خواب
sleeping teenager

احساس تنهایی می‌کنید؟ ممکن است فقط نیاز به خواب داشته باشید

تا به حال برایتان پیش آمده که احساس تنهایی کنید و حوصله هیچ شخصی حتی دوستان نزدیکتان را نداشته باشید؟ این اتفاق برای همه ما می افتد. برای بعضی ها دیر به دیر و برای بعضی ها خیلی بیشتر. اگر شما هم چنین احساس داشته اید، دانشمندان دانشگاه Berkeley کالیفرنیا یک خبر خوب برای شما دارند: ممکن است فقط نیاز به خواب داشته باشید.

تنهایی یا خواب؟ مسئله اینست!

محققان دانشگاه کالیفرنیا در تحقیقات خود توضیح میدهند که احساس تنهایی و انزوای اجتماعی می تواند ناشی از فقدان خواب با کیفیت باشد. آنها ثابت کرده اند کسانی که خواب کافی ندارند، نه تنها در تعاملات اجتماعی احساس ناراحتی می کنند، بلکه در روابط خود با دوستانشان هم دچار مشکل می شوند و به انزوای بیشتر روی میاورند. متئو واکر؛ پروفسور دانشگاه بارکلی و نویسنده ارشد این مقاله اینگونه توضیح میدهد:

ما انسان ها یک گونه اجتماعی هستیم. با این حال فقدان خواب می تواند ما را به یک جامعه گریز تبدیل کنید. هر چه خواب شما کمتر باشد، کمتر به تعامل اجتماعی علاقه خواهید داشت. این نوع رفتار، باعث می شود دیگران تصور کنند شما از روابط اجتماعی متنفرید و این انزوای بیشتری به همراه خواهد داشت که بر خواب شما نیز تأثیرگذار خواهد بود. این چرخه معیوب می تواند تأثیر منفی مهمی در سلامت عمومی شما  داشته باشد که نتیجه آن تنهایی است.

تحقیقات پایه ای در این زمینه بر روی یک سری از جوندگان انجام گرفته بود. این پژوهش نشان داد که روابط اجتماعی ضعیف ربط مستقیمی به ضعف کیفیت خواب دارد. حالا به نظر میرسد که با توجه به تحقیقات جدید نه تنها این موضوع در انسان ها نیز صدق می کند، بلکه فرد را در یک چرخه بی پایانی قرار میدهد که سرانجام خوبی نخواهد داشت. البته این پژوهش در یک بخش عملی نیز اجرا شد. داوطلبان به چندین روش متفاوت مورد آزمایش قرار گرفتند. در تمامی آزمون ها افرادی که دچار فقدان خواب بودند بیش تر از افراد دیگر ضد اجتماعی رفتار میکردند.

به طور کلی چشم انداز این پژوهش مثبت بود. چرا که به گفته محققان یک شب استراحت خوب می تواند به طور قابل ملاحظه ای روند منفی زندگی شما را تغییر داده و شما در مسیر درستی قرار دهد. پس بخواب!

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar علی گفت:

    سلام.
    بله ، قرآن کریم هم اشاره به این مطلب دارن :
    وَ مِنْ آیاتِهِ مَنامُکُمْ بِاللَّیْلِ…(سوره مبارکه روم / آیه 23)
    اگر سبک زندگی ما ، مثل قدیم بود ، الآن همه مون زندگی بهتری داشتیم.
    یعنی خوابیدن بموقع در شب ، و بیدار شدن در سحر.
    ولی الآن برعکس شده. شبا تا سحر بیداریم ، موقع سحر که میشه ، میخوابیم.
    اکثرا هم به خاطر سبک زندگی غربی و غرق شدن در گوشی ها بخاطر فضای مجازی هستیم.
    نمیدونم که مردم چرا همش توی خیالاتشون زندگی میکنن.
    انگار اصلا نمیدونن که برای چی به این دنیا اومدن ، و انگار که اصلا نمیخوان بمیرن و وقتشون نامحدوده!!!!!!!
    یاعلی(ع)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.