طولانی ترین جنگ های تاریخی

طولانی ترین جنگ های تاریخی چند سال به طول انجامیده‌اند؟ (قسمت سوم)

از آغاز حیات بر روی کره خاکی تا عصر حاضر، زمین دستخوش تغییرات زیادی بوده است. برخی از آنها به دلایل طبیعی و بیشتر موارد آن به دست بشریت رخ داده است. در این میان می‌توان گفت که جنگ‌ها ناگوارترین اتفاقاتی بودند که با دست انسان‌ها رقم خورده‌اند. حتی کوتاه‌ترین جنگ‌ها هم برای کسانیکه درگیر آن بوده‌اند بسیار طولانی گذشته است. متاسفانه برای کسانی که درگیر طولانی ترین جنگ های تاریخی بوده‌اند، این اتفاق دهه‌ها و حتی قرن‌ها به طول انجامیده است.

10 مورد از طولانی ترین جنگ های تاریخی

زمانیکه از عبارت طولانی ترین جنگ های تاریخی استفاده می‌کنیم، بدان معنی است که بسیاری از سربازان تمام طول زندگی خود را درگیر جنگی بوده‌اند که هرگز در خصوص آن تصمیم گیرنده نبودند و حتی این جنگ‌ها پیش از تولدشان آغاز شده بود.

در ادامه این مطلب با هم نگاهی خواهیم انداخت به طولانی ترین جنگ های تاریخی بشریت تا به امروز.

#8 جنگ اشکانیان و سلوکیان (از 238 سال پیش از میلاد مسیح تا 129 سال پیش از میلاد مسیح – مدت 109 سال)

جنگ اشکانیان و سلوکیان به یک سری از جنگ‌هایی گفته می‌شود که بین امپراطوری ایران و دولت اشکانیان اتفاق افتاده و در نتیجه آن سلوکیان از ایران خارج شد و سلسله اشکانیان بر روی کار آمدند. در آغاز امپراطور سلوکی از سوریه تا تا رود سند برقرا بود، اما نگهداری چنین پادشاهی بزرگی کار آسانی نبود و سلوکی‌ها به طور مداوم در مناطق مختلف با مشکلاتی مواجه بودند. دو پادشاه سلوکی در منطقه باختری و پارت با استفاده از شرایط ناآرام موجود، خودشان را امپراطوری جدا و اعلام استقلال کردند. هر چند که پارت 238 سال قبل از میلاد مورد حمله چند طایفه ایرانی قرار گرفتند و کنترل منطقه از دست آنها خارج شد، به این ترتیب نام پارت‌ها بر این منطقه قرار گرفت.

سلوکی‌ها در آن زمان به شدت درگیر جنگ با بطلمیوس مصر بودند که بخش بزرگی از امپراطوری خود در شرق ایران و پارت‌ها را از دست دادند. آنتیاکوس سوم (Antiochus III) پادشاه جاه طلب سلوکی، برای تصاحب سرزمین‌های از دست رفته امپراطوری اجدادی خود، 209 سال قبل از میلاد مسیح جنگ خود را علیه پارت‌ها آغاز کرد. در آن سال او توانست پارت‌ها را شکست دهد و آنها را دوباره به زیر سلطه امپراطوری بزرگ بازگرداند. اما سلوکی‌ها زمانیکه آنتیاکوس در جنگ با رومی‌ها در نبرد ماگنزی شکست خورد، کنترل اوضاع را از دست دادند. پس از آن کنترل منطقه پارت به دست اشکانیان افتاد و آنها شروع به تصاحب سرزمین سلوکیان کردند. 139 سال پیش از میلاد مسیح، سلوکی‌ها در نبردی بزرگ از اشکانیان شکست خوردند و پادشاه سلوکیان، دیمتریوس دوم (King Demetrius II) به اسارت اشکانیان درآمد و حکومت اشکانیان منطقه را در دست گرفت.

#7 جنگ صد ساله / پلانجت – والوا (1337 تا 1453 – مدت 116 سال)

طولانی ترین جنگ های تاریخیجنگ صد ساله یک نزاع طولانی مدت بین دو خاندان سلطنتی بود که ادعا جانشینی بر تخت سلطنت فرانسه را داشتند. پس از انقراض خاندان سلطنتی کاپتی و نداشتن شاه برای نشستن بر تخت سلطنت دو رقیب یعنی خاندان پلانجت و والوا نزاغ خود را آغاز کردند. پلانجی‌ها فرمانروای انگلستان در قرن 12 میلادی بودند و اصالتاً فرانسوی بوده و در منطقه آنژو و نورماندی سکونت داشتند. در حالیکه پلانجت ادعای ادعای حاکمیت بر فرانسه و انگلستان را داشت، در طرف مقابل خاندان والوا نیز ادعا مشابهی داشت. 5 نسل از پادشاهان این دو سلسله در بین سالهای 1337 تا 1453 برای تخت پادشاهی فرانسه با یکدیگر جنگیدند و هر دو در مقاطعی پیروزی‎‌های نیز بدست آوردند.

ژان دارک نقش مهمی در تمام شدن این جنگ و به حاکمیت رسیدن والوا داشت. این خانم روح مبارزه طلبی را در شاهزاده والوا، یعنی چارلز زنده کرد و به او برای تصاحب تاج و تخت کمک‌‌های فراوانی کرد و ائورلئان را که محل تاجگذاری چارلز بود از انگلستان پس گرفت. او بعدها در انگلستان اسیر شد و به جرم سحر و جادو در سال 1431 سوازنده شد، اما تلاش‌های او به ثمر نشست و چارلز توانست در سال 1453 با بیرون راندن نیروهای انگلیسی بر تخت پادشاهی فرانسه بنشیند.

بیشتر بخوانید: طولانی ترین جنگ های تاریخ چند سال به طول انجامیده‌اند؟ (قسمت اول)

بیشتر بخوانید: طولانی ترین جنگ های تاریخ چند سال به طول انجامیده‌اند؟ (قسمت دوم)

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.