تاثیر شیر بر استخوان

تاثیر شیر بر استخوان : آیا واقعا شیر استخوان‌ها را محکم‌تر خواهد کرد؟

در طول زندگی بارها این جمله را شنیده‌ایم که شیر بر استخوان تاثیر دارد و باعث محکم‌تر شدن استخوان‌ها می‌شود. در تبلیغات مختلف نیز این موضوع را شنیده‌ایم اما تاثیر شیر تا چه اندازه است و این گفته‌ها تا چه اندازه صحت دارند؟ با توجه با تبلیغات مختلف در راستای مصرف شیر به صورت روزانه، اکنون مردم مانند سابق به شیر گاوی اهمیت نمی‌دهند و در واقع باور تاثیر شیر بر استخوان کاهش یافته است. اما واقعا تاثیر شیر بر بدن ما چیست؟

تاثیر شیر بر استخوان

تاثیر شیر بر استخوان

یکی از محبوب‌ترین ادعاها در مورد شیر، سلامت استخوان‌ها است، بنابراین بیایید این مسئله را یک بار برای همیشه حل کنیم که آیا شیر واقعاً استخوان‌های ما را قوی‌تر می‌کند؟

در سال 1997، دانشگاه هاروارد یک مطالعه گسترده انجام داد که در آن 77000 پرستار زن به مدت 10 سال تحت پیگیری قرار گرفتند و در پایان مطالعه، دریافتند که بین سلامتی استخوان افرادی که بیشتر یا کمتر از یک لیوان شیر در هفته نوشیده‌اند، تفاوت معناداری وجود ندارد. در سال 2014، دو مطالعه‌ی طولانی مدت سوئد نشان داد که نوشیدن شیر حتی ممکن است به شما آسیب برساند و نوشیدن یک لیوان شیر در روز به واقع با استخوان‌های شکسته‌تر و حتی مرگ زودرس همراه بود. با این حال، فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که باعث می‌شود استخوان‌های شما شکسته شود که می توان به کاهش ویتامین D اشاره کرد.

از سوی دیگر این مطالعات انجام شده لزوماً اثبات نمی‌کنند که نوشیدن شیر روزانه باعث ایجاد مشکلات بهداشتی خاص می‌شود. به عنوان مثال، افرادی که قبلاً نگران سلامتی استخوان‌ها بودند ممکن است با امید به تقویت استخوان‌هایشان شیر بیشتری بنوشند. همچنین، لازم به ذکر است که افرادی که پنیر و ماست هم می‌خورند، شکستگی‌های بیشتری را تجربه نکردند.

تاثیر شیر بر استخوان

به طور کلی باید اینگونه به موضوع نگاه کنیم که دریافت کلسیم کافی می‌تواند از استخوان در برابر آسیب‌ها جلوگیری کند و برای بدست آوردن کلسیم حتما لازم نیست تا شیر بنوشید بلکه می‌توانید از راه‌های دیگری نیز این کلسیم را بدست آورید. توسعه استخوان و اجتناب از پوکی استخوان به طور کلی به سلامتی شما کمک می‌کند اما لزوماً به معنای میزان شیر مصرفی شما نیست.

آکادمی ملی علوم بهداشتی میزان مصرف کلسیم را 1000 میلی‌گرم در روز برای سنین 19 تا 50 سال و 1200 میلی گرم در روز برای کسانی که در سنین 50 سال و بالاتر قرار دارند توصیه می‌کند. و در نهایت نوشیدن یک لیوان شیر در روز خوب است اگر شما هر روز آن را با مکمل‌های مناسب مانند ویتامین D و K مخلوط کنید. بنابراین، شیر بنوشید اما به اندازه‌ی نیاز بدنتان به کلسیم این نوشیدنی را مصرف کنید.

امتیاز: 4.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

یک دیدگاه

  1. Avatar عباس گفت:

    با سلام
    علم طب غربی: مصرف شیر باعث استحکام استخوان میشود.
    طب سنتی: مصرف شیر همراه با مصلحات برای بدن مفید است.
    خام گیاه خواری: مصرف شیر را برای افراد بالای دو سال نهی نموده است.
    علوم اسیدی قلیایی: مصرف شیر به علت اسیدی بودن در دراز مدت باعث پوکی استخوان می شود.
    البته سردمداران هر یک از این علوم نیز دلایل خاص خودشون را دارند.
    به نظر بنده تحرک و ورزش سبک در روز بهترین راه برای جلوگیری از پوکی استخوانه شاد و موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.