رایج ترین داروی مسکن در جهان باعث عوارض و رفتار پرخطر می‌شود!

طبق مطالعه‌ای که در سال 2020 منتشر شد، رایج ترین داروی مسکن جهان یعنی استامینوفن، که به‌عنوان پاراستامول نیز شناخته می‌شود و با نام‌های تجاری تیلنول و پانادول به طور گسترده به فروش می‌رسد، خطرپذیری را نیز افزایش می‌دهد، این مطالعه تغییرات رفتار افراد را تحت تأثیر داروهای رایج بدون نسخه اندازه‌گیری کرده‌است.

عوارض استامینوفن

عوارض استامینوفن

بالدوین وی، متخصص علوم اعصاب از دانشگاه ایالتی اوهایو، سال گذشته توضیح داد: “به نظر می‌رسد استامینوفن باعث می‌شود افراد وقتی در حین انجام فعالیت‌های مخاطره‌آمیزهستند، احساسات منفی کمتری داشته باشند و آن‌قدرها هم احساس ترس نکنند.” با توجه به اینکه تقریباً 25 درصد از جمعیت ایالات متحده هر هفته این داروی مسکن را مصرف می‌کنند، کاهش ادراک خطر و افزایش ریسک پذیری می تواند تأثیرات مهمی بر جامعه داشته باشد. استامینوفن می‌تواند بر کاهش همدلی و عملکرد‌های شناختی تاثیر بگذارد. همچنین توانایی عاطفی افراد برای درک و ارزیابی خطرات هنگام مصرف استامینوفن می‌تواند مختل شود.

در یک آزمایشی که شامل ۵۰۰ نفر دانشجو شرکت کننده بود، محققان اندازه گیری کردنند که چگونه یک دوز 1000 میلی‌گرمی استامینوفن (حداکثر دوز توصیه‌شده برای بزرگسالان) که به شرکت‌کنندگان داده شده‌بود می‌تواند بر رفتار ریسک‌پذیر آنها تأثیر بگذارد. در این آزمایش هر یک از دانشجویان باید بالونی را که روی صفحه کامپیوتر بود باد می‌کردند و با هر پمپاژ پولی خیالی به دست می‌آوردند اما باید حواسشان می‌بود که بالون نترکد در این صورت پول را از دست می‌دادند. نتایج نشان داد که دانش‌آموزانی که استامینوفن مصرف می‌کردند، در مقایسه با گروه‌های دیگر در طول تمرین به طور قابل‌توجهی ریسک‌پذیری بیشتری داشتند و در مجموع، کسانی که استامینوفن مصرف می‌کردند، بالون‌های خود را بیشتر از کنترل پمپ کردند (و بالن‌ها ترکیدند).

علاوه بر شبیه‌سازی بالون، شرکت‌کنندگان، نظرسنجی‌هایی را نیز پر کردند و سطح خطری را که در سناریوهای فرضی مختلف احساس می‌کردند، رتبه‌بندی کردند، مانند شرط‌بندی درآمد یک روز در یک رویداد ورزشی، پرش بانجی از روی پل بلند، یا رانندگی ماشین بدون کمربند ایمنی و در این بررسی‌ها، به نظر می‌رسد مصرف استامینوفن خطر درک شده را در مقایسه با گروهی که این دارو را مصرف نکردند کاهش می‌دهد.

این تیم تحقیقاتی گفتند بررسی مکانیسم‌های بیولوژیکی مسئول اثرات استامینوفن بر انتخاب افراد در موقعیت‌هایی مانند این – باید در تحقیقات آینده مورد توجه و بررسی بیشتری قرار بگیرد. همچنین پس از مطالعات در سال‌های اخیر نشان داده شد که در بسیاری از سناریوهای پزشکی، این دارو می‌تواند در تسکین درد هم بی‌اثر باشد. اما با وجود جدی بودن این یافته‌ها، استامینوفن یکی از پرمصرف‌ترین داروها در جهان است که توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک داروی ضروری در نظر گرفته می‌شود.

نظر شما در مورد این مسکن چیست؟ آیا متوجه‌ی عوارضی در اثر مصرف آن شده‌اید؟

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.