کشف ده‌ها غار و پناهگاه صخره‌ای

کشف ده‌ها غار و پناهگاه صخره‌ای دوران پارینه سنگی در جنوب غربی ایران

گزارش روز گذشته تهران تایمز خبر از کشف ده‌ها غار و پناهگاه صخره‌ای دوران پارینه سنگی در جنوب غربی ایران در نزدیکی شهر ایذه می‌دهد. در ادامه برای اطلاع از جزییات بیشتر این خبر دینو را همراهی نمایید.

کشف ده‌ها غار و پناهگاه صخره‌ای

اخیرا طی یک بررسی باستان‌شناسی انجام شده در نزدیکی شهر ایذه واقع در جنوب غربی استان خوزستان، در مجموع 59 غار و پناهگاه صخره‌ای که تخمین زده می‌شود مربوط به دوران پارینه سنگی باشند، کشف شده است. به گزارش ایرنا، «مژگان جایز» مدیر این پروژه روز یکشنبه درباره کشف جدید تیمش گفت:

59 غار و پناهگاه صخره‌ای در دو بخش شمالی و شمال غربی دشت ایذه در دومین فصل از بررسی‎های باستان‌شناسی منطقه یافت شد که اخیرا با نظارت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به پایان رسید.

به گفته خانم جایز، 69 سایت که شامل غارها یا پناهگاه‌های صخره‌ای هستند، در اولین فصل بررسی‌ها در سال گذشته (به پایان مارس 2019 میلادی) کشف شده بود. وی در ادامه افزود:

با در نظر گرفتن مواردی که در دهه 1380 (2000 میلادی) در این منطقه کشف شدند، در مجموع تا کنون 147 غار یا پناهگاه صخره‌ای شناسایی شده است.

کشف ده‌ها غار و پناهگاه صخره‌ای

مستندات کشف ده‌ها غار و پناهگاه صخره‌ای

خانم جایز به عنوان باستان‌شناس ارشد گروه خاطرنشان کرد که آن‌ها طی برخی مطالعات اولیه، به جمع‌آوری مستندات و نمونه‌هایی از تکه‌های پراکنده در مجاورت این مجموعه پرداخته‌اند. او توضیح داد که این حفاری‌ها، همچنین آثار مصنوعی سنگی و ذخایر معدنی شکارچیانی را که زمانی در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند، در اختیار تیم جستجو قرار داده است. اطلاعات بیشتر در این خصوص قرار است پس از انجام بررسی‌های دقیق‌تر در روزهای آتی منتشر شود.

منطقه خوزستان

خوزستان دارای سه مکان ثبت شده به عنوان میراث جهانی یونسکو از شوش، توچا زنجبیل و سیستم هیدرولیک تاریخی شوشتر است. این استان منطقه‌ای از زیبایی خالص می‌باشد که بازدیدکنندگان آن می‌توانند هفته‌ها را به کاوش در آن بگذرانند. همچنین مهد صنایع دستی و هنرهایی است که پیشه‌وران از نسل‌های قبلی خود به ارث برده‌اند.

منطقه خوزستان در راس خلیج فارس قرار دارد و در مرز با عراق واقع شده است. در حدود 6000 سال قبل از میلاد مسیحیان، این منطقه محل اسکان قومیت سومری‌هایی بوده که از کوه‌های زاگرس به این جا آمده بودند. مراکز شهری تقریبا همزمان با اولین شهرهای بین‌النهرین در هزاره 4 ظاهر شدند. خوزستان بنا به گفته دایره‌المعارف بریتانیکا، قلب پادشاهی ایلامی را در آن زمان شکل داده و شوش به عنوان پایتخت آن بوده است.

نظرات خود را درباره کشف ده‌ها غار و پناهگاه صخره‌ای دوران پارینه سنگی در جنوب غربی ایران، با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Tehran Times

بیشتر بخوانید: هشتگ از یکی از 3 روستای صخره‌ای جهان، روستای کندوان تبریز می‌گوید

بیشتر بخوانید: نقاشی‌های کشف‌شده از هنرهای انسان‌های نخستین در غارهای مختلف جهان

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۲ دیدگاه

  1. Avatar blah گفت:

    منظور از تیم جستجو قاچاقچیان عتیقه بین المللی هست! حیف کاش فعلا کشف نمیشد…

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      این مناطق از بابت تجمع آثار تاریخی خیلی غنی هستن. الزاما با قصد قبلی نبوده اما امیدواریم سرنوشت خوبی داشته باشه! ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.