آلرژی بهاری چیست و راه مقابله با آن

بهار زیباست اما یکی از فصل‌های پردردسر سال برای آلرژی‌های فصلی است. با پخش شدن گرده گیاهان، میلیون‌ها نفر که دارای آلرژی بهاری هستند، شروع به عطسه کردن می‌کنند. هیچ درمان قطعی برای این آلرژی وجود ندارد اما می‌توانید برای مقابله با آلرژی‌های بهاری، از دارو گرفته تا تغییر سبک زندگی، کارهایی انجام دهید.

آلرژی بهاری

علت آلرژی های بهاره:

بزرگترین محرک آلرژی بهاری گرده است. درختان، علف‌ها و علف‌های هرز این دانه‌های ریز را در هوا پخش می‌کنند تا گیاهان دیگر را بارور کنند. هنگامی که آنها وارد بینی فردی می‌شوند که به این گرده‌ها آلرژی دارد، سیستم دفاعی بدن شخص تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

سیستم ایمنی به اشتباه گرده‌ها را به عنوان یک خطر می‌بیند و آنتی بادی‌هایی را آزاد می‌کند که به آلرژن‌ها حمله می‌کنند که منجر به آزاد شدن مواد شیمیایی به نام هیستامین در خون می‌شود. هیستامین‌ها باعث ایجاد آبریزش بینی، خارش چشم و سایر علائم می‌شوند.

گرده می‌تواند کیلومترها سفر کند بنابراین فقط مربوط به گیاهان همسایگی شما نیست.

درختانی که این گرده‌ها را پخش می‌کنند، عبارتند از:

توسکا

راش

سدر

سرو

سنجد

افرا

شاه توت

بلوط

زیتون

نخل

کاج

صنوبر

چنار

بید

تعداد گرده های بهاری به ویژه در روزهای نسیمی که باد این دانه‌های عطسه‌آور را در هوا پخش می‌کنند، بسیار زیاد است. گرده گل تنها محرک فصل نیست. با باران‌های بهاری، رشد کپک در داخل و خارج خانه بیشتر می‌شود و نظافت خانه، گرد و غبار ناشی از کپک‌ها را در سراسر خانه پخش می‌کند.

علائم آلرژی بهاری:

  • آبریزش بینی
  • چشمان قرمز و اشکی
  • عطسه کردن
  • سرفه کردن
  • خارش چشم و بینی
  • تیرگی زیر چشم

درمان آلرژی بدون نسخه و با نسخه

داروهای زیادی وجود دارند که می‌توانند علائم آلرژی را کم کنند که عبارتند از:

آنتی هیستامین‌ها با کاهش میزان هیستامین در بدن، عطسه و خارش را کم می‌کنند.

اسپری ضد احتقان بینی احتقان را از بین می‌برد و ممکن است سریعتر از ضد احتقان‌های خوراکی گرفتگی مجرای بینی را بدون عوارض جانبی از بین ببرد.

قطره‌های چشم خارش و اشک چشم را از بین می‌برد که بدون نسخه در دسترس است.

برخی از آنتی هیستامین‌ها می‌توانند باعث خواب آلودگی شما شوند، بنابراین اگر در طول روز آنها را مصرف می‌کنید، مراقب باشید. اگر احساس می‌کنید که برای بیش از چند روز به آنتی هیستامین و دارو ضد احتقان بدون نسخه نیاز دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

درمان‌های طبیعی برای آلرژی

می‌توانید برای شستشوی بینی از ترکیبی از آب گرم، حدود یک چهارم قاشق چایخوری نمک و یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین برای پاکسازی مخاط و باز کردن مجاری سینوس استفاده کنید.

باتربر: این گیاه که از یک درختچه اروپایی گرفته می‌شود، پتانسیل تسکین علائم فصلی را دارد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که باتربر به اندازه برخی آنتی‌هیستامین‌ها در کاهش علائم آلرژی مؤثر است.

کوئرستین: این ماده مغذی در پیاز، سیب و چای سیاه وجود دارد و در تحقیقات نشان داده شده است که از آزاد شدن هیستامین جلوگیری می‌کند.

قبل از شروع هر محصول گیاهی با پزشک خود صحبت کنید. برخی از آنها می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند یا با داروهایی که مصرف می‌کنید واکنش نشان دهند.

5 راه برای جلوگیری یا کاهش آلرژی بهاری:

  • سعی کنید هر زمان که تعداد گرده‌ها زیاد است در خانه بمانید.  گرده‌ها معمولاً صبح‌ها به اوج خود می‌رسد.
  • درها و پنجره‌های خود را در ماه‌های بهار ببندید. دستگاه تصفیه هوا هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  • قفسه‌های کتاب، دریچه‌های هوا و سایر قسمت‌هایی که گرده‌ها می‌تواند در خانه جمع شود را تمیز کنید.
  • موهای خود را بعد از بیرون رفتن بشویید به دلیل این که آلرژن می‌تواند در آنجا جمع شود.
  • دو بار در هفته جاروبرقی بکشید اما حتما از ماسک استفاده کنید. جاروبرقی می‌تواند گرده‌ها، کپک‌ها و گرد و غباری که در فرش شما جمع شده است را تمیز کند.

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.