر جنگی بوده‌اند که هرگز در خصوص آن تصمیم گیرنده نبودند و حتی این جنگ‌ها پیش از تولدشان آغاز شده بود.

در ادامه این مطلب با هم نگاهی خواهیم انداخت به طولانیترین جنگ های تاریخ بشریت تا به امروز.

#6 جنگ بیزانس – عثمانی (از سال 1265 تا 1479 – مدت 214 سال)

جنگ‌های بیزانسی‌ها با عثمانیان، سری جنگ‌های قومیتی بودی از سال 1265 آغاز شد و 214 سال پس از آن، یعنی در سال 1479 به پایان رسید. پایان این جنگ با فروپاشی امپراطوری بیزانس و ظهور امپراطوری عثمانی در قلمرو سابق بیزانس رقم خورد. تا سال 1204 پایتخت بیزانس درگیر جنگ‌های صلیبی چهارم بود. سلجوقیان روم (The Sultanate of Rum) از این فرصت برای تصرف قلمرو کوچک بیزانس آسیای غربی استفاده کرد. هرچند که در 1261 قسطنطنیه توسط امپراطور نیقیه از امپراطوری لاتین باز پس گرفته شد.

امپراطوری بیزانس در این دوره از سمت دشمنان زیادی با تهدید مواجه شده بود و یکی از بزرگترین آنها عثمان از ترکیه بود که نام خود را بر روی امپراطوری عثمانی گذاشته بود. عثمان اول که خود را سلطان عثمانی نامید تا سال 1380 تراکیه را از بیزانس گرفت. در سال 1400 امپراطوری بیزانس به قلمروهای بسیار کوچکی تبدیل شد و در سال 1479 در طی برتری عثمانی‌ها در جنگ‌های طولانی مدت با بیزانسی‌ها، این امپراطوری به طور کلی منحل شد و امپراطوری عثمانی در سراسر مدیترانه شرقی برقرار شد.

#5 بیزانس – سلجوقی (از سال 1048 تا 1308 – مدت 260 سال)

جنگ‌های بیزانس و سلجوقی شامل یک سری از نبردهایی بود در دوره 260 ساله اتفاق افتاد و منجر به انتقال قدرت از امپراطوری بیزانس به سلسله ترک‌ها در مناطق آسیای صغیر و سوریه، و ظهور جنگ‌های صلیبی بود. پس از تسخیر بغداد در 1055، ترک‌ها امپراطوری خود را به سمت غرب گسترش دادند و در سال 1064 سلطان سلجوقی، آلپ ارسلان ارمنستان را از بیزانس گرفت. در سال 1067 زمانیکه ترک‌ها قصد حمله به آسیای صغیر را داشتند، توسط ضدحمله بیزانسی‌هاعقب نشینی کردند. با این حال، در نبرد ملازگرد که در سال 1071 اتفاق افتاد، ترک‌های سلجوقی با شکست بیزانس و به اسارت گرفتن امپراطور آنها به پیروزی بزرگی دست یافتند.

باوجود این پیروزی بزرگ، حکمرانی بیزانس در آسیای صغیر ادامه داشت و پس از 20 سال ترک‌ها توانستند کنترل کامل شبه جزیره آناتولی را دست بگیرند. اولین سری از جنگ‌های صلیبی زمانی آغاز شد ترک‌های سلجوقی برای تصرف اورشلیم اقدام کردند. پس از گذشت مدت 100 سال از نبرد ملازگرد، اولین جنگ صلیبی سلجوقیان را از آسیای صغیر بیرون راند و بیزانسی‌ها موفق شدند بخشی از مناطق از دست رفته خود را باز پس گیرند. با این حال، آسیب جنگ‌های صلیبی بیشتر از سود آن برای بیزانسی‌ها بود، چرا که ارتش‌های صلیبی متحدان خود را نادیده گرفتند و شهرها و روستاهای بیزانس را در طول مسیر غارت کردند.

بیشتر بخوانید: طولانی ترین جنگ های تاریخ چند سال به طول انجامیده‌اند؟ (قسمت سوم)

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar امید گفت:

    واقعا خوندن مطالب تاریخی شیرینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.