با دلایل ویار بارداری و راه های کنترل آن آشنا شوید

همه ما داستان‌هایی درباره ویار زنان بارداری که فقط بستنی و ترشی می‌خواهند شنیده‌ایم، که همسرشان را ساعت 1 شب برای مرغ سوخاری بیرون می‌فرستند یا به پنج تخته شکلات با مارک بسیار خاص نیاز دارند.

محققان بررسی کردند که آیا غذاهایی که معمولاً زنان هوس می‌کنند، مواد مغذی خاصی را برای بارداری و جنین فراهم می‌کند یا خیر و به این نتیجه نرسیدند که که غذاهایی که هوس می‌کنند همه منابع خوبی برای بدن باشند. در واقع، زنانی که هوس خود را گزارش می‌کنند، در طول بارداری بیش از آنچه که جنبه سلامت مادر و جنین را فراهم کند، می‌تواند ناسالم باشد و باعث اضافه وزن و نرخ بالاتری از عوارض شود.

در حالی که ویار بارداری به طور کامل درک نشده است، چند نظریه در مورد اینکه چرا زنان ممکن است این اشتیاق به غذا را داشته باشند، آورده شده است.

ویار بارداری

دلایل ویار در زنان باردار:

  • افزایش استروژن و پروژسترون در دوران بارداری می‌تواند حساسیت جوانه‌های چشایی را افزایش دهد و طعم‌های خاصی مانند ترشی و شیرینی را جذاب‌تر کند. در نتیجه، غذاهایی که معمولاً لذت‌بخش نیستند، ممکن است به غذاهای مورد علاقه شما تبدیل شوند.
  • این هورمون‌ها همچنین تولید هورمون دیگری به نام دوپامین را افزایش می‌دهند که در سیستم پاداش بدن نقش دارد و باعث ایجاد احساس شادی می‌شود. این بدان معناست که زنان ممکن است از غذاهای خاص لذت بیشتری ببرند. پروژسترون همچنین ترشح گرلین را افزایش می‌دهد، هورمونی که باعث احساس گرسنگی و میل به انواع خاصی از غذاها می‌شود.
  • تئوری دیگر این است که هوس بارداری ممکن است راه بدن برای نشان دادن نیاز به مواد مغذی خاصی باشد که برای کودک در حال رشد ضروری است. به عنوان مثال، زنان باردار به مقدار بسیار بیشتری آهن در رژیم غذایی خود نیاز دارند زیرا برای خون‌رسانی مادر و نوزاد و تامین اکسیژن برای نوزاد لازم است. عدم مصرف کافی می‌تواند منجر به هوس خوردن گوشت قرمز، مانند همبرگر یا سایر غذاهای غنی از آهن شود.
  • عوامل روانی نیز ممکن است در ولع بارداری نقش داشته باشند. بارداری گاهی اوقات استرس زا است و بسیاری از زنان در هنگام زایمان نیز اضطراب را تجربه می‌کنند. برای کسانی که غذا را منبع آرامش می‌دانند، این احساسات می‌تواند هوس ها را شدید و ادامه دار کند.

همه خانم‌ها هوس‌های غذایی را تجربه نمی‌کنند، اما برای کسانی که چنین می‌کنند، نادیده گرفتن آن‌ها سخت است. متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند راهنمایی های تغذیه ای ارائه دهند و ممکن است تغییرات رژیم غذایی را پیشنهاد کنند تا اطمینان حاصل شود که مادر و کودک مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کنند.

هوس غذا می‌تواند روانی باشد و بسته به فرهنگ تغییر کند

اگر نگاهی به تحقیقات علمی در مورد این موضوع بیندازید، روایتی جذاب و نسبتاً پیچیده‌تر در مورد ویار بارداری وجود دارد. محققان متوجه شده‌اند که ولع بارداری لزوماً در همه فرهنگ‌ها تجربه نمی‌شود و در فرهنگ‌های غیرانگلیسی‌زبان که زنان گاهی اوقات هوس خود را گزارش می‌کنند نسبت به گزارش‌های زنان در ایالات متحده و بریتانیا متفاوت است. به عنوان مثال، در ژاپن زمانی که زنان هوس خود را گزارش می‌کنند، رایج ترین غذای مورد علاقه برنج است.

بیشترین غذاهایی که معمولا زنان باردار ویار می‌کنند:

ترشی

این غذا آغشته به نمک و سرکه بدون شک یکی از رایج‌ترین هوس‌های غذایی زنان باردار است. اگر متوجه شدید که به دنبال ترشی هستید ممکن است به این دلیل باشد که سطح سدیم شما پایین است. ترشی‌ها کالری کمی دارند پس با خیال راحت بخورید.

شکلات

احساس ضعف یا افسردگی می‌کنید؟ شکلات حاوی یک ماده شیمیایی طبیعی به نام تریپتوفان است که سروتونین را در مغز شما تولید می‌کند. سروتونین مسئول ترشح اندورفین است که به ما کمک می‌کند احساسات مثبت را تجربه کنیم. به عبارت ساده، شکلات به ما احساس شادی می‌دهد. شکلات معمولا چربی و کالری بالایی دارد و زمانی که در مقادیر زیاد مصرف شود بهترین انتخاب نیست. به جای خوردن یک آب نبات یا شکلات بزرگ، سعی کنید مقداری شکلات چیپسی در ماست خود بریزید، یا کمی شکلات آب شده روی مقداری توت فرنگی تازه بریزید.

لیمو

ممکن است غیرعادی به نظر برسد اما برای زنان باردار معمول است که هوس لیمو کنند. برخی از زنان این هوس را با اضافه کردن لیمو به آب خود ارضا می‌کنند که راهی عالی برای هیدراته ماندن است.

نوشابه

بسیاری از زنان برای کاهش تهوع صبحگاهی نوشابه می‌نوشند. با این حال، از آنجایی که نوشابه حاوی مقادیر زیادی قند است، برای زنان باردار به ویژه زنان مبتلا به دیابت بارداری، انتخاب خوبی نیست. یک جایگزین سالم‌تر، آب معدنی مخلوط با آب میوه یا لیموترش است.

گوشت قرمز

گوشت قرمز مانند گوشت گاو سرشار از آهن و پروتئین است. زنانی که کمبود آهن یا پروتئین را تجربه می‌کنند، اغلب هوس خوردن گوشت قرمز برای رفع این نیاز را دارند. فقط به یاد داشته باشید، گوشت قرمز بیش از حد ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. نکته کلیدی برای خوردن گوشت قرمز بدون به خطر انداختن سلامتی، انتخاب تیکه‌های کوچک‌تر است و سعی کنید از قسمت‌های چرب دوری کنید.

غذای تند

غذاهای تند باعث تعریق بدن شما می‌شود که به طور طبیعی دمای بدن را پایین می‌آورد. زمانی که می‌خواهید خنک شوید، می‌توانید از این ترفند استفاده کنید.

میوه

هوس خوردن میوه عالی است زیرا ویتامین‌ها و مواد مغذی مانند ویتامین C را برای کودک شما فراهم می‌کند. به جای میوه‌های کنسرو‌شده در شربت سنگین، میوه‌های تازه را انتخاب کنید. میوه‌هایی مانند گریپ فروت و انواع توت‌ها قند طبیعی پایین تری دارند که آنها را به انتخابی عالی تبدیل می‌کند.

محصولات لبنی

بستنی و ماست هوس بسیاری از زنان باردار است. این ممکن است به دلیل کمبود کلسیم (یا فقط دوست داشتن بستنی) باشد. این هوس‌ها را با مکمل‌های کلسیم و گزینه‌های غذایی غنی از کلسیم مانند پنیر و شیر برطرف کنید. اگر نمی‌توانید هوس خود را برای بستنی از بین ببرید، به جای آن ماست یخ زده بدون چربی را همراه با میوه تازه امتحان کنید.

یخ

از نظر فنی یخ یک “غذا” نیست اما برای بسیاری از زنان باردار یک ولع قانونی است. اگر در دوران بارداری هوس یخ می‌کنید، می‌تواند نشانه‌ای از کم‌خونی باشد که اغلب ناشی از کمبود آهن است. زنان باردار مبتلا به کم‌خونی هوس یخ می‌کنند زیرا به تسکین التهاب دهان و زبان (یکی از علائم رایج کم‌خونی) کمک می کند.

غلبه بر هوس‌های بارداری

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از هوس بارداری شدید این است که مطمئن شوید وعده‌های غذایی متعادلی در طول روز دارید. صبحانه بخورید، فعالیت بدنی منظم داشته باشید و مطمئن شوید که حمایت عاطفی از جانب همسر و خانواده می‌گیرید.

وقتی هوس شدید شما را وسوسه می‌کند، حواس خود را پرت کنید. به پیاده‌روی بروید، بازی کنید، یا به دیدن دوستتان بروید. اگر این جواب نمی‌دهد، می‌توانید با توجه به آنچه بدنتان به شما می‌گوید و پیدا کردن یک جایگزین مناسب و سالم، به ارضای هوس خود کمک کنید.

بارداری یک تجربه فوق العاده است. تغییرات در اشتهای خود را بپذیرید، اما مطمئن شوید که هوس‌های شما سلامت شما یا کودکتان را به خطر نمی‌اندازد.

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.