کلسترول خوب بیش از حد می تواند باعث زوال عقل شود

کلسترول HDL به اسم چربی خوب در بدن ما شناخته شده است و افزایش سطح این کلسترول برای سلامت مغز و قلب مفید است. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که وقتی سطح کلسترول خوب در بدن خیلی بالا باشد، زوال عقل می‌تواند یک عارضه جانبی ناخواسته آن باشد.

کلسترول یک چیز سخت و چسبنده است و به طور کلی مقدار بیش از حد آن در سیستم گردش خون می‌تواند منجر به پلاک خونی شود و در جریان خون ما انسداد ایجاد کند. زمانی که این پلاک‌ها تشکیل می‌شوند، نمی‌توان آنها را از بین برد، اگرچه تحقیقات جدید نشان می‌دهد که عنصر منگنز ممکن است در انجام این کار موثر باشد.

ارتباط کلسترول خوب و زوال عقل

داشتن سطوح بالا کلسترولی به نام لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) در بدن برای جلوگیری از تجمع پلاک‌ خونی مفید است. دلیل آن این است که کلسترول HDL باعث جذب کلسترول بد در جریان خون و رساندن آن به کبد می‌شود که کبد کار پردازش و حذف کلسترول بد را انجام می‌دهد.

اما مطالعه‌ای از دانشگاه موناش به این نتیجه رسیده است که سطوح بسیار بالای HDL در واقع می‌تواند برای بدن ما بسیار مضر باشد. در این مطالعه از داده 19000 شرکت‌کننده با میانگین سنی 70 سال استفاده شده است. در شروع مطالعه، هیچ یک از شرکت‌کنندگان به زوال عقل، ناتوانی‌های جسمی، بیماری‌های قلبی عروقی یا بیماری‌های تهدیدکننده زندگی مبتلا نبودند.

محققان متوجه شدند طی یک دوره 6.3 ساله، افرادی که سطح کلسترول HDL بالای 80 میلی گرم در دسی لیتر داشتند، 27 درصد بیشتر از افرادی که سطح کلسترول خوب سالم و نرمالی داشتند (که در محدوده 40 تا 60 میلی گرم در دسی لیتر است) در معرض ابتلا به زوال عقل بودند. همان سطوح HDL در شرکت‌کنندگان بالای 75 سال، میزان زوال عقل را به 42 درصد رساند. محققان بیش از 2700 نفر را در شروع مطالعه پیدا کردند که سطح HDL بسیار بالایی داشتند. از این تعداد، 38 شرکت‌کننده زیر 75 سال و همچنین 101 نفر شرکت‌کننده بالای 75 سال دچار زوال عقل شدند.

نویسنده اول این مطالعه می‌گوید: “در حالی که کلسترول HDL برای سلامت قلب و عروق مهم است، این مطالعه نشان می‌دهد که برای درک نقش کلسترول HDL بسیار بالا در زمینه سلامت مغز، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم و در نظر گرفتن سطوح کلسترول HDL بسیار بالا در الگوریتم‌های پیش‌بینی‌ کننده خطر زوال عقل می‌تواند مفید باشد.”

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.