علائم کم آبی بدن

علائم کم آبی بدن و چگونگی تامین آب مورد نیاز بدن به کمک این علائم

آب یکی از حیاتی ترین عنصر برای زنده ماندن انسان بوده و انسان برای داشتن عملکردی بهتر نیاز به نوشیدن آب کافی در روزمره خواهد داشت. حتما می دانید که هیچ مایع دیگری نمی تواند جایگزین آب شود و تاثیر آب را در بدن داشه باشد. برخی از ما در نوشیدن آب کمی تنبل هستیم و به حس تشنگی توجه کمی می کنیم. در مطالب قبل در رابطه با توجه به حس تشنگی صحبت شد و بهترین زمان های مصرف آب را در اختیارتان قرار دادیم. در این مطلب سعی داریم تا علائم کم آبی بدن را در اختیارتان قرار دهیم تا زمانی که متوجه کمبود آب در بدن شدید سریعا یک لیوان آب بنوشید و آب مورد نیاز بدنتان را تامین نمایید.

علائم کم آبی بدن چیست؟

خشک شدن دهان و گلو

علائم کم آبی بدن

یکی از علائم کم آبی بدن خشک شدن دهان و گلو است که احساس چسبندگی را در دهان ایجاد می کند و حس بدی خواهد داشت. در نتیجه بهتر است در این سرایط آب بیشتری مصرف کنید. باید اشاره کنیم که در چنین شرایطی تنها راه حل شما نوشیدن آب خواهد بود و نوشیدن مایعات شیرین خشکی دهان را بیشتر خواهد کرد. آب کافی می تواند غشا مخاطی دهان و گلو را مرطوب کند و با تولید بزارق از دهان شما محافظت نماید.

خشک شدن پوست صورت و بدن

علائم کم آبی بدن

پوست تمام سطح بدن شما را تشکیل داده است در نتیجه باید مراقب پوست خود باشید. یکی دیگر از علائم کم آبی بدن، خشک شدن پوست بدن است که مشکلات جدی را به وجود خواهد آورد. خشکی پوست همچنین باعث کاهش تعریق بدن نیز خواهد شد و بدن را در راستای از بین بردن چربی ناتوان خواهد ساخت. به طور کلی اگر می خواهید با ترک های پوستی و پوسته پوسته شدن صورت خداحافظی کنید باید به نوشیدن آب در روزمره تان توجه داشته باشید.

تشنگی شدید و ناگهانی

یکی دیگر از علائم کم آبی بدن بروز تشنگی ناگهانی و شدید است. در واقع زمان هایی است که ناگهان احساس تشنگی شدیدی به ما دست می دهد و در این زمان ها احساس می کنیم که می توانیم حجم زیادی آب بنوشیم. در چنین حالتی بدن ما با کم آبی شدید مواجه است. زمان که سطح آب بدن به کمترین حد خود برسید تشنگی شدیدی به سراغ فرد خواهد آمد که در چنین شرایطی باید آب مورد نیاز بدن را تامین نمایید.

خشک شدن چشم ها

شاید کمی تعجب کنید اما کم آبی بدن در خشکی چشم ها هم تاثیر می گذارد و باعث بروزر مشکلات در چشم ها خواهد شد. از سوی دیگر خشک شدن چشم ها باعث خونریزی آن ها می شود و مجاری اشکی را نیز خشک خواهد کرد. این امر می تواند آسیب جدی برای چشم ها باشد در نتیجه سعی کنید به علائم کم آبی بدن توجه کنید و آب کافی را به بدن برسانید.

حس درد در نقاط مختلف بدن

علائم کم آبی بدن

یکی از علائم کم آبی بدن در واقع درد دیسک های غضروفی و نخاعی است که 80 درصد آن از آب تشکیل شده است. برای اینکه این بخش های بدن علکرد خوبی داشته باشند ضروری است که آب کافی بنوشیم. کم آبی هم چنین می تواند به استخوان ها و مفاصل آسیب برساند. کم آبی بدن می تواند این احساس بد را در زمان پریدن، دویدن یا راه رفتن بروز دهد و شما را از حرکت باز دارد. پس برای اینکه از استخوان ها، مفاصل و دیسک های غضروفی و نخاعی محافظت کنید باید آب کافی را به بدن برسانید.

کاهش ماهیچه ها وعضلات بدن

علائم کم آبی بدن

عضلات و ماهیچه های بدن عمدتا از آب تشکیل می شوند و به آب نیاز خواهند داشت. کمبود آب بدن در واقع به معنی کمبود ماهیچه ها و بخش های عضلانی خواهد بود. به همین دلیل نوشیدن آب، قبل، بعد و در حین تمرینات ورزشی ضروری است. نوشیدن آب در دوران ورزش و تمرینات بدنی می تواند التهاب و درد بدن را هم کاهش دهد و این وضعیت برای ورزش های چون وزنه برداری بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

طولانی شدن دوره ی بیماری

آب می تواند تمامی سموم را از بدن خارج کند و مواد زائد بدن را از بین ببرد. در نتیجه از بین رفتن سموم در دوره ی بیماری می تواند این دوران را کوتاه تر کند و تاثیر خوبی بر سلامت بدن داشته باشد. پس اگر در دوران بیماری آب بیشتری مصرف کنید زودتر خوب خواهید شد و سلامت خود را بدست خواهید آورد. کم آبی در دوران بیماری تاثیرات بدی خواهد داشت و بدن در چنین شرایطی آب قسمت های ذخیره های شدن مانند خون را برای رفع کم آبی دریافت می کند که این موضوع مشکلاتی جدی را در بدن ایجاد خواهد کرد.

احساس خستگی

علائم کم آبی بدن

یکی از علائم کم آبی بدن بروز احساس خستگی است. اگر در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی عجیبی احساس کردید بدانید که بدنتان با خشکی مواجه شده و باید آب لازم را به بدنتان برسانید. البته کمبود آب باعث کمبود اکسیژن در بدن شده و کمبود اکسیژن منجر به خواب آلودگی و خستگی شدید خواهد شد. به یاد داشته باشید که نوشیدنی های دیگری چون چای و قهوه نمی توانند این خستگی را از بین ببرند و این خستگی فقط به دلیل کمبود آب بدن به وجود خواهد آمد.

احساس گرسنگی مضائف

هنگامی که آب بدنتان را از دست می دهید بدن احساس گرسنگی خواهد کرد در نتیجه در مواردی اشتباهاتی بین احساس گرسنگی و تشنگی به وجود می آید. پس باید توجه کنید که اگر به تازگی چیزی خورده اید ولی مجددا احساس گرسنگی دارید در واقع اشتباه می کنید و این احساس شما احساس نیاز به آب و تشنگی است. این اتفاق در طول روز ممکن است بیفتد در نتیجه باید به احساس تشنگی تان توجه کنید و احساس تشنگی و گرسنگی را اشتباه نگیرید.

بروز مشکلات گوارشی

علائم کم آبی بدن

یکی از علائم کم آبی بدن بروز مشکلات گوارشی بوده است. در واقع آب کافی در بدن می تواند بر عملکرد خوب سیستم گوارشی کمک کند. در واقع کم آبی بدن باعث سوزش و درد معده خواهد شد و عملکرد اسید معده را دچار اختلال خواهد کرد. در نتیجه اگر احساس عجیب و ناخوشایندی بر روی دل یا معده داشتید بدانید که بدن شما دچار کم آبی شده و باید آب لازم برای بدنتان تامین نمایید.

مشکلات دفع و بروز یبوست در بدن

کم آبی بدن عملکرد روده ها را نیز مختل خواهد کرد و در واقع روده ی بزرگ که با کمک آب می تواند گوارش و دفع را به عهده گیرد با مشکلاتی مواجه خواهد شد. در آب کافی در بدن باعث دفع بهتر خواهد شد و یبوست جلوگیری خواهد کرد. افرادی که دچار یبوست هستند حتما سعی کنند در روز آب کافی بنوشند تا این مشکل را تا حدودی کاهش دهند.

کاهش ادرار و مشکلات کلیوی

روزانه باید 4 تا 7 بار ادرار صورت گیرد پس اگر این میزان ادرار را در روز نداشته باشید باید آب بیشتری مصرف کنید. کم آبی باعث می شود که ادرار به رنگ زرد تیره تغییر کند در حالی که در حالت عادی باید زرد روشن باشد. کم آبی بدن باعث بروز عفونت در دستگاه های ادراری خواهد شد پس اگر شاهد تغییر رنگ در ادرار خود بوده اید یا دفعات ادرارتان در روز کاهش یافته باید آب بیشتری مصرف نمایید یا با پزشک خود مشورت کنید.

پیری زودرس

علائم کم آبی بدن

 آب کافی در بدن می تواند علائم پیری را از بین ببرد و از پیری زودرس جلوگیری نماید. در واقع آب کافی می توانند از تمام اعضای بدن محافظت کند و عملکرد خوبی را در بدن ایجاد نماید. همچنین پوست بدن با وجود آب کافی شاداب تر خواهد بود و با بالا رفتن سن شاهد کاهش چین و چروک در پوست خواهید بود. آب می تواند از خطر ابتلا به بیماری های دورانی پیری جلوگیری کند و خستگی و بی حالی بدن را از بین ببرد در نتیجه نوشیدن آب در طول عمر اهمیت بسیار زیادی دارد.

امتیاز: 3.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.