کودک همسری

ماجرای کودک همسری در ایران و کلیپ عجیب این روزهای شبکه های اجتماعی

مسئله ((کودک همسری)) یکی از بزرگترین مشکلاتی است که جامعه مدنی ایران با آن سر و کار دارد؛ از سالهای گذشته تا کنون، مسئله ازدواج کودکان (خصوصا دختران) در سنین پایین، موجب نگرانی فعالان اجتماعی و البته بسیاری از مردم ایران بوده است. در این مطلب به یک انفجار عجیب در شبکه های اجتماعی می پردازیم که این روزها داستان کودک همسری را مجددا بر سر زبان ها انداخته است!

کودک همسری

کلاف سردرگم کودک همسری در ایران

با توجه به آموزه های دینی ما، دختران پس از رسیدن به سن بلوغ، می توانند به عنوان زوجه رسمی، به عقد و نکاح رسمی در بیایند. اما این قوانین مربوط به سالهای بسیار دور بوده و با توجه به وضعیت کنونی دختران در زمان حال و البته تغییرات گسترده در وضعیت جوامع در سراسر جهان، تقریبا غیر ممکن خواهد بود که یک دختر با این سن امکان شوهر داری را پیدا کند. در ایران، طبق قانون اساسی، پسران در ۱۵ سالگی و دختران در ۱۳ سالگی، امکان نشستن پای سفره عقد را پیدا می کنند. هر چند که در سنین کمتر نیز با پیمودن راه حل هایی، می توان دختران و پسران را پای سفره عقد نشاند.

کودک همسری

در همین حال افزون بر فعالان اجتماعی، برخی از نمایندگان مجلس نیز به تازگی آستین بالا زده و طرح هایی را به منظور افزایش قانونی سن ازدواج دختران مطرح کرده اند. هر چند که این اقدامات تا کنون راه به جایی نبرده، اما واکنش های مردمی را در پی داشته است که عمدتا مربوط به طرفداران افزایش حداقل سن به منظور ازدواج است. به عنوان مثال افرادی که موافق افزایش قانونی حداقل سن ازدواج هستند، دلایل بسیاری را برای این منظور به مطرح کرده اند؛ از جمله این دلایل می توان به این اشاره کرد که چرا حداقل سن برای دریافت گواهینامه رانندگی و حتی رای دادن، بیشتر از حداقل سن ازدواج است؟ مگر اینطور نیست که موافقان ازدواج در سنین پایین مدعی رسیدن به عقل، درک و شعور کافی هستند؟ و یا دختران و پسرانی که با عدم درک کافی از مشکلات و موانع زندگی، پای سفره عقد نشسته و سپس شاهد افزایش آمار طلاق هایی خواهیم بود که در پی این تصمیمات اشتباه روی داده است.

از سوی دیگر خانواده هایی در سطح کشور وجود دارند که دختران کم و سن و سال خود را به دلایل بسیار اشتباه، به عقد و نکاح مردانی در می آورند که از نظر سنی تفاوت بسیاری با آنها دارند. به هر حال کودک همسری هم مانند عمل وقیح “ختنه دختران در برخی از کشورها”، مبدل به یک نگرانی بزرگ اجتماعی شده است. تصور کنید که دخترانی که تازه به سن عروسک بازی و گردش های کودکی رسیده و یا در حال قرار گرفتن در شرایط ناهموار جامعه بوده و یا در سنین تفریح، مطالعه و انتخاب مسیر مناسب برای ادامه تحصیل هستند، باید برای نشستن بر سر سفره عقد و شوهر داری آماده شوند!

کودک همسری

طبق آمار‌های رسمی سازمان ثبت احوال، تنها در شش ماه نخست سال ۹۷، تعداد ۲۹ ازدواج مربوط به دختران کمتر از ۱۰ سال ثبت شده است. در همین زمان ۱۱۷ مورد ازدواج ۱۰ تا ۱۴ سال و ۱۴۵ مورد ازدواج ۱۵ تا ۱۹ سال در کشور به ثبت رسیده است. این در حالی است که سن ازدواج در ایران به دلایل مشکلات متعدد از جمله مشکلات اقتصادی و عدم رسیدن به ثبات مالی، در حال افزایش است.

شیرین کاری 2 نوجوان در فضای مجازی!

همانطور که گفته شد، به تازگی شاهد پخش یک ویدیو در فضای مجازی هستیم؛ در این ویدیو دختر و پسری را مشاهد می کنید که به گفته خودشان در سنین ۱۴ و ۱۶ سال با یکدیگر آشنا شده و پیمان زناشویی بسته اند. آنها ضمن توهین لفظی به نمایندگانی که در پی افزایش سن قانونی ازدواج هستند، اعلام می کنند که از ازدواج خود خرسند بوده و این انتخاب برای آنها بسیار خوشایند است.

آنها در این ویدیو تلویحا افراد و فعالانی را هدف قرار داده اند که در پی افزایش قانونی سن ازدواج هستند؛ اما بر خلاف ادعا و ظواهر صفحه رسمی آنها که سادگی و ساخت ویدیویی خودجوش را نشان می دهد، این ویدیو به طور حرفه ای ادیت، کارگردانی و البته فیلم برداری شده است. این ویدیو کاملا حاوی دیالوگ هایی است که از قبل نوشته شده و با یک محصول نهایی و کاملا حرفه ای روبرو هستیم که به طور حتم از عهده ۲ فرد عادی خارج است.

کودک همسری

آنها در انتهای ویدیو، کمپینی را استارت زده‌اند و از دیگر دختران و پسران جامعه درخواست می کنند که به این کمپین ملحق شوند. همچنین در بخش هایی از ویدیو نه بلوغ فکری، نه بلوغ و خودکفایی اقتصادی و… دیگر ملزومات اولیه برای شروع یک زندگی و ازدواج را مثال نزده و تنها به بلوغ های اولیه مانند بلوغ جنسی پرداخته و آن را حداقل فاکتور لازم برای ازدواج می دانند.

همچنین در صفحه رسمی آنها، تبلیغاتی به چشم می خورد که مانند برخی از صفحات اینستاگرامی، با دریافت هزینه صورت می گیرد و این مسئله به خودی خود نشان می دهد که هدف آنها تنها تشویق به کودک همسری نیست! همچنین برخی از کامنت های انتقادی در این صفحه مسدود شده و حتی کاربرانی که عضو این صفحه نیستند، امکان درج کامنت و نظرات را پیدا نخواهند کرد. به هر حال موجی از انتقاد و برخوردهای گوناگون با این ویدیو و منتشر کنندگان آن به راه افتاده است. انتقاداتی که عمدتا از صفحه مشترک این ۲ فرد حذف شده است. آنها بدون درک کافی از مشکلات کودک همسری، مشکلات جامعه و موانع اقتصادی که بسیاری از مردم با آنها درگیر هستند، تنها به تبلیغ کودک همسری می پردازند که این خود نشان دهنده نرسیدن آنها به بلوغ فکری و درک اجتماعی است.

تنها چند نمونه از مشکلات ساده ی کودک همسری

متاسفانه کودک همسری می تواند حتی منجر به آسیب های فیزیکی شود؛ مادرانی که از نظر فیزیکی امکان بارداری در سلامت و استانداردهای کامل را نداشته، اما به سرعت و در سنین کم باید آماده شیردهی به فرزندان خود شوند. آسیب‌های روحی و روانی را به دلیل عدم آمادگی برای مادر شدن نیز از جمله مشکلاتی است که کودک همسری در جوامع امروز در پی دارد.

کودک همسری

بازماندگی از تحصیل، شکست های روحی و نرسیدن به چشم اندازها در سنین بالاتر، عدم توانایی هدایت و رهبری یک زندگی زناشویی به دلیل نداشتن تجربیات اجتماعی و آموزش های لازم، عدم توانایی در پذیرش مشکلات یک زندگی مستقل و… نیز دیگر مشکلاتی است که به صورت کاملا ساده می توان به آن‌ها اشاره کرد. به طور حتم ابعاد معضل و مشکلات کودک همسری بیش از چیزی است که بتوان آن را در چند خط و حتی یک مقاله کامل ارائه کرد. امیدواریم تا تلاش عزیزان و فعالان اجتماعی مانند خانم “معصومه ابتکار”، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و … در این زمینه به نتیجه رسیده و به زودی شاهد افزایش قانونی سن ازدواج در کشور باشیم تا دختران و پسران با دیدگاه بهتر و به دور از هر اجبار و سنت اشتباه خانواده، مسئولیت سنگین یک زندگی مستقل را بپذیرند.

امتیاز: 4.6 از 5 (11 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۸ دیدگاه

  1. Avatar محمد گفت:

    سلام و درود ازدواج به وقت نیاز ، من خودم از ده سالگی دنبال جنس مخالف بودم الان 36 سالمه و هنوز مجردم اگه معلومات الان رو تو ده سالگی داشتم زودتر ازدواج میکردم اگه تو ایران بهم زن نمی دادند می رفتم خارج الان هم شرایط ازدواج خیلی سختش کردند نظر من زود بگیرید گول دنیا و مدرک و کار و نخورید البته قبلش سعی کنید از کسی ماهر اموزش بگیرید

  2. Avatar davod گفت:

    الان تروریست های اسلام گرا میان میگن به عقاید و سنت های ما توهین نکنید ….
    افسوس

  3. Avatar یه ایرانی که کشور و آینده مردمانش رو دوست داره. گفت:

    سلام، خواهشاً پیامم رو منتشر کنید، یبار هم غیرت نشون بدید، البته اگر هنوز به ایستادگی در برابر ظلم اعتقاد دارید، اگر واقعاً امام حسینی هستید، امام حسن هیئت نزده بود، امام حسن مرد عمل بود، زندگی داد، اما در برابر ظلم ایستاد. اگر امام حسینی هستید، اگر هنوز جوون مردی و خدا ترسی در وجودتون هست، غیرت کنید و منتشر کنید، اگر این قسمت رو که خواهش کردم حذف کردید چ بهتر، باقی بود هم ایرادی نیست.
    خوبه دیگه، خودتون میگید، خودتون هم تایید میکنید، خودتون هم باورتون میشه که حقیقته……
    این نوع تفکر در ایرانی جماعت، مشکل 40 سال، یا 100 سال گذشته نیست، ژنتیکی این خصیصه رو داریم هممون، از ابتدای تاریخ ایرانی جماعت، راحت طلب، خوش گذران، بی مسئولیت، و وحشتناک مالدوست و دنیا پرست بودن. فقط شکم رو میدیدن و پایینترش. از هزاران سال پیش، تمام مشکلات بر سر بی لیاقتی، عدم کفایت و محوریت تمام زندگی بر سر مادیات و زیاده خواهی بوده، کسی به خاطر رضای خدا، به خاطر پیشرفت جامعه و یا آسایش همنوع‌هاش زندگی نمیکنه، همه خودبزرگ بین، همه بی تقصیر، هر چی اتفاق بد هستش، قبلیا کردن، همه دنیا بد هستن، همه تفکرات اشتباهن، همه ادیان غلطن، فقط ما خوبیم……
    هر کسی نوبتش میشه، کلی از قبلیا بد و بیراه میگه، هر چی هم که کم کاری کرده میندازه گردن اونا، فقط دور هم خوشحال و بخور بخورهِ…. هر روز بدتر میشه، اشتباه برداشت نکنید، منظوزم سردمداران فعلی نیستن، منظورم ریشه چندهزار ساله ما ایرانی ها هستش، که از عرش رسیدیم به فرش. از فلان و بهمان و بسار که بهش مضحکانه میبالیم، رسیدیم، به ماهی 50 دلار حقوق….. اون گذشتگان اگر فرضاً خوب بودن، ما چه کردیم…؟ بردگی پول، برای بقای زندگی…. ماهی 50 دلار…. اونم باید 10 سال مفتی کار کنی، 10 تا پارتی داشته باشی…. چقدر مسخره هستش…..
    اگر تو این همه سال روزی 8 میلیون بشکه نفت، از قرار بشکه‌ای 50 دلار میفروختن، هر ماه نفری 150 دلار میشد، با دلار فعلی، و فرض الکی مثلاً 10 تومن (هیچ چیز 1 دلاری که تو کل جهان قیمتش 1 دلاره تو ایران 10 تومن نیست، گمرک، دلال، بازریایه احتکاری و خود قیمت گذار و…)، اونوقت 1500000 تومن هر نفر در ماه حق فروش نفتش بود، یه خانواده 4 نفره، ماهی 6 میلیون، سالی 72 میلیون، و 40 ساله میشد، 2880 میلیون تومن. البته با فرض ثابت بودن ارزش پول کشور عزیزمون….. (با فرض دلار 10 هزار تومن، یا بهتره بگم هر ریال یک صدهزارم دلار بودن….. هر ریال یک صد هزارم دلار…..).
    با این همه کوتاه اومدن، باز هم هر خانواده 3 میلیارد داشت، کسی مشکلی نداشت، کل ایران بهشت بود……
    فقط درگیر مسائل چرت و پرت و بی اهمیت، فقط اخبار پوچ و بی معنی میخونن و گوش میدن. یسریها میگن ماهواره و غربیا بدن، یسری ها هم میگن اونا خوبن اینا بدن….
    یک عمر رو به بخور، بخواب، بپوش، بگرد و عشق و حال میگذرونن، هیچ کس فکر پیشرفت کشور نیست، همه یا دنبال قهرمان هستن یا دنبال مقصر.
    این از این همه دارایی کشور، این همه منابع، استعداد، تمدن، یا همه فقط فکر نون شبشونن، یا فکر بریدن گوش دیگرانن……
    همه حق بجانب، همه صاحب نظر، همه متخصص، همه خوب، بقیه بدن، اونا مقصرن، ما داریم هر روز پیشرفت میکنیم، قویتر میشیم. ” از کوزه همان برون تراود که در اوست “. با این شرایط فعلی، لیاقت و توانایی هامون و ارزش هامون آشکارا پیدا هستن.
    به امید روزی که ایران هم مانند کشورهایی که 200 سال نیست پدید اومدن و از هر نظر از کل دنیا برترن، مثل آمریکا بشیم، به امید روزی که مثل ژاپن بعد از بمب اتم و نابود شدن کشور، تو مدت خیلی خیلی کوتاه از بسیاری جهات در دنیا برتر باشیم، و تبرم هم میانگین تقریباً صفر باشه.
    امیدوارم روزی برسه که کمتر فکر مقصر و قهرمان باشیم، خداوکیلی تویی که داری این پیام رو میخونی واسه کشورت، دیگر انسانها و آیندگان چه کردی…….؟

    • Avatar unknow گفت:

      سلام

      چرا فکر می کنی مردم می تونن کاری انجام بدن
      نخیر اینجوریاهم نیست
      هر جامعه ای که شکل میگیره یک ساختاری چه بخوایم چه نخوایم درش شکل میگیره به نام حکومت که همه چیز مردم دیگه میره دست حکومت حتی دسترنج مردم که همون بیتل مال هست و این حکومت هست که روی مردم کنترول دارد نه مردم روی حکومت
      اگه به اینه که میگی چرا برای کشورت تلاش نمی کنی باید بگم که خیلی ها تلاش کردن و در بدترین شرایط و با حدأقل ترین امکانات کارهای بزرگی انجام دادن اما یا کشته شدن یا به ناچار فرار کردن و همه ی زحماتشون و دستاوردهاشون رفت برای کشورهای دیگه درحالی که اکثرشون هم هدفشون خدمت به مردم کشور خودشون بوده
      هر حکومتی تا خودش نخواد شکست نمی خوره چون این حکومت هست که کنترول مردم رو بدست داره
      هر حکومتی که در طول تارخ توسط مردم عادی سرنگون شده باید بگم توسط مردم انجام نشده و حکومت از خودش ضعف نشون داده یا خجالت کشیده رفته کنار یا با آگاهی و تأسف ولی نه تأسف برای خودش رفته کنار
      تو بگو 1 ملیون نفر یا 10 ملیون نفر باهم همکاری کنن باید بگم حکومت خیلی راحت می تونه با تانکُ توپ از روی همشون رد بشه دیگه مرد اون زمانی که با سپرُ شمشیر جلوی مردم رو می گرفتن و قدرت یک حکومت به اداره جمعیت زیادش بود
      چون قدرت حکومت به این بود که تو برای حکومت شمشیرُ سپر به دست بگیری ولی الان دیگه اوضاع فرق کرده
      حکومت ها برای قدرتشون به جمعیت زیادی نیاز ندارن نهایت 10 تا 20 ملیون هم باشه کافیه ماقبیش اضافیست و فقط خرج می ندازه رو دست حکومت ها
      شما الان ببین توی یک جامع مثلا 300 ملیونی چند نفر قدرت حکومت رو تشکیل میدن نهایتا 4 یا 5 ملیون نفر
      چند نفر برای تحقیقُ توسعه یا بهتره بگم پیشرفت علم نیاز دارن نهایتا 2 یا 3 ملیون دانشمند و 5 یا 6 ملیون هم کارگر البته نه معمولی یعنی بی سواد منظور کارگر متخصص هست یعنی تا یه حدی علم کار داشته باشد که نیاز دارن روهم دیگه جمع بزنی به 20 ملیون نمی رسه و توی کشاورزی و برطرف کردن نیاز الان جوری شده 100 نفرو در نظر بگیری می تونن نیاز عذایی و آبی ملیون ها نفرو تأیین 1 نفرو خودش به تنهایی می تونه روی 20 هکتار یا حتی بیشتر زمین کشاورزی کار کنه بدون اینکه خسته بشه
      همین تعداد که جمع بزنی اگر اراده کنن می تونن یک کشوری با بالای 500 ملیون جمعیتُ با خاک یکسان کنن
      تاحالا شده به این دید بهش نگاه کنی

      • Avatar یه ایرانی که کشور و آینده مردمانش رو دوست داره گفت:

        سلام مجدد.
        لطفاً پیامم رو منتشر کنید.
        درست میفرمایید، بنده هم عرض نکردم حکومت بی تقصیر هستش، عرض کردم، نه تنها حکومت، بلکه تمام مردم ایران در این فضاحت همدست هستند، تنها تقصیرها رو گردن هم میندازن….
        ایران کشوری هستش که مردمانش فقط به خودشون اهمیت میدن، نه خدایی رو میشناسن، نه اعتقادی دارن، اشتباه برداشت نکن، خدا شناسی به سربه مُهر بودن نیست، یزید هم پیشونیش سیاه بود از سجده…. داعش با خودش قاشق میبره سر جنگ که وقتی شهید شد با پیامبر هم سفره بشه….. میگن خالص ترین دین و دین بر حق هستن، همونایی که ما میگیم…….
        چهار تا کتاب تاریخی، نه.! اصلاً دو تا فیلم ببینی که توش جنگ هست ببینید… پادشاه و فرزندانشون، در خط جلویی صف جنگ، جلوتر از مردم قرار میگرفتن و جنگ رو شروع میکرد…. ایران سران جنگ پشت سربازان قرار میگیرن و دستور میدن فقط….. پلیس تو ایران خادم مردم نیست، قدرتمند هستش، لحن صحبتهاشون رو دیدید….. متاسفم براشون.
        مگه همین ژاپن نبود بعد از بمب اتم اول، امپراتورشون مدت زیادی هیچی نخورد، مردمانش جلوی قصر امپراتور جمع شده بودن، و هیچی نمیخوردن و اصرار میکردن امپراتور غذا بخورن، بعد از بمب اتم دوم، امپراتور از قصر بیرون اومدن و از میان مردم عبور کردن و در مرکز اونها، با شمشیرِ خودشون، خودشون رو از بین بردن، چون تحمل زندگی براشون غیر ممکن بود، چون فرزندانش (مردمان کشورش) جانشون رو از دست داده بودن. و بعد تمام مردم حاضر که زمان زیادی جلوی قصر اعتکاف کرده بودن و چیزی نمیخوردن، همگی خودشون رو کشتن، چون زندگی براشون بدون امپراتور پوچ و بی ارزش بود. اونها شاید به خدا اعتقاد نداشته باشن، اما اعتقادشون به هم، بیشتر از اعتقاد ما به خداست…..
        الان یه چیزی یکم تغییر میکنه قیمتش، همه چیز به صورت کنترل نشده، و با قیمت من در آوردی، قیمتش میره بالا، هرکسی برای خودش قیمت میذاره، تا از فرصت پیش اومده سود بیشتری عایدش بشه…. اونوقت اخبار اعلام میکنه تبرم 20 درصد، همه چیز عیناً 5 برابر شده….. سران مملکت وقتی جای اقتصاد دان وجامعه شناس و باسواد بشن آخوندهای 90 ساله، انتظار بش تر از این نباید داشت…
        این مردم به خودشون هم رحم نمیکنن. حکومت هم از همین مردم تشکیل شده، انتظار داری جز سودجویی به فکر چی باشه……؟
        همون بالا حساب کردم که اگر نفت رو به مردم میدادن، به هر نفر میلیاردی پول میرسید، فقر کجا بود…..
        یه دست صدا نداره، با یه گل بهار نمیشه، و کلی مزخرفات دیگه…… خلاصه این که هرگز وضعیت کشور تغییر نمیکنه، چون سالیان دور و درازی هستش که مردم ایران تو این وضعیت هستن، تا زمانی که دنبال قهرمان باشی، ولی خودت مثل قهرمانها رفتار نکنی، هیچ چیز تغییر نمیکنه، امام زمان یک نفره، اگر تمام ایران مثل امام زمان باشن، ایران به ولله که بهشت میشه…..
        من نه با حکومت دشمن هستم نه با مردم، و نه با هیچ کسی کاری دارم، اما دلم میسوزه، وقتی میشه بهترین کشور دنیا باشیم، اما بدترینشیم، ناراحت میشم…..
        وقتی تو کشوهای کافر ماشین برقی با قیمت کم و معاف از مالیات میدن با برق ارزون، که جلوی آلودگی هوا و گرم شدن زمین رو بگیرن تا نسل های بعد هم بتونن راحت زندگی کنن، وقتی هوای تهران رو میبینم فرق بین مسلمون و نامسلمون رو بهتر درک میکنم…
        وقتی تو کشورهای کافر با افزایش قیمت کالا مردمانش تماماً از خرید اون کالا امتناء میکنن، تا اعتراض خودشون رو نشون بدن، ولی تو ایران همه حمله میکنن و مثل قحطی زدگان چندبرابر نیازشون خرید میکنن، و فرصت طلبان با دیدن اشتیاق مردم قیمت کالاشون رو افزایش میدن و فروششون هم بیشتر میشه و سودشون چند برابر، عمق دینداری مردمانمون کاملاً واضح و آشکار میشه…..
        همه میگن تقصیر دیگری هست، میگن حکومت بد هستش، حکومت میگه قبلیها بد بودن، پهلوی و قاجار و… بد بودن، دولت سابق بد بوده، دولت سابق میگه کشورهای غربی بد بودن، نذاشتن به اهدافشون برسن……
        با این شرایط انتظار بهتر شدن چی داری….. با یه باتلاق نمیشه یه برج ساخت، حتی اگر بهترین معمار دنیا باشی، آهن میخواد و سیمان. ماها خودمون مثل باتلاقیم، مصالح نیستیم، که دنبال معمار باشیم، بهونمون معمار ناکارآمدِ، که برج نشدنمون رو به گردن اون بندازیم، تا باتلاق بودن خودمون رو توجیه کنیم.
        من نه طرف حکومتم نه مردم، حرفم این بود، باید تغییر کرد، تغییر اساسی، باید از مغزها کار کشید، باید فکر کرد، باید برای ساختن کشور تلاش کرد، نباید فکر جیب بود فقط….
        من در فلان کار خیلی خبره هستم، اما چون شرایطش در کشورم وجود نداره تا از استعدادم بهره ببرم، یا میذارم میرم، یا یه کار نامتناسب با استعدادم رو پیش میگیرم تا از گرسنگی نمیرم.
        فقر قویترین سلاح برای تضعیف یک جامعه هستش، تا زمانی که هم حکومت و هم مردم کمر بستن برای پولدار شدن خودشون و فقیر کردن هموطنانشون، پیشرفتی نخواهیم داشت….
        شما هم بیخیال شو، خودت رو خسته نکن، نه مردم به نوشته های من و تو اهمیت میدن نه حکومت.
        یا علی…

      • Avatar محسن منصوری گفت:

        بیتل مال ، ببخشید قصد مسخره کردن ندارم ولی بزار یه کم بخندیم ، مردم از بس گریه دیدم و یا گریه کردم (البه تو تقصیر نداری اینا کلمات عربی هستن که وارد فارسی شدن)

    • Avatar majid گفت:

      حرفات چه ربطی داشت به این مطلب؟ اصن خودت میدونی کدوم طرفی هستی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.