کشف استعداد

کشف استعداد کودکان، راهی برای جلوگیری از تحصیل بی‌هدف و کاهش بیکاری

یکی از مشکلات اساسی این روزهای ما تحصیل کردن و رفتن در رشته‌هایی است که هیچ استعدادی در آن نداریم یا علایق خود را پیدا نکرده‌ایم درنتیجه پس از پایان دوره تحصیل نه مهارتی خواهیم آموخت و نه در حوزه رشته تحصیلی‌مان می‌توانیم کار کنیم. در واقع پس از فارغ‌التحصیلی می‌فهمیم که اصلا رشته‌مان را دوست نداریم. پس بهترین کار این است که از همان کودکی به دنبال استعدادهای فرزندان باشیم تا بدون آگاهی در مسیرهای غلطی قرار نگیرند و در نهایت وارد کاری شوند که به آن علاقه دارند. در این مطلب قصد داریم تا چگونگی کشف استعداد کودکان را در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید استعداد فرزندانتان را از همان کودکی کشف کنید و آن‌ها را به مسیر علایقشان هدایت نمایید.

کشف استعداد کودکان

کشف استعداد

خوشبختانه کشف استعداد فرزندانتان نیازی به تست‌های گران‌قیمت ندارد و به‌راحتی قابل‌تشخیص خواهد بود. کافی است تا ذهن خود را برای هر نوع استعدادی باز کنید و بپذیرید که فرزندانتان نباید مسیر موردعلاقه شما را بروند. شما می‌توانید به فرزندانتان کمک کنید تا به دنبال استعداد و یادگیری مهارت موردعلاقه‌شان بروند و با کشف استعداد خود از زندگی لذت بیشتری ببرند. کشف استعداد و کسب مهارت درزمینهٔ استعدادمان می‌تواند به افزایش اعتمادبه‌نفس و احتمال موفقیت بیشتر کمک خواهد کرد. در ادامه روش‌هایی برای کشف استعداد فرزندان را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

۱) فرزندان را با فعالیت‌ها و مهارت‌های مختلف آشنا کنیم

بهترین کار برای کشف استعداد فرزندان این است که آن‌ها را با فعالیت‌ها و مهارت‌های مختلف آشنا کنیم و زمینه را برای یادگیری مهارت‌های مختلف فراهم نماییم. برای مثال می‌توانید فرزندان را با هنر، ورزش، فعالیت‌های اجتماعی و موارد این‌چنینی دیگر آشنا کنید و امکانات موردنیاز را در اختیارشان قرار دهید تا بتوانند علایق خود را از بین مهارت‌ها و فعالیت‌های مختلف پیدا کنند و استعداد خود را کشف نمایند.

کشف استعداد کودکان

۲) وارد دنیای فرزندانمان شده و به آن‌ها ملحق شویم

کودکان بی‌وقفه در راستای علایق و عواطف درونی‌شان صحبت می‌کنند در نتیجه به راحتی می‌توانیم با ورود به دنیایشان علایقشان را بشناسیم و استعدادشان را کشف کنیم. برای مثال برخی از همان کودکی به تعمیر تجهیزات علاقه دارند و می‌توان تشخیص داد که آنها در زمینه‌های فنی بسیار بااستعداد خواهند بود. کافی است به تمامی جزییات دقت کنید و سعی کنید روحیات فرزندتان را ریزبه‌ریز بشناسید. پیدا کردن یک سر نخ ساده می‌تواند به کشف استعداد فرزندتان کمک کند.

۳) عواطف و علایق فرزندان را تشویق کنیم تا به کشف استعداد آنها بپردازیم

والدین زیادی رؤیاهای فرزندان را در همان کودکی از بین می‌برند و خودشان از این موضوع بی‌خبرند. در واقع شاید کوچک‌ترین جمله شما باعث سرد شدن یکی از رؤیاها و عواطف فرزندانتان شود. روح فرزندان در هر سنینی بسیار لطیف و تأثیر پذیر است پس باید در تمام مراحل و در تمام مسیرها آن‌ها را همراهی کنید و به آنها اطمینان دهید که رؤیاهایشان خوب است و تشویقشان کنید تا در راستای رؤیاهایشان قدم بردارند. توجه داشته باشید که حتی اگر رؤیاهایشان غیرواقعی است باز هم تشویقشان کنید و اجازه دهید تا ذهنشان در راستای تحقق رؤیاها گسترده‌تر شود.

کشف استعداد

۴) نگران نباشید که فرزندتان از یک شاخه به شاخه‌ای دیگر بپرد

فرزند شما این حق را دارد تا فعالیت‌های مختلف را امتحان کند و اگر خوشش نیامد، وارد مسیر دیگری شود. همچنین می‌توانید او را تشویق کنید که اگر از فعالیتی لذت برد آن را به صورت جدی‌تری ادامه دهد. نگران نشوید که فرزندتان به هیچ یک از فعالیت‌ها علاقه‌مند نشده است زیرا استعداد هر شخصی در زمینه خاصی است و اگر فرزندتان به هیچ یک از فعالیت‌هایی که تجربه کرده علاقه نشان نداده به این معناست که هنوز علاقه و استعداد واقعی‌اش را پیدا نکرده است. پس او را مجبور نکنید تا در زمینه‌ایکه علاقه‌ای ندارد فعالیت خود را ادامه دهد. همچنین نگران از یک شاخه به شاخه دیگر پریدن او نیز نباشید.

۵) رهبری را به عهده فرزندتان بگذارید

یکی از ایده‌های خوب این است که برای کشف استعداد فرزندتان اجازه دهید رهبری را خودش به عهده بگیرد و خودش علایق خود را انتخاب کند. شما فقط و فقط باید نقش پشتیبان و هدایت‌کننده را داشته باشید و نباید اصلاً و ابداً به او جهت بدهید. شما می‌توانید بر اساس شناختتان نسبت به فرزندتان، پیشنهادهایی را در اختیارش قرار دهید اما نمی‌توانید برایش تصمیم بگیرید. او را راهنمایی کنید و  پشتیبانش باشید ولی هرگز او را مجبور به انتخاب یک مسیر نکنید یا از سرد کردن او نسبت به مسیر موردعلاقه‌اش بپرهیزید. در این زمینه به فرزندتان آزادی عمل دهید تا بدون احساس ترس توانایی تجربه هر فعالیتی را داشته باشد.

امتیاز: 4.8 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

یک دیدگاه

  1. Avatar محمدعلی گفت:

    واقعا ما هیچوقت استعدادمون یا حتی علاقمون رو پیدا نکردیم. کاش بتونیم اینکارو برای بچه هامون انجام بدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.