عمر باتری خودروی الکتریکی

عمر باتری خودروی الکتریکی به چه معنا است و چگونه کار می کند

خریداران «خودورهای الکتریکی» (Electric Vehicle) اغلب نگران ظرفیت باتری و دامنه حرکت اتومبیل خود هستند که مبادا در نقطه‌ای دور از محل شارژ آن‌ها، تمام شده و در مسیر بمانند. این نگرانی همچنین درباره طول عمر واقعی این باتری‌ها و نوع کارکردشان است. تجربه استفاده از تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و رایانه‌های شخصی به مصرف کنندگان یاد داده است که با گذشت زمان، باتری‌هایی که آن‌ها را شارژ می‌کنند، می‌توانند کارایی خود را از دست بدهند و در نتیجه به شارژ مکرر بیشتری نیاز دارند. پس آیا باید نگران باشید؟ در ادامه با همراهی دینو بخوانید: عمر باتری خودروی الکتریکی به چه معنا است و چگونه کار می کند؟

عمر باتری خودروی الکتریکی به چه معنا است و چگونه کار می کند

عمر باتری خودروی الکتریکی

تمام باتری‌ها با گذشت زمان و با استفاده از آن‌ها فرسوده می‌شوند و با افزایش سن، کارآیی آن‌ها کمتر می‌شود و در نهایت باعث می‌شوند از برد و دامنه حرکت خودروی شما کاسته شود. علاوه بر این، فناوری باتری ارزان نیست و زمانی که سلول‌ها به تعویض نیاز داشته باشند، هزینه خرید آن‌ها بسیار بیشتر از ارزش خود اتومبیل خواهد بود. به همین دلیل است که شما تمایل دارید در زمان از کار افتادن باتری تلفن همراه‌تان، به جای تعویض باتری، خود تلفن را به کل با مورد دیگری جایگزین کنید. با این وجود همه خبرها در این باره بد نیستند. خبر خوب این است که سلول‌های باتری خودروهای الکتریکی (EV) از انعطاف پذیری بیشتری نسبت به آن چه تصور می‌کنید، برخوردارند. به علاوه روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند باعث افزایش طول عمر باتری خودروی شما شود و آن را برای مدت طولانی‌تری سالم و کارآمد نگه دارد. در واقع باید گفت جایی برای نگرانی وجود ندارد.

از همه مهم‌تر، اگر چه ممکن است عملکرد باتری با گذشت زمان کاهش یابد؛ اما، در نهایت سلول‌ها باید حداقل 70 درصد ظرفیت خود را حتی پس از 200,000 مایل نیز تامین کنند. به عنوان مثال، تعدادی از تاکسی‌های تسلا مدل S که در مسیر فرودگاه کار می‌کردند، هر کدام بیش از 300,000 مایل در هر سه سال کارایی داشتند، در حالی که بعد از این مدت همگی حداقل 82 درصد از سلامتی باتری خود را حفظ کرده بودند.

چرا باتری خودروی الکتریکی خالی می‌شود؟

در حالی که پیشرفت مداوم در فناوری ساخت باتری‌ها به این معنی است که مسائل و مشکلات مربوط به کاهش عملکرد آن‌ها در طول زمان کمتر می‌شود؛ اما، حتی جدیدترین سلول‌های یون لیتیومی نیز با گذشت زمان فرسوده شده و در برابر کاهش عملکرد خود مصون نیستند. عوامل متعددی در این امر نقش دارند. شاید بزرگ‌ترین عامل موثر در کاهش کارایی باتری‌ها، چرخه استفاده و شارژ مجدد باشد. تخلیه مکرر سلول‌ها و به دنبال آن شارژ کامل، می‌تواند با گذشت زمان به باتری در حفظ انرژی بهینه خود آسیب برساند. به همین دلیل تولید کننده معمولا توصیه می‌کند فقط 80 درصد باتری خود را به طور مداوم شارژ کنید و هرگز اجازه ندهید دامنه به صفر برسد.

چرا باتری خودروی الکتریکی خالی می‌شود؟

شارژ سریع نیز نقش مهمی در این امر دارد. در شارژ سریع زمانی که هدایت انرژی الکتریکی زیاد شده و این فرآیند به سرعت اتفاق می‌افتد، دمای بسیار بالایی تولید می‌شود که مایع خنک کننده مخصوص درون سلول‌ها به کاهش این دما کمک می‌کند. در این صورت باید توجه داشته باشید که اگر مرتبا از شارژر سریع استفاده کنید، با گذشت زمان این چرخه‌های گرمای شدید باعث آسیب رساندن به باتری‌های یون-لیتیوم می‌شود.

چگونه می‌توان از باتری مراقبت کرد؟

خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید به مرور زمان باتری و انرژی خود را حفظ کنید. یکی از راه‌های اصلی محافظت از باتری، مدیریت دقیق شارژ و تخلیه سلول‌ها است که در یک شرایط ایده‌آل به معنای تلاش برای جلوگیری از افت ظرفیت زیر 20 درصد و عدم شارژ کردن بیش از 80 درصد است. اکثر خودروهای الکتریکی این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا نحوه شارژ اتومبیل خود را برنامه ریزی کنید. آن‌ها به شما اجازه می‌دهند که در مورد جریان برق تصمیم بگیرید و از همه مهم‌تر میزان شارژ سلول را تعیین کنید. در نتیجه بهتر است که باتری را کاملا خالی نکنید. توجه کنید که اگر قرار است از اتومبیل در اوج هوای گرم یا سرد استفاده شود، همیشه مطمئن شوید که قبل از حرکت شارژ باتری شما حداکثر (عموما 80 درصد) است.

چگونه می‌توان از باتری مراقبت کرد؟

علاوه بر این، نحوه رانندگی کردن با خودروهای الکتریکی نیز می‌تواند بر عمر باتری آن تاثیر بگذارد. دقیقا مانند شارژ سریع، تخلیه سریع سلول‌ها نیز می‌تواند به باتری صدمه بزند و با گذشت زمان منجر به کاهش کارایی و دامنه حرکت خودروی شما شود. در نهایت، باید بدانید که هر چه سرعت رانندگی شما بیشتر باشد و از گشتاور آنی بیشتر استفاده کنید، باعث افزایش گرمای مخرب در باتری می‌شوید. بنابراین اگر طول عمر بیشتری برای باتری خود می‌خواهید، بهتر است در هنگام رانندگی، سرعت حرکت خود را تا حد امکان ثابت نگه دارید.

ضمانت باتری خودروی الکتریکی

تولیدکنندگان کاملا آگاه هستند که خریداران خودروهای الکتریکی می‌توانند با احتمال خرابی زودرس و گران قیمت باتری‌ها مواجه شوند. حقیقت این است که در صورت برخورد صحیح، اکثر واحدهای مدرن لیتیوم-یون احتمالا طول عمر بسیار بالایی دارند. با این وجود، اکثر شرکت‌ها باتری‌های خود را با یک ضمانت جداگانه تحت پوشش قرار می‌دهند. بیشتر گارانتی‌های اتومبیل‌های الکتریکی برای حدود سه سال و 60,000 مایل هستند؛ اما، این ضمانت برای باتری‌ها بیشتر است. شرکت‌های خودروسازی «آئودی» (Audi)، «بی ام و» (BMW)، «جگوار» (Jaguar)، «نیسان» (Nissan) و «رنو» (Renault) سلول‌های خود را به مدت 8 سال و برای 100,000 مایل مسافت تحت پوشش قرار می‌دهند، در حالی که «هیوندای» (Hyundai) سقف مسافت پیموده شده را 125,000 مایل در نظر گرفته است.

«تسلا» (Tesla) از همان بازه زمانی 8 ساله برای ضمانت خود استفاده می‌کند؛ اما، در مدل S و X خود، 150,000 مایل، در مدل Long Range خود 120,000 مایل و در نسخه‌های دیگر 100,000 مایل مسافت پیموده شده را معیار قرار می‌دهد. همچنین به غیر از شرکت‌های آئودی و تسلا، اکثر آن‌ها حداکثر ظرفیت مجاز بین 70 تا 75 درصد باتری را دارند که اگر در طول مدت ضمانت به زیر این رقم برسد، باعث تعویض می‌شود. شما درباره عمر باتری خودروی الکتریکی چه می‌دانید؟ اطلاعات و دیدگاه‌های ارزشمند خود در این زمینه را با ما و همراهان همیشگی دینو به اشتراک بگذارید.

منبع: Auto Car

بیشتر بخوانید: بهترین خودروهای الکتریکی سال 2021 موجود در بازار به گفته متخصصان

بیشتر بخوانید: آیا انرژی الکتریکی می‌تواند به ارز رایج پارکینگ‌ها در آینده تبدیل شود؟

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

یک دیدگاه

  1. Avatar علی گفت:

    اینترنت مثل کور های که واقعا اتش ان شیطان حیوانیت
    و حالا چی شده مردم ایران باید حتما؛ اینترنت الوده را داشته باشند
    ۱ گزینه اول هوای نفس ۲گزینه دوم شهوت گزینه سوم انسانیت
    واز این سه گزینه امارش در امده یک ملیون ایرانی کانال غیر اخلاقی در اینترنت هر شب می روند …چرا ملت ما دیگه برای ادب و اخلاق درد نیست اعتراض کند
    فقط برای گرانی …ما ملتی نیستیم که وقتی اینترنت الوده هست برای او اعتراض کنیم
    اگر در خانه کسی برای ناحق کردن اعتراض نکند ان خانواده فساد می گیرند
    شیطان می خواد انسانها به زشتی بکشد و دولت سکوت کند و اینترنت الوده بزار بیاد
    ایا این بی فکری ما الودگی ها را بزاریم و از او ملت انسانیت طلب و با اخلاق بخواهیم …..چرا شغل به افراد فاسد می دید من صدها مامور قانون دیدم حرف ضد فرهنگی می زنند و مثل اب خوردن ….لذا گام اول نیاز تمام افراد فاسد اخراج بشوند
    و دولت باید بیاد افراد فاسد له کنه …و اینترنت هم محدود کند
    در خارج یک قشری و مردمی هسند از روان \زشک و کارگردان و غیره دوست دارند کارهای شیطانی رواج \یدا کنه ….اما روان شناسان شاید میگن چرا روان شناسان خارجی نمی گند اینترنت محدود بشه و منطقی که باشه
    و مثل کوید ۱۹ گفتند چرا کشورهای غربی قرطینه نکردن حالا ما بکنیم و شاهد کشتار مردم بودیم تا الان من هم تعجب کردم چون هر فرد عاقلی باید قرطینه کنه
    و اینترنت الوده مثل اینه روانشناسان ما باید \اسخ گو باشند به این امار عجیب تجاوز
    و بی بند باری و وحشی گری که هر روز سایت رکنا میگه
    روان شناسان ما مقصرند که دولت سرش مشغول سیاست تو چرا ان اگاه و اعتراض نکردی …..که این نتیجه گوش دادن به بچه هاست که میگن اینترنت می خوایم
    روسیه با این همه بزرگیش جریمه سنگین گذاشته برای اینرنت ماهواره ای و اینترنت خودش ملی کرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.