عیدی دادن

ویژه نوروز: تاریخچه عیدی دادن و عیدی گرفتن و تأثیر گرانی بر این سنت

فرارسیدن نوروز را به همه شما عزیزان تبریک می‌گوییم و تصمیم گرفته‌ایم تا در این مطلب در راستای تاریخچه عیدی دادن و عیدی گرفتن در نوروز توضیحاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

تاریخچه عیدی دادن و عیدی گرفتن

بر اساس مطالعات درزمینهٔ سنت‌ها و رسوم دوران باستان، مشخص شد که ایرانیان همیشه در نوروز باستانی از دوره‌های غزنویان، صفویان و دیگر دوره‌ها به یکدیگر هدیه یا عیدی می‌دادند و عیدی در این دوران با سند و مدرک مشخص شده است. در واقع بر اساس تاریخ، عیدی و هدیه دادن در نوروز به عزیزان خانواده یک سنت بسیار جذاب بود و طبق این سنت بزرگ‌تر ها به بچه‌ها بر سر سفره هفت سین عیدی می‌دادند. این سنت اکنون بخشی از فرهنگ ایرانیان شده که از گذشته باقی‌مانده است. البته باید اشاره کنیم که در گذشته عیدی اغلب هدایای مختلف بود که این روزها جایگزین هدیه را پول گرفته است و همه به بچه‌ها پول عیدی می‌دهند. به هر جهت، این دریافت عیدی است که اهمیت دارد.

البته باید اشاره کنیم که عیدی دادن در گذشته فقط برای بچه‌های خانواده نبود و همه به هم عیدی می‌دادند و چه خوب است که این روزها کوچک‌ترها هم به دیگران عیدی دهند. این سنت و رسم، در طول سال‌ها کمی تغییر یافته که کاملاً طبیعی بوده ولی هنوز به قوت خود باقی است. چه خوب است که به جای عیدی نقدی به بچه‌ها هدایایی هرچند کوچک بدهیم و این رسم جالب را به شیوه‌ی قدیمی اجرا کنیم. البته بهتر این است که به کودکان هم عیدی دادن را بیاموزیم. کودکان هم می توانند با کشیدن نقاشی یا ساختن اشکالی با اسباب‌بازی‌هایشان به بزرگ‌ترها عیدی دهند.

تأثیر گرانی بر عیدی

عیدی دادن

این روزها با این وضعیت گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی عیدی دادن برای همه کمی سخت شده است و از سوی دیگر ارزش عیدی‌ها روز به روز بالاتر می‌رود. اما باید بدانید که عیدی به ارزش آن نیست بلکه اجرای سنت شیرین عیدی است که هنوز شیرین و جذاب باقی‌مانده است. در نتیجه بهتر این است که ارزش عیدی‌ها را پایین‌تر بیاوریم تا به کسی فشاری وارد نشود و درعین‌حال همه به هم عیدی دهند و عیدی بگیرند تا این روزهای نوروز با این سنت‌های جالب باستانی شیرین‌تر شود. نظر شما در رابطه عیدی دادن و عیدی گرفتن چیست؟ آیا با عیدی‌ها غیر نقدی موافقید؟ آیا با توجه به گرانی عیدی می دهید و عیدی می گیرد؟ می‌توانید نظرات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

امتیاز: 4.3 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.