15 مورد از زیباترین کلیساهای جامع جهان

با 15 مورد از زیباترین کلیساهای جامع جهان و معماری بی‌نظیر آن‌ها آشنا شوید

برخی از سازه‌های معماری در دنیا علاوه بر کاربری مشخصی که دارند، با طراحی منحصر به فرد خود به شاهکارهایی بسیار زیبا تبدیل می‌شوند و می‌توان سازه آن‌ها را تحسین کرد. کلیساها یکی از این موارد هستند. بعضی از آن‌ها چیزی بسیار فراتر از صرفا یک عبادتگاه می‌باشند و با ساختارهای محسور کننده خود به جاذبه‌های محبوب گردشگری تبدیل شده‌اند. در ادامه همراه دینو با 15 مورد از زیباترین کلیساهای جامع جهان و معماری بی‌نظیر آن‌ها آشنا شوید و تصاویر آن‌ها را ببینید.

زیباترین کلیساهای جامع جهان

کلیساهای جامع چشم‌نواز در طول تاریخ شاهد فراز و نشیب‌های فراوانی بوده‌اند. اکنون بسیاری از این مکان‌های باشکوه به موزه تبدیل شده‌اند و به عنوان جاذبه‌های گردشگری روزانه پذیرای بازدید کنندگان فراوانی هستند. در این بخش نگاهی به برترین آن‌ها می‌اندازیم تا با شاهکارهای تاریخی در معماری گذشته آشنا شوید. در ادامه 15 مورد از زیباترین کلیساهای جامع جهان را می‌بینید.

با 15 مورد از زیباترین کلیساهای جامع جهان و معماری بی‌نظیر آن‌ها آشنا شوید

1. Duomo di Milano، میلان، ایتالیا

زیباترین کلیساهای جامع جهان - 1. Duomo di Milano، میلان، ایتالیا

Duomo di Milano با نمای سنگ مرمر خود یکی از مشهورترین آثار تاریخی در جهان به شمار می‌رود. ساخت این کلیسای جامع خیره کننده تقریبا شش قرن طول کشیده و اکنون بزرگ‌ترین کلیسای ایتالیا است. با 135 گلدسته و 3,400 مجسمه آراسته شده و دارای یکی از عجیب‌ترین نماهای بیرونی گوتیک در جهان است.

2. St. Paul، لندن، انگلستان

زیباترین کلیساهای جامع جهان - 2. St. Paul، لندن، انگلستان

این مکان دیدنی در شهر لندن، بیش از 1,400 سال محل عبادت مسیحیان بوده است. ساختمان فعلی کلیسای جامع آنگلیکان و مقر اسقف اعظم لندن به سال 1675 باز می‌گردد. پس از آن که کلیسای جامع قبلی در آتش بزرگ لندن تخریب گردید، این بنا جایگزین کلیسای قبلی شد این بنای باشکوه همچنین محل چندین رویداد تاریخی مهم از جمله مراسم تشییع جنازه «سر وینستون چرچیل» (Sir Winston Churchill)، صلح به پایان رساندن هر دو جنگ جهانی و عروسی «شاهزاده چارلز» (Prince Charles) و «لیدی دیانا اسپنسر» (Lady Diana Spencer) بوده است.

3. Kölner Dom، کلن، آلمان

زیباترین کلیساهای جامع جهان - 3. Kölner Dom، کلن، آلمان

مشهورترین منظره شهر کلن آلمان، کلیسای جامع کلن (Kölner Dom به زبان آلمانی) نمادی از مذهب کاتولیک این کشور بوده و در سال 1996 به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است. این مکان یکی از پر بازدیدترین مکان‌های دیدنی در کشور آلمان است که معمولاً روزانه 20,000 نفر بازدید کننده دارد.

4. St. Basil، مسکو، روسیه

زیباترین کلیساهای جامع جهان - 4. St. Basil، مسکو، روسیه

کلیسای جامع آراسته «سنت باسیل» (St. Basil) یکی از رنگارنگ‌ترین بناهای جهان و از مشهورترین آثار دیدنی در شهر مسکو روسیه است. طراحی این بنا که در میدان سرخ واقع شده، شبیه شعله‌های آتش در نظر گرفته شده. این کلیسا از کلیسای ارتدکس روسیه مصادره و در سال 1929 به عنوان بخشی از دکترین الحاد دولتی اتحاد جماهیر شوروی به طور کامل سکولار شد. از آن زمان به عنوان یک موزه تاریخی دولتی فعالیت می‌کرد؛ اما، از سال 1997 به بعد، به صورت هفتگی برای مسیحیان ارتدکس در دسترس است.

5. St. Patrick، نیویورک سیتی، نیویورک، ایالات متحده آمریکا

زیباترین کلیساهای جامع جهان - 5. St. Patrick، نیویورک سیتی، نیویورک، ایالات متحده آمریکا

کلیسای جامع «سنت پاتریک» (St. Patrick) بزرگ‌ترین کلیسای جامع کاتولیک رومی نئوگوتیک، یک ساختمان غیرمعمول در میان آسمان خراش‌های خیابان پنجم نیویورک سینی در ایالات متحده آمریکا است. این کلیسای جامع در پاسخ به افزایش مهاجران ایرلندی در این شهر و در نیمه دوم قرن بیستم به نام سنت پاتریک، مقدس حامی ایرلند نامگذاری شد و امروز یکی از برجسته‌ترین بناهای دیدنی در شهر نیویورک است.

6. Santa María de la Sede، سویل، اسپانیا

زیباترین کلیساهای جامع جهان - 6. Santa María de la Sede، سویل، اسپانیا

بزرگ‌ترین کلیسای جامع گوتیک جهان، کلیسای جامع سویل در کشور اسپانیا است. Santa María de la Sede در کنار یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی سویل با نام مجموعه کاخ‌های Alcázar در محل یک مسجد موروها (مسلمانان اسپانیا) ساخته شده است. عمر برخی از قدیمی‌ترین قسمت‌های این کلیسای جامع، مانند درختان نارنج و برج Giralda در آن به اواخر قرن 12 بر می‌گردد.

7. York Minster، یورک، انگلستان

زیباترین کلیساهای جامع جهان - 7. York Minster، یورک، انگلستان

کلیسای گوتیک York Minster بسیار بالاتر از شهر یورک در شمال شرقی انگلیس قرار دارد. این کلیسای جامع که رسما کلیسای جامع کلانشهر «سنت پیتر» (St. Peter) نامیده می‌شود، مقر اسقف اعظم یورک و سومین دفتر عالی کلیسای کشور انگلستان است. این کلیسای جامع همچنین با داشتن وسیع‌ترین شیشه‌های رنگی قرون وسطایی در کشور قابل توجه قرار می‌گیرد.

8. Berliner Dom، برلین، آلمان

زیباترین کلیساهای جامع جهان - 8. Berliner Dom، برلین، آلمان

کلیسای جامع برلین با وجود نامش، هرگز یک کلیسای جامع واقعی نبوده چرا که هرگز به عنوان محل استقرار اسقف اعظم مورد استفاده قرار نگرفته است. با این حال، هنوز هم بنایی بسیار خیره کننده است. ساختمان Neo-Renaissance دارای چهار برج و یک گنبد چشمگیر است که در بالای آن یک صلیب طلایی قرار دارد. ساخت این کلیسا که در جزیره موزه برلین واقع شده، در سال 1905 به پایان رسید و نه تنها یک مکان عبادی بلکه یک موزه و سالن کنسرت نیز در آن قرار دارد.

9. Mexico City Metropolitan، مکزیکو سیتی، مکزیک

زیباترین کلیساهای جامع جهان - 9. Mexico City Metropolitan، مکزیکو سیتی، مکزیک

کلیسای جامع کلانشهر مکزیکو سیتی، یکی از مشهورترین بناهای دیدنی مکزیکو سیتی، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کلیسای جامع آمریکای لاتین است. این ساختمان که یک شاهکار معماری به حساب می‌آید، ترکیبی منحصر به فرد از سه سبک باروک، نئو کلاسیک و نئو رنسانس است که روند ساخت طولانی آن را بیان می‌کند. این کلیسای جامع در سال 2000 از فهرست 100 مکان در معرض خطر غرق شدن سریع صندوق مالی آثار جهانی خارج شد.

10. St. Louis، نیواورلئان، لوئیزیانا، ایالات متحده آمریکا

زیباترین کلیساهای جامع جهان - 10. St. Louis، نیواورلئان، لوئیزیانا، ایالات متحده آمریکا

کلیسای جامع «سنت لوئیس» (St. Louis) در نیواورلئان از سال 1794 در این مکان قرار دارد. با این حال، به دلیل گسترش و بازسازی آن در سال 1850، بخش کمی از کلیسای اصلی دست نخورده باقی مانده است. این بنا قدیمی‌ترین کلیسای جامع کاتولیک است که به طور مداوم در ایالات متحده استفاده می‌شود.

11. Cattedrale di Santa Maria del Fiore، فلورانس، ایتالیا

11. Cattedrale di Santa Maria del Fiore، فلورانس، ایتالیا

یکی از با شکوه‌ترین کلیساهای جامع در جهان، «سانتا ماریا دل فیوره» فلورانس است که با نمای خیره کننده سنگ مرمر خود مشخص می‌شود. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این کلیسای جامع در Piazza del Duomo فلورانس همراه با تعمیدگاه «سنت جان» (St. John) و برج ناقوس «جیوتو» (Giotto)، گنبد Duomo Brunelleschi است که بیش از 500 سال پس از ساخت، همچنان بزرگ‌ترین گنبد بنایی جهان می‌باشد.

12. St. Vitus، پراگ، جمهوری چک

12. St. Vitus، پراگ، جمهوری چک

این کلیسای جامع سر به فلک کشیده واقع در مجموعه قلعه پراگ، مقر اسقف اعظم این شهر است. اگر چه عنوان رسمی کلیسای جامع بسیار طولانی بوده و به «سنت ویتوس» (St. Vitus)، «سنت ونسزلاوس» (St. Wenceslaus) و «سنت آدالبرت» (St. Adalbert) اختصاص دارد؛ اما، بیشتر به عنوان کلیسای جامع سنت ویتوس شناخته می‌شود. این نمونه برجسته معماری گوتیک، بزرگ‌ترین و مهمترین کلیسای کشور جمهوری چک و مقبره بسیاری از پادشاهان بوهمی و امپراطورهای مقدس روم است.

13. Brasília، برازیلیا، برزیل

13. Brasília، برازیلیا، برزیل

کلیسای جامع برازیلیا در پایتخت برزیل توسط «اسکار نیمایر» (Oscar Niemeyer) معمار برزیلی طراحی و در سال 1970 وقف شده است. روزانه حدود یک میلیون نفر بازدید کننده از این اثر هنری زیبا دیدن می‌کنند. شکل کلیسای جامع نشان دهنده دستانی است که به سمت بالا و رو به سمت آسمان باز شده‌اند. به طور شگفت‌انگیزی، بیشتر ساختار این سازه در زیر زمین قرار گرفته و فقط سقف 230 فوتی (70 متر) آن در بالای سطح زمین قابل مشاهده است.

14. Our Lady of the Angels، لس آنجلس، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا

14. Our Lady of the Angels، لس آنجلس، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا

کلیسای جامع بانوی فرشتگان که با نام COLA نیز شناخته می‌شود، جایگزین کلیسای جامع قبلی سنت ویبیانا شد که در زلزله 1994 نورتریج به شدت آسیب دید. ساختمان جدید در سال 2002 افتتاح شد و به خاطر ابعاد بسیار بزرگ و اشرافی، معماری غیرسنتی و ساخت گران قیمت خود جنجال‌هایی را نیز برانگیخت. بودجه صرف شده برای ساخت محراب به تنهایی 5 میلیون دلار بود!

15. Basilica San Marco، ونیز، ایتالیا

15. Basilica San Marco، ونیز، ایتالیا

یکی از کلیساهای بسیار مجلل و کار شده در جهان، کلیسای سن مارکو در میدان سن مارکو ونیز، مقر اسقف اعظم کاتولیک روم در این شهر است. این بنا نمونه‌ای استثنایی از معماری بیزانس است که معماری گذشته ونیز را به عنوان یک مرکز تجارت بین‌المللی منعکس می‌کند. این باسیلیکا که بعد از آتش‌سوزی در سال 932 دوباره بازسازی شد، با گنبدهای برجسته، دیوارهای مرمری و موزاییک‌های زرورق طلایی خود شناخته می‌شود.

کدام یک از زیباترین کلیساهای جامع جهان برای شما جذابیت بیشتری دارد؟ درباره این آثار تاریخی باشکوه و معماری بی‌نظیر آن‌ها چه اطلاعات دیگری دارید که با ما و همراهان دینو به اشتراک بگذارید؟ در نظرات با ما باشید.

منبع: Love Exploring

بیشتر بخوانید: دلیل توجه بیش از اندازه به آتش‌سوزی کلیسای نوتردام چه بود؟

بیشتر بخوانید: باشکوه‌ترین کتابخانه‌های جهان با معماری بی‌نظیر و طراحی منحصربه‌فرد

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.