چرت زدن منظم در طول روز با مغزهای بزرگ تر و سالم تر ارتباط دارد

یک مطالعه جدید نشان داده است کسانی که از نظر ژنتیکی در طول روز به صورت منظم در حال چرت زدن هستند می‌توانند مغز های بزرگتر و سالم تری داشته باشند.

رابطه بین چرت زدن و مغز سالم تر

تقریباً همه ما در دوران کودکی در طول روز چرت می‌زدیم و بسیاری از ما در مدرسه و در بزرگسالی این عادت را ترک می‌کنیم. اما تقریباً یک سوم از ما (27٪) وقتی به سن 65 سال و یا بالاتر می‌رسیم چرت زدن را از سر می‌گیریم.

مطالعات نشان داده‌اند که چرت زدن می‌تواند عملکرد شناختی مغز را تقویت کند، تنها با یک چرت کوتاه پنج تا ۱۵ دقیقه‌ای. افزایش سن، واکنش حافظه را کاهش می‌دهد و با افزایش سن جمعیت جهان مهم است که عوامل قابل اصلاح مرتبط با عملکرد شناختی مغز، مانند عادات خواب شناسایی شوند.

محققان با استفاده از تکنیکی به نام تصادفی‌سازی مندلی، تکه‌هایی از DNA را بررسی کردند تا احتمال چرت زدن افراد را مشخص کنند و اسکن‌های مغزی برخی از شرکت‌کنندگان را برای تغییرات ساختاری مغز مشاهده کردند. همچنین از شرکت کنندگان خواسته شد تا عادات چرت زدن خود را گزارش دهند.

محققان سلامت مغز و عملکرد شناختی افرادی که از نظر ژنتیکی عادت چرت زدن دارند را با افرادی که این کار را انجام نمی‌دادند، مقایسه کردند و متوجه شدند افردای که چرت می‌زدند مغز حجیم‌تری دارند که نشانگر سلامت مغز به خصوص در افراد مسن‌تر است.  کاهش حجم مغز که آتروفی نامیده می‌شود با بیماری‌هایی مانند اختلال شناختی خفیف و زوال عقل همراه است.

محققان تخمین زدند که میانگین تفاوت در حجم کل مغز بین افراد مستعد چرت زدن و غیر مستعد برابر با 2.6 تا 6.5 سال پیری است اما در سایر معیارها ( حجم هیپوکامپ، زمان واکنش و پردازش بصری) هیچ تفاوتی در عملکرد بین دو گروه وجود نداشت. هیپوکامپ ساختار پیچیده‌ای است که نقش مهمی در حافظه و یادگیری دارد.

در حالی که این مطالعه مدت چرت‌های شرکت‌کنندگان را مشخص نکرده است، مطالعات قبلی نشان می‌دهد که چرت‌های 30 دقیقه‌ای یا کمتر بهترین فواید شناختی را برای مغز به همراه دارد.

محققان به محدودیت خاصی در این مطالعه اشاره می‌کنند (اینکه همه شرکت کنندگان از نژاد اروپایی سفیدپوست بودند) در نتیجه نتایج ممکن است قابل تعمیم به قومیت‌های دیگر نباشد. با این وجود محققان می‌گویند که نتایج مطالعه آنها مزایایی را که می‌توان از چرت زدن کوتاه به دست آورد، نشان می‌دهد.

نظرات خود در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.