سلامت مغز

برای سلامت مغز به چه مواد غذایی احتیاج داریم؟

برای سلامت مغز و پیشبرد فعالیت سلولی آن بیش از 20 درصد از انرژی روزانه ما مصرف می‌شود. گلوکز منبع اصلی انرژی برای هر اتفاقی است که در بدن ما رخ می‌دهد. چربی‌ها نیز برای عملکرد مغز ما ضروری هستند زیرا می‌توانند توانایی یادگیری و عملکردهای حرکتی ما را تقویت کنند.

سلامت مغز

مغز یک ارگانی است که بیش از 20 درصد از انرژی روزانه ما را برای پیشبرد فعالیت سلولی خود مصرف می‌کند. از آنجا که تمام فعالیت‌های بدن ما از عملکرد تنفسی، تا ضربان قلب و حتی عواطف و احساسات ما به مغز به عهده‌ی مغز است در نتیجه مصرف بیش از حد انرژی ما توسط مغز کاملا طبیعی است. اصولا تغذیه بر عملکرد مغز تاثیر زیادی دارد در نتیجه می‌توان گفت که مغز برای اینکه عملکرد بهتری داشته باشد نیاز دارد تا به خوبی تغذیه کند. اما چه چیزهایی برای عملکرد مغز خوب است؟

مغز مقدار زیادی به قند نیاز دارد و در واقع باید بگوییم که بخش زیادی از انرژی مغز از گلوکز یا یک قند ساده تامین می‌شود. گلوکز یکی از مونوساکاریدهای بسیار فراوان و سوختی برای سلول‌های مغزی ما است. مونوساکاریدها زیر مجموعه ای از کربوهیدرات‌ها هستند و این بدان معنی است که کربوهیدرات‌ها بهترین دوست شما هستند تا بتوانید تغذیه خوبی از گلوکز را در اختیار مغز خود قرار دهید.

سلامت مغز

در حقیقت، گلوکز منبع اصلی انرژی برای هر اتفاقی است که در بدن ما اتفاق می‌افتد و مغز به اندازه نیمی از کل انرژی قندی که در بدن وجود دارد را استفاده می‌کند. با این حال، باید مراقب باشیم که قند به مقدار زیادی مصرف نشود زیرا این امر می‌تواند عوارض و کمبودهای بسیاری از عملکردهای شناختی ما را به دنبال داشته باشد.

فقط گلوکز نیست که برای تغذیه مغز اهمیت دارد، بلکه ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز تغذیه خوبی برای مغز هستند. از سوی دیگر اسیدهای چرب، یعنی امگا 3 نیز برای حفظ نورون‌ها ضروری هستند و به انتقال بین سلول‌های مغزی ما کمک می‌کنند. در نتیجه برای ایجاد اتصالات جدید و حفظ تعادل در نحوه عملکرد مغز باید به مقدار لازم چربی، پروتئین و کربوهیدرات سالم مصرف کنید. بعضی از چربی‌ها برای عملکرد مغز ما ضروری هستند زیرا می‌توانند توانایی یادگیری و عملکرد حرکتی ما را تقویت کنند (به خصوص اسیدهای چرب n-3 و n-6). از سوی دیگر، اگر چربی‌های ترانس در حد اعتدال مصرف نشوند‌، سلامتی مغز شما به خطر خواهد افتاد. در نتیجه با خیال راحت به سمت سیب‌زمینی سرخ شده و کروسان‌ها بروید.

بیشتر بخوانید: چند راهکار برای جلوگیری از آسیب‌های مغزی که باید در روزمره به آن توجه کنید
بیشتر بخوانید:
بیش‌تر اجتماعی شوید: نتایج جدید ارتباط کوچک شدن مغز و تنهایی طولانی مدت را نشان می‌دهد

امتیاز: 3.7 از 5 (3 رای)
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.