نحوه خوابیدن در سلامتی شما تاثیر می‌گذارد – پس کدام سمت برای خوابیدن بهتر است؟

یک فرد به طور متوسط ​​حدود 26 سال از عمر خود را در خواب می‌گذراند و این بیش از یک سوم زندگی ما است. نحوه خوابیدن ما مهم است و می‌تواند در سلامتی ما تاثیر بگذارد اما جز مسائلی است که به اندازه کافی به آن توجه نمی‌کنیم. بسیاری از ما احتمالاً از این بابت مقصر هستیم که شب‌ها در رختخواب در هر موقعیتی که راحت‌تر به نظر می‌رسد، می‌خوابیم اما این کار در اکثر مواقع برای ما بهترین نیست. چندین مطالعه نشان می‌دهد که کیفیت خواب ما به شدت بر سلامت ما تأثیر می‌گذارد.

نحوه خوابیدن درست

گزارشی از بنیاد سلامت روان نشان داد که تقریباً نیمی از بزرگسالان 18 ساله و بالاتر بریتانیا می‌گویند که کم خوابی بر سلامت روان آنها تأثیر منفی گذاشته  و آن‌ها را مضطرب‌تر می‌کند. کم خوابی بر سلامت جسمانی  نیز تأثیر می‌گذارد. کمبود خواب با زوال عقل مرتبط است و می تواند طول عمر ما را کوتاه کند. مطالعات نشان می‌دهد که خوابیدن پنج ساعت یا کمتر در شب ممکن است خطر مرگ و میر را تا 15 درصد افزایش دهد.

وضعیت بد خوابیدن نیز با درد مزمن کمر و گردن مرتبط است. در حالی که خوابیدن در وضعیت مناسب می‌تواند به بهبود این شرایط کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند نحوه خوابیدن ما و سمتی که برای خواب انتخاب می‌کنیم در سلامتی و احساس شما هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شوید، تاثیر دارد.

نحوه درست خوابیدن کدام است؟ سمت چپ یا راست؟

برخی شواهد نشان می‌دهد که خوابیدن به پهلوی چپ می‌تواند برای افراد خاصی مفید باشد. مانند بهبود جریان خون و فشار کمتر بر اندام‌های داخلی. خوابیدن به سمت چپ نیز با بهبود رفلاکس اسید و هضم غذا مرتبط است، به عنوان مثال، یک مطالعه روی گروهی از افراد در طول یک آزمایش دو روزه انجام شد. در طول 48 ساعت، شرکت‌کنندگان پس از خوردن یک وعده غذایی پرچرب در حالت استراحت به سمت راست بدن خود بررسی شدند. سپس همین بررسی با سمت چپ انجام شد.

نحوه درست خوابیدن

محققان متوجه شدند سمت راست با افزایش سوزش سر دل و رفلاکس اسید همراه است و به این نتیجه رسیدند که خوابیدن به سمت چپ ممکن است از این نظر مفیدتر باشد. خوابیدن به پهلوی چپ نیز این پتانسیل را دارد که حرکات منظم روده را تشویق کند. به گفته Healthline ، روده کوچک شما مواد زائد را از طریق چیزی به نام دریچه ایلئوسکال که در سمت راست پایین شکم وجود دارد به روده بزرگ منتقل می‌کند. خوابیدن به پهلوی چپ می‌تواند به طور بالقوه به نیروی جاذبه اجازه دهد تا به جریان انتقال زباله از طریق این دریچه کمک کند. اگر باردار هستید، خوابیدن به پهلوی چپ نیز توصیه می‌شود زیرا جریان خون را برای مادر و همچنین جنین در رحم بهبود می‌بخشد.

بنابراین به طور خلاصه، خواب به سمت چپ بهتر از خواب سمت راست است.

با این حال، اگر به طور طبیعی به پشت می‌خوابید و خوابیدن به پهلو برایتان دشوار است، بهترین راه برای اطمینان از اینکه بدنتان در وضعیت درستی قرار دارد این است که یک بالش نازک را زیر سرتان بگذارید تا سرتان بالا نیاید و بر گردنتان فشار وارد نشود. البته به یاد داشته باشید که خوابیدن به پشت بدترین حالت برای وضعیت بدنی و سلامت کلی شما است و اگر به این شکل می‌خوابید، سعی کنید آن را تغییر دهید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.