گردشگری حیوانات

چگونه بفهمیم کدام یک از فعالیت‌های گردشگری حیوانات اخلاقی است؟

آیا واقعاً بازدید از باغ وحش محلی خوب است؟ به اکثر ما آموزش داده شده است که باغ وحش مکان‌هایی است که به مردم در مورد حیوانات وحشی و به حفظ گونه‌های جانوری آموزش داده می‌شود. البته بسیاری از باغ وحش‌ها این کارها را انجام می‌دهند، اما برخی نیز حیوانات را در شرایط نامطلوبی قرار می‌دهند. در چنین شرایطی باغ وحش‌ مکان خوبی نخواهد بود. در واقع مکان‌هایی که اساساً یک دسته از حیوانات را در پشت میله‌های قفس قرار دهند، تصویری دلگیر را در ذهن همه ثبت خواهد کرد و نه تنها در راستای نجات گونه‌های جانوری نخواهد بود بلکه به حیوانات آسیب خواهد رساند. اکنون حیوانات بخشی از جاذبه گردشگری مناطق مختلف هستند که در ایران نیز شاهد آن هستیم و می‌توان به باغ پرندگان یا باغ وحش‌های مختلف اشاره کرد. در این مطلب به این سوال پاسخ خواهیم که کدام یک از فعالیت‌های گردشگری حیوانات اخلاقی است و کدام غلط است؟

گردشگری حیوانات

براساس بررسی‌های مختلف، کاوش در کره زمین برای شناخت حیوانات و حیات وحش خوب و لذت‌بخش است به شرطی که با رفتارهای اخلاقی و بدون آسیب رساندن به حیوانات همراه باشد. برای وقت گذراندن با حیوانات قطعا باغ وحش مکان خوبی نخواهد بود در واقع باید به دنبال مکان‌هایی باشیم که ما را به زیستگاه حیوانات نزدیک‌تر کند و حیوانات در محل زندگی خود قرار داشته باشند. چنین مکان‌هایی وجود دارد که حیوانات در زیستگاه خود هستند و انسان‌ها برای دیدنشان وارد زیستگاهشان می‌شوند و بدون هیچ حرکت اشتباهی از حیوانات و زندگیشان دیدن می‌کنند.

گردشگری حیوانات

در شرایطی که حیوانات در قفس نباشند یا با طناب بسته نباشند یا هیچ مربی آنها را تحت فشار قرار نداده باشد، بازدید از آنها تصمیم خوبی خواهد بود. در واقع نزدیک شدن به حیوانات نباید شرایط زندگی آن‌ها را خراب کند یا رفاه آن‌ها را نابود کند. در نتیجه گردشگری و فعالیت‌های گردشگری حیوانات باید اخلاقی صورت گیرد.

جای حیوانات وحشی در قفس و باغ وحش نیست و این ماجرا در انیمیشن‌ها و فیلم‌های مختلفی به تصویر کشیده شده است. در واقع گردشگران نیز نباید از چنین تفریحاتی حمایت کنند و نباید به دیدن دلفین‌ها اسیر شده، ببر‌های بسته شده، سوار شدن بر فیل یا شتر، عکس گرفتن با میمون و خرس یا دست زدن به لاک پشت و مار تن بدهند. تمامی این اقدامات غیر اخلاقی بوده و شرایط روحی و روانی حیوانات را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اگر یک ببر اسیر شده را با یک ببر آزاد مقایسه کنید، افسردگی را در نگاه ببر اسیر مشاهده خواهید کرد و این موضوع ضرر بزرگی برای حیات وحش خواهد بود. در نتیجه هرگز چنین تفریحاتی را برای سرگرمی یا در سفرهای مختلف انتخاب نکنید.

گردشگری حیوانات

گردشگری حیوانات در شرایطی خوب است که برای مثال با قایق یا کشتی‌های تفریحی به دلفین‌ها یا نهنگ‌های وسط اقیانوس نزدیک شوید و بدون آسیب رساندن به آن‌ها چند عکس بگیرید. یا در ماشین‌های حفاظت شده به دیدن شیر‌ها و پلنگ‌ها جنگل بروید و از حیوانات وحشی مختلف دیدن کنید. یا حتی به منطقه و تالاب پرندگان بروید و به تماشای آن‌ها بپردازید و برایشان غذا بریزید. هر تفریحی که حیوانات در آن به اسارت گرفته شوند حتی سیرک‌ها، غیراخلاقی بوده است و باید از چنین سرگرمی‌هایی دوری کنیم و حتی کودکان را از دیدن چنین چیزهایی بازداریم. حیوانات هم به اندازه‌ی تک تک ما انسان‌ها حق حیات دارند.

بیشتر بخوانید: بزرگترین بیمارستان شتر‌ها در جهان، در کشور عربستان راه‌اندازی شد!
بیشتر بخوانید: انقراض حیوانات : حیواناتی که به کمک سازمان محیط زیست از خطر انقراض نجات یافتند

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۲ دیدگاه

  1. Avatar یونس گفت:

    بسیار مطلب اخلاقی وخوبی بود

  2. Avatar invisible گفت:

    شکارچیان روسی در مراتع ایران اخلاقی محسوب میشه عایا ^_^

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.