گرد و غبار ترمز

هشدار دانشمندان: گرد و غبار ترمز به اندازه دود دیزل سمی است

شاید شما هم از آن دست افرادی باشید که از تماشای ابرهای حاصل از ترمز اتومبیل‌ها مخصوصا انواع مسابقه‌ای آن، هیجان‌زده شوید. خوب است بدانید که بر اساس تحقیقات اخیر دانشمندان، مشخص شده که گرد و غبار ترمز به اندازه دود دیزل سمی بوده و برای سلامتی مضر است. در ادامه همراه دینو باشید.

گرد و غبار ترمز

تحقیقات جدید دانشمندان، جزییات بیشتری را در مورد خطرات انتشار ذرات حاصل از سیستم ترمز خودروها فاش کرده است. نتایج آزمایشات نشان می‌دهند که گرد و غبار ترمز می‌تواند به اندازه ذرات حاصل از دود اگزوز موتورهای دیزل سمی باشد. ذرات معلق لنت ترمز برای سلامتی تنفسی مضر بوده و به سلول‌های ریه آسیب وارد می‌کنند. این مطالعه شامل قرار گرفتن در معرض ماکروفاژها (سلول‌های ایمنی در ریه‌ها که آن‌ها را از حمله باکتری‌ها محافظت می‌کنند) به ابعاد مختلف می‌باشد. مشخص شده که هم ذرات گرد و غبار سوخت دیزل و هم ترمز خودرو، باعث کاهش توانایی این سلول‌ها در کار خود می‌شوند. هر دو این نوع ذرات مضر همچنین باعث می‌شوند که سلول‌ها، مولکول‌های هشدار دهنده ایمنی تولید کنند که به بافت ریه آسیب رسانده و آن را متلاشی می‌کند.

هشدار دانشمندان: گرد و غبار ترمز به اندازه دود دیزل سمی است

نوع آسیب برای سلامتی

دکتر «ایان مودوی» (Ian Mudway)، که رهبری تحقیقات در مرکز MRC محیط زیست و سلامت در کالج کینگ لندن را به عهده دارد، در این باره توضیح می‌دهد:

در این زمان و با توجه به تغییرات اقلیمی، تمرکز بر انتشار گازهای خروجی موتورهای دیزل توسط ادبیات علمی کاملا قابل توجیه است. با این حال نباید اهمیت سایر مولفه‌ها مانند فلزات حاصل از سایش مکانیکی قطعات را به ویژه در مورد ترمزها فراموش کنیم و یا حتی اثر آن‌ها را تخفیف دهیم.

حقیقت صنعت امروز این است که هیچ موردی به عنوان وسیله نقلیه انتشار صفر وجود ندارد. با وجود وضع مقررات مربوط به کاهش انتشار ذرات مضر توسط دود اگزوزها، احتمالا سهم موارد مربوط به گرد و غبار ترمز خودروها نیز در کاهش کیفیت هوای تنفسی، مهم‌تر از قبل خواهد بود.

گرد و غبار ترمز

میزان گرد و غبار ترمز در آینده

پیش‌بینی می‌شود در آینده نه چندان دور، «ترکیب ذره‌ای در هوا» که میزان انتشار گازهای غیراگزوزی را نشان می‌دهد، به نسبت امروز افزایش یابد. احتمالا این رقم 7.4 درصدی فعلی تا سال 2030 به 10 درصد نیز برسد. این موضوع تا حدودی به دلیل افزایش وزن خودروها است که باعث افزایش میزان ساییدگی در ترمزها می‌شود. جالب است بدانید که با وجود مزایای فراوان زیست محیطی خودروهای الکتریکی، آن‌ها به طور قابل توجهی نسبت به نمونه‌های بنزینی امروزی، سنگین‌تر هستند و میزان انتشار گرد و غبار ترمز در آن‌ها بیشتر است. از این رو، با جایگزینی خودروهای الکتریکی در آینده، در این زمینه مشکل بزرگ‌تری به وجود خواهد آمد.

باید دید که دانشمندان برای جلوگیری از مشکلات بزرگ‌تر به جهت کنترل آلاینده‌ها و حفظ کیفیت مطلوب هوای تنفسی انسان‌ها، چه راه‌حل‌هایی را پیاده خواهند کرد. شما در این باره چه نظری دارید؟ دیدگاه‌های خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Motoring Research

بیشتر بخوانید: 10 مورد از حقایق سلامتی با پشتوانه علمی که ذهن شما را متعجب می‌کنند

بیشتر بخوانید: دانشمندان خطرات پنهان شمع‌های معطر برای سلامتی را فاش می‌کنند

امتیاز: 5.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.