آیا می‌توان دیابت نوع 2 را معکوس کرد؟

اگرچه هیچ درمانی برای دیابت نوع 2 وجود ندارد، اما مطالعات نشان می‌دهد که برخی افراد می‌توانند آن را معکوس کنند. در واقع، از طریق تغییر رژیم غذایی و کاهش وزن، ممکن است بتوانید بدون دارو به سطوح طبیعی قند خون برسید و آن را حفظ کنید.

البته این بدان معنا نیست که شما کاملاً درمان شده‌اید. دیابت نوع 2 یک بیماری مداوم است. حتی اگر در حال بهبودی هستید، به این معنی که دارو مصرف نمی‌کنید و سطح قند خون شما در محدوده سالم باقی می‌ماند، همیشه این احتمال وجود دارد که علائم عود کنند. اما این احتمال نیز وجود دارد که برخی از افراد سال‌ها را بدون مشکلی در کنترل گلوکز و نگرانی‌های سلامتی ناشی از دیابت بگذرند.

حالا چگونه می‌توانید دیابت نوع 2 را معکوس کنید؟ به نظر می‌رسد کلید این راه کاهش وزن است. کنترل وزن نه‌تنها می‌تواند به شما در مدیریت دیابت کمک کند، گاهی اوقات کاهش وزن کافی می‌تواند زندگی بدون دیابت را برای شما به ارمغان بیاورد. به خصوص اگر فقط چند سال است که به این بیماری مبتلا شده‌اید و به انسولین نیاز ندارید.

گام‌های کوچک برای مدیریت قند خون

مدیریت قند خون بسیار مهم است. چندین راه ساده وجود دارد که می‌توانید با توجه آنها قند خون را تنظیم کنید.

رژیم کم کالری

آیا می‌توان دیابت نوع 2 را معکوس کرد؟ رژیم

چندین مطالعه در انگلیس به بررسی تأثیرات رژیم غذایی بسیار کم‌کالری بر افراد مبتلا به اضافه وزن و دیابت پرداخته‌اند. یه طور خاص، در دو مطاله، گروهی از افراد رژیم غذایی عمدتا مایع با 625 تا 850 کالری در روز را به مدت 2 تا 5 ماه دنبال کردند. رژیم غذایی دیگری نیر با محدودیت کمتر نیز طراحی شده بود تا به آنها کمک کند وزن ازدست‌رفته را جبران کنند. هر دو مطالعه نشان دادند که تقریباً نیمی از افرادی که شرکت کردند دیابت خود را معکوس کردند‌. آنها گلوکز خون خود را برای حداقل 6 ماه تا یک سال نزدیک به محدوده طبیعی نگه داشتند.

این نوع رژیم غذایی افراطی است. به دیگر، برای عملی‌کردن آن باید با یک حرفه‌ای کار کنید و کالری دریافتی شما بسیار کنترل‌شده باشد. اما این شانس که چنین برنامه‌ای می‌تواند شما را به بهبودی برساند، ممکن است انگیزه قوی برای پایبندی به آن باشد. ‌‌‌‌‌‌

اکثر افرادی که دیابت نوع 2 خود را معکوس کردند، 13 کیلو یا بیشتر وزن از دست دادند. بنابراین مهم است که در اسرع وقت پس از تشخیص دیابت، برنامه کاهش وزن را شروع کنید.

چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی دیابت نوع 2 دارید، سلول‌هایی که به بدن شما کمک می‌کنند قند خون را کنترل کند، به‌درستی کار نمی‌کنند. پزشکان قبلاً فکر می‌کردند که این سازوکار برای همیشه تعطیل می‌شود، اما تحقیقات نشان می‌دهد که سلول‌های خاصی ممکن است به حالت اولیه خود بازگردند. افرادی که وزن کم کردند، سطح چربی کمتری در کبد و لوزالمعده خود داشتند و برای برخی از آنها، چنین تغییری به سلول‌های بتا در لوزالمعده کمک کرد که انسولین ترشح کرده و قند خون را کنترل کنند.

شانس نجات سلولها در مراحل اولیه ابتلا به دیابت بیشتر از همیشه است. این مورد نشان می‌دهد که بهتر است پزشکان به جای ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی و مدیریت علائم با دارو، به افراد کمک کنند پس از تشخیص، وزن زیادی را کاهش دهند.

ورزش

آیا می‌توان دیابت نوع 2 را معکوس کرد؟ ورزش

فعالیت بدنی بیشتر راهی برای بهبود دیابت است. اما ممکن است رسیدن به وزن دلخواه در مسیر بهبودی صرفا از طریق تمرین، سخت‌تر از انتظار باشد. با این حال، زمانی که ورزش با تغییراتی در تغذیه شما ترکیب شود، بسیار کمک‌کننده خواهد بود. یک رژیم غذایی کم‌کالری به همراه گامی بزرگ در سوزاندن کالری می‌تواند شما را در مسیر بهبودی قرار دهد.

در مطالعه‌ای که افراد در آن از برنامه‌ای شامل 10000 قدم پیاده‌روی در روز و حداقل 2 بار ورزش 1 تا 2 ساعته متوسط ​​در هفته، همراه با کاهش 500-750 کالری در روز پیروی کردند، بیش از نیمی از آنها موفق شدند بدون دارو به قند خون تقریباً طبیعی برسند. برخی نیز توانستند این سطوح را در درازمدت حفظ کنند.

نتیجه نهایی: کلید اصلی معکوس‌ کردن دیابت کاهش وزن است و ورزش می‌تواند به شما کمک کند تا به آن برسید. اما لازم است که رژیم غذایی خود را نیز تغییر دهید.

جراحی لاغری

این نوع جراحی با تغییر سایز معده و سیستم گوارشی به کاهش وزن کمک کرده و میزان غذاخوردن را محدود می‌کند. این روش جدای از کمک به کاهش وزن، ممکن است از روش‌های دیگری به بهبود دیابت کمک کند. البته دانشمندان هنوز دقیقاً دلیل آن را نمی‌دانند. یک تئوری این است که جراحی بر هورمون‌های روده تأثیر می‌گذارد تا به بدن شما در کنترل گلوکز خون کمک کنند.

محققان تخمین می‌زنند که بیش از سه‌چهارم افراد دیابت خود را پس از جراحی چاقی معکوس می‌کنند. جراحی بای‌پس و اسلیو معده (که اسلیو گاسترکتومی نیز نامیده می.شود) نتایج طولانی‌مدت بهتری نسبت به باند معده به همراه دارد.

اگر درگیر مشکلات سلامتی مرتبط با وزن مانند دیابت هستند و BMI شما حداقل 35 است، جراحی به گزینه مناسبی برای شما تبدیل می‌شود. جراحی برای افرادی که به مدت 5 سال یا کمتر به این بیماری مبتلا بوده‌اند و از انسولین استفاده نمی‌کنند، بهترین نتیجه را به دنبال خواهد داشت.

روزه‌داری

آیا می‌توان دیابت نوع 2 را معکوس کرد؟ روزه‌داری

روزه‌گرفتن می‌تواند راهی عملی برای کاهش وزن باشد، زیرا نسبتاً ساده است. اما یک درمان اصلی برای دیابت نوع 2 نیست.

یک مطالعه بسیار کوچک نشان داد که روزه‌درمانی می‌تواند به معکوس‌کردن دیابت نوع 2 کمک کند. سه نفر مبتلا به دیابت یک برنامه غذایی خاص را سه روز در هفته و به مدت چند ماه دنبال کردند. آنها فقط در روزهایی که روزه می‌گرفتند شام می‌خوردند و در روزهایی که روزه نمی‌گرفتند ناهار و شام را می‌خوردند و تمرکزشان بر وعده‌های غذایی کم‌کربوهیدرات بود .

دو نفر از افراد شرکت‌کننده در این مطالعه توانستند تمام داروهای دیابت خود را قطع کنند. نفر سوم نیز دیگر نیازی به سه دارو از چهار داروی مصرفی نداشت. در عرض 1-3 هفته، هر سه آنها موفق شدند مصرف انسولین را متوقف کنند. آنها در این مدت بین 10 تا 18 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند.

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف کالری بسیار کم (500-600) 2 روز در هفته و کنترل رژیم غذایی معمولی در روزهای دیگر به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند تا وزن خود را کاهش دهند و سطح قند خون را به همان اندازه محدودکردن کالری به 1200-1500 کالری در روز کاهش دهند.

مطالعات نشان می‌دهد روزه‌داری متناوب در انسان‌های مبتلا به بیماری مزمن منجر به کنترل بهتر بیماری آنها می‌شود. با این حال، مطالعات مذکور تنها در یک دوره چندماهه انجام شده است. بنابراین هنوز مشخص نیست که اگر رژیم غذایی در طول زندگی ادامه یابد، مزایای آن باقی خواهد ماند یا خیر. در هر صورت، اگر می‌خواهید روزه‌داری را امتحان کنید، باید با پزشک خود مشورت کرده تا اطلاعات و پشتیبانی مناسب برای انجام ایمن آن را دریافت کنید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.